• Anonym (S)

Ångrar vårt tredje barn

Det låter så hemskt att säga att man ångrar ett barn, men jag ångrar att vi skaffade ett tredje barn. Jag älskar mitt barn såklart men tror ni fattar vad ja menar. Allt blev så annorlunda och jobbigt och det finns ingen tid alls för mig själv eller för relationen till min man.

Två barn var perfekt ur alla perspektiv och jag önskar bara att jag hade nöjt mig. Det var jag som tjatade mig till ett tredje barn och fick som jag ville så jag kan inte ta upp det med min man så jag håller alla känslor inom mig . Jag skulle aldrig tala om det för någon annan heller eftersom det är sådant man inte kan eller får säga högt. Det skiljer bara ett år mellan yngsta och näst yngsta så det är tätt vilket säkert påverkar att det känns jobbigare.

Är det normalt att känna såhär? Ni andra som skaffat ett tredje hur blev det för er? 

• Svar på tråden Ångrar vårt tredje barn
  • Anonym (Jo)

Självklart kan du ta upp det med din man. Det är som sagt inte barnet du ångrar, men det är ju för mycket för dig att bära den här bördan själv! Du behöver hans hjälp! Om han inte vill stötta dig i detta så är relationen inte värd vatten en gång. Varför vågar du inte prata med honom om detta? Om hur du mår?

Och jo, man får känna så här! Du mår ju dåligt! Det är inte ditt fel att livet blev som det blev med tre barn! Hoppas att du har vänner du kan öppna upp dig inför. Det är helt normalt att känna det som att man nästan går under om man har tre barn. Inte alla upplever det så, men jättemånga inser att det plötsligt blir mycket tyngre på många sätt.

• Fjäril kär

Att man älskar sina barn är ingen motsättning I att tycka det är skitjobbigt samtidigt.  Självklart får man tycka det. 
    Att ha barn tätt ÄR jobbigt. 

Och Självklart ska du prata med sin man om att ni just nu behöver varandra för att ta er igenom detta. Så här är det att ha barn. Inga konstigheter att tala om att du är trött och saknar honom. Eller tycker han att du får skylla dig själv?  I så fall är det ju DET som är det jobbiga just nu och inte antalet barn. 

• Anonym (S)
    Anonym (Jo) skrev 2024-12-15 10:40:22 följande:

Självklart kan du ta upp det med din man. Det är som sagt inte barnet du ångrar, men det är ju för mycket för dig att bära den här bördan själv! Du behöver hans hjälp! Om han inte vill stötta dig i detta så är relationen inte värd vatten en gång. Varför vågar du inte prata med honom om detta? Om hur du mår?

Och jo, man får känna så här! Du mår ju dåligt! Det är inte ditt fel att livet blev som det blev med tre barn! Hoppas att du har vänner du kan öppna upp dig inför. Det är helt normalt att känna det som att man nästan går under om man har tre barn. Inte alla upplever det så, men jättemånga inser att det plötsligt blir mycket tyngre på många sätt.

Tack. Jag var orolig att få negativa kommentarer på det här forumet och visste inte om jag skulle våga skriva tråden ens. Nä alltså jag var ju den som i princip tvingade honom att skaffa ett tredje barn och lovade att jag skulle vara nöjd och lycklig sedan så jag vet att jag inte kommer få någon förståelse. Han säger ibland i stressiga situationer eller när han är irriterad att det var ju du som ville ha tre, som nyligen när vi bytte bil för att få plats allihop och han inte är nöjd med nya bilen så säger han sådant.

Jag tror att jag inte riktigt förstod att det skulle bli en sådan stor skillnad mellan att ha två eller tre barn. Det har varit väldigt många praktiska saker som vi har behövt göra nu med tre barn också som tärt lite på relationen. Ingen av mina vänner som jag umgås med har tre barn och ger redan pikar så jag tror inte att de skulle förstå faktiskt.
  • Anonym (Patricia)

Du behöver ta din man i örat rejält.

Detta upplever många föräldrar ÄVEN om man är överens om 3,4 eller 5 barn. 

Han var faktiskt med på att skaffa tredje barnet. Det finns inget som heter övertala. Han sa ja och får basket mig ta det ansvaret för sitt ja. Vad är det för jävla fel på män som inte fattar det? 

