• Anonym (Förlåt)

Människor som inte kan säga förlåt

Alltså, kan folk ändra sig på det ? Lever med en man som verkligen inte kan säga förlåt. Det är aldrig någonsin hans fel, oavsett vad finns ett skäl till varför han gjort som han gjort. Antingen omständigheterna eller så är det jag som gjort något fel som gjort att han gjorde fel. Och då säger han inte förlåt ens om jag gör det och vi haft ett gräl. Han är tyst och väntar typ på att jag ska sluta vara upprörd.

Han har ofta rätt i vad han säger men just detta att det ALDRIG är något man behöver säga förlåt om är så oattraktivt och det har börjat störa mig. Jag tycker det är fint att kunna be om ursäkt - man kan ju göra saker som sårar en annan även om man själv säger att man inte skulle bry sig om den, tänker jag.

Hur resonerar ni om sånt här!

• Svar på tråden Människor som inte kan säga förlåt
  • Anonym (Nja)

Kanske. Men det sker isf minst några år efter att du lämnat honom.

• Anonym (man51)

Min exfru var likadan...

Under våra +22år så kan jag nog räkna på ena handens fingrar, och det blir nog något finger över t o m, gångerna som hon kunde yttra ordet "förlåt"... Fanns liksom inte i hennes vokabulär...

som sagt, somliga har det inte i sig helt enkelt... detta lilla men ack så förlösande ord...

• Anonym (Ackis)

Min far har aldrig sagt det ens när han åsamkat mig kroppsskada och han är sociopat.

Jag hade aldrig aldrig levt med en sån människa.

• Anonym (Förlåt)
    Anonym (man51) skrev 2024-12-12 17:08:33 följande:

Min exfru var likadan...

Under våra +22år så kan jag nog räkna på ena handens fingrar, och det blir nog något finger över t o m, gångerna som hon kunde yttra ordet "förlåt"... Fanns liksom inte i hennes vokabulär...

som sagt, somliga har det inte i sig helt enkelt... detta lilla men ack så förlösande ord...

Jag tycker det är så oattraktivt bara. Jag är själv uppväxt med att man kan be om ursäkt om man märker att man sårar någon annan,även om man själv inte ser att det är ett jättefel man gjort. Just då någon annan blivit ledsen.

Min partner är mer att om han inte anser att det var fel så är det bara jag som får komma över mina känslor. Men aldrig att han skulle säga typ "hej, du, jag märker att du blev ledsen, förlåt för det". Aldrig.
  • Anonym (Förlåt)
    Anonym (Ackis) skrev 2024-12-12 17:17:04 följande:

Min far har aldrig sagt det ens när han åsamkat mig kroppsskada och han är sociopat.

Jag hade aldrig aldrig levt med en sån människa.

Det mest irriterande med min respektive är att han kan tycka att andra borde kunna be om ursäkt. Bara att eftersom han inte gör fel, så behöver ju inte han.
  • Anonym (Mosey)

Jag tror inte att det är något som kan förändras. Krävs nog en person som lagt ner oerhört mycket arbete på sig själv för att kunna förändra det.

• Tecum

Finns för många såna och de lär inte ändra sig. Det är ett tecken på osäkerhet att inte kunna säga förlåt.

• Anonym (Förlåt)
    Tecum skrev 2024-12-12 19:55:55 följande:

Finns för många såna och de lär inte ändra sig. Det är ett tecken på osäkerhet att inte kunna säga förlåt.

Ja, det håller jag med om att det är. Jag frågade en gång varför han aldrig kunde be om ursäkt någonsin trots att han kunde se att jag blivit ledsen av något eller besviken. Svaret var att han själv inte upplevde att han gjort fel och då fanns inget skäl att be om ursäkt. En annan gång ansåg han att han förvisso hade gjort fel men att det var för att jag hade gjort fel först och då tänkte han inte be om ursäkt heller.
Svar på tråden Människor som inte kan säga förlåt