• Anonym (Halle)

Kickad pga kommentar

Min dotter har jobbat på ett café sen i höstas och har flera gånger råkat ut för en otrevlig kund som stöter på henne. Ingen hjälper henne med det och jag har pratat med arbetsgivaren flera gånger, men ingen skillnad hände i praktiken. Häromdan fick hon till slut nog och sa ifrån på skarpen. Och de sa upp henne för det! Hon är inte välkommen tillbaka.

Hon var fast anställd, inte med i facket. Någon med råd?

• Svar på tråden Kickad pga kommentar
  • Anonym (?)
    Anonym (Halle) skrev 2024-12-12 15:51:49 följande:
    Kickad pga kommentar

Min dotter har jobbat på ett café sen i höstas och har flera gånger råkat ut för en otrevlig kund som stöter på henne. Ingen hjälper henne med det och jag har pratat med arbetsgivaren flera gånger, men ingen skillnad hände i praktiken. Häromdan fick hon till slut nog och sa ifrån på skarpen. Och de sa upp henne för det! Hon är inte välkommen tillbaka.

Hon var fast anställd, inte med i facket. Någon med råd?

Anställningsform? Vad står i henne kontrakt?
  • Anonym (?)

Har hennes arbetsgivare tecknat kollektivavtal?

• Anonym (Jo)

Prata med facket. Är man tillsvidareanställd ska man inte kunna bli sparkad på fläcken. Säker på att hon är det?

• Anonym

Ge din dotter ett gott råd att gå med i facket. 
    Nästa gång hon får problem så kontaktar hon facket. Så slipper den anställdes mamma kontakta arbetsgivaren,

• Anonym (Prov)
    Anonym (Jo) skrev 2024-12-12 16:42:21 följande:

Prata med facket. Är man tillsvidareanställd ska man inte kunna bli sparkad på fläcken. Säker på att hon är det?

Anonym skrev 2024-12-12 17:00:37 följande:

Nästa gång hon får problem så kontaktar hon facket. Så slipper den anställdes mamma kontakta arbetsgivaren,

TS dotter är ju inte med i facket. Man kan inte kontakta facket först när man får problem, det är inte så det funkar.

• Anonym (Milla)
    Anonym (Prov) skrev 2024-12-12 17:14:21 följande:
    Anonym skrev 2024-12-12 17:00:37 följande:

TS dotter är ju inte med i facket. Man kan inte kontakta facket först när man får problem, det är inte så det funkar.

Det kan vara värt att ringa och fråga. Vad jag har förstått så brukar facket ofta  hjälpa till med sådant som inte kostar dem så mycket (typ lyssna på personen och ge information om vad man kan göra) när det gäller ungdomar. 
  • Anonym (Prov)
    Anonym (Milla) skrev 2024-12-12 17:38:51 följande:
    Det kan vara värt att ringa och fråga. Vad jag har förstått så brukar facket ofta  hjälpa till med sådant som inte kostar dem så mycket (typ lyssna på personen och ge information om vad man kan göra) när det gäller ungdomar. 
    Fråga kan man väl, men jag hört exakt precis tvärtom. Jobbade i receptionen på ett stort fackförbund och vi var tillsagda att alltid avvisa sådana samtal, men det kanske är olika för olika fack. Förvånansvärt hur fräcka många är. Verkar dock konstigt. Det är som att anmäla en skadeanmälan fast man inte har en försäkring.
  • Anonym (Juli)

Har du pratat med hennes arbetsgivare? Hur gammal är hon? 

Exakt vad sa hon till kunden? 

Svar på tråden Kickad pga kommentar