• Anonym (Orolig mamma)

Funktionsnedsatt farmor passa barn?

Hej, 
    vi har två döttrar under 5 år som står mina föräldrar väldigt nära. Även farfar som ofta hämtar på förskolan och passar våra barn. 

däremot har farmor aldrig passat barnen och jag känner mig inte bekväm att lämna dom till henne. Nu har hon börjat efterfråga och näst intill begära ensamtid med barnen. Problemet är att hon pga svår övervikt har stora rörelsehinder tex kan hon knappt gå och orkar inte lyfta saker. Detta påverkar även humöret som ibland, som hon själv uttrycket det, är hetsigt och det gör att hon lätt blir arg och skriker. Inte när vi är där men jag är orolig hur det skulle vara utan vi föräldrar där. 

jag vill såklart att mina barn ska ha en fin relation även med sin farmor men det är inte så lätt för en tvååring att förstå att ska man vara med farmor måste man sitta still och pyssla, även om våra barn är väldigt lugna och snälla. 

hur hade ni tacklat det? Är jag överdriven? 

• Svar på tråden Funktionsnedsatt farmor passa barn?
  • Agda90

Jag har haft en släkting som var så gravy överviktig att hon inte kunde leva ett normalt liv. Jag var ett lugnt barn men honbhade aldrig fått passa mig ensam. Hon hade aldrig kumnat hjälpa mig om det hände en olycka. 

En 2 åring har inget konsekvens tänk. Jag sitter just nu på en läktare och tittar på eb sport. Bakom mig är där två pojkar i åldern 3 och 5 år. Vi är många vuxna som turas om att hålla koll på grabbarna. Jag har hört ett par vuxna säga till pojkarna att sitta ner,pyssla, titta på spelet spm utövas. De fixar det i 30 sekunder. Jag ska strax hämta fotbollen som ligger i bilen och ta med pojkarna ut en stund.

Med det sagt, nej till att farmor passar barnen själv då hon är fywiskt begränsad till att ta hand om barnen och inte hade kunnat hjälpa barnen ordentligt om en olycka hände

• Anonym (Orolig mamma)

Tack för svar. Det är precis så jag känner men det är ett så känsligt ämne. Min man börjar känna att set kanske skulle gå en kort stund främst för att han har svårt att säga nej. Men kommer stå på mig och hoppas det aldrig blir ett skarpt läge när det blir aktuellt. 

• Agda90
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2024-12-15 10:26:52 följande:

Tack för svar. Det är precis så jag känner men det är ett så känsligt ämne. Min man börjar känna att set kanske skulle gå en kort stund främst för att han har svårt att säga nej. Men kommer stå på mig och hoppas det aldrig blir ett skarpt läge när det blir aktuellt. 

Fråga din man vad farmor skulle kunna göra om 2 åringen får tag i en sax och springer iväg med. Eller om 2 åringen skulle få för sig att det är utomhus leken ska ske och öppnat ytterdörren och gått ut.
    Eller ramlar, slår huvidet och tuppar av!

Han får ju skaffa sig lite ryggrad. Prio 1 är barnen ochbderas säkerhet. Att hans mamma blir ledsen är tyvärr något han får lära sig att hantera. 
Svar på tråden Funktionsnedsatt farmor passa barn?