Bli lite arg här och stå på dig att ni tillsammans valde detta och faktiskt måste steppa upp och ta tag i det . 

Att man inte kunde förstå vad det innebär är förklarligt men inte en ursäkt . 

Om er relation tar slut är det HANS ansvar som faktiskt övergav dig mitt i skiten. 

Han kan ta sin attityd och stoppa upp den i häcken.

• Anonym (S)
    Fjäril kär skrev 2024-12-15 10:50:43 följande:

Att man älskar sina barn är ingen motsättning I att tycka det är skitjobbigt samtidigt.  Självklart får man tycka det. 
    Att ha barn tätt ÄR jobbigt. 

Och Självklart ska du prata med sin man om att ni just nu behöver varandra för att ta er igenom detta. Så här är det att ha barn. Inga konstigheter att tala om att du är trött och saknar honom. Eller tycker han att du får skylla dig själv?  I så fall är det ju DET som är det jobbiga just nu och inte antalet barn. 

Sant, det kunde man ju tycka även när vi ?bara? hade två. Han också. Mm det är jobbigt faktiskt att inte få stöd utan vara måste bita ihop när det är jobbigt.
  • Anonym (d)
    Anonym (Patricia) skrev 2024-12-15 12:54:48 följande:

Du behöver ta din man i örat rejält.

Detta upplever många föräldrar ÄVEN om man är överens om 3,4 eller 5 barn. 

Han var faktiskt med på att skaffa tredje barnet. Det finns inget som heter övertala. Han sa ja och får basket mig ta det ansvaret för sitt ja. Vad är det för jävla fel på män som inte fattar det? 

Bli lite arg här och stå på dig att ni tillsammans valde detta och faktiskt måste steppa upp och ta tag i det . 

Att man inte kunde förstå vad det innebär är förklarligt men inte en ursäkt . 

Om er relation tar slut är det HANS ansvar som faktiskt övergav dig mitt i skiten. 

Han kan ta sin attityd och stoppa upp den i häcken.

Han gick med på det för att slippa att höra ts tjat. Han ville inte ha ett tredje.
    Visserligen dumt gjort men nu är barnet där.

Och jo, han blev övertalad. Like it or not.
  • Anonym (Patricia)
    Anonym (d) skrev 2024-12-15 13:04:49 följande:
    Ångrar vårt tredje barnHan gick med på det för att slippa att höra ts tjat. Han ville inte ha ett tredje.

Han sa ja. Barnet finns. Han får gilla läget. Fakta.

Vad ska han annars göra? Sura som en barnunge och hoppas på att dom ska lämna bort det? Eller steppa upp och ta sitt jävla ansvar för ett barn han sa ja till? 
  • Fjäril kär
    Anonym (d) skrev 2024-12-15 13:04:49 följande:
    Han gick med på det för att slippa att höra ts tjat. Han ville inte ha ett tredje.

Precis. Han får ta konsekvenserna att han sa ja.  Deal with it. 
  • Anonym (Bella)
    Anonym (Jo) skrev 2024-12-15 10:40:22 följande:

Det är inte ditt fel att livet blev som det blev med tre barn!

Vems är det i så fall? Inte barnets, i alla fall. Givetvis ligger ansvaret hos den som valt att sätta barnet till världen. Det här låter ju inte som några extrema omständigheter, utan helt normala livsförändringar som ännu ett barn innebär.

Hur man inte kan fatta i förväg att ens "egentid" förmodligen minskar med antalet barn man skaffar och att det är påfrestande att ha en bebis och en ettåring samtidigt, är för mig en gåta.
  • Anonym (d)
    Anonym (Patricia) skrev 2024-12-15 13:11:44 följande:
    Han sa ja. Barnet finns. Han får gilla läget. Fakta.

Vad ska han annars göra? Sura som en barnunge och hoppas på att dom ska lämna bort det? Eller steppa upp och ta sitt jävla ansvar för ett barn han sa ja till? 
    Helt uppenbart gillar han inte läget.
    Fakta.

Är du alltid lika trevlig i ditt vokabulär?
Svar på tråden Ångrar vårt tredje barn