• Anonym (Anonymjurfråga)

Arv och testamente: Kan en efterlevande makes arvingar ärva fastighet trots testamente?

Hej!

Jag behöver juridisk hjälp med en fråga om arv, testamente och giftorättsgods.

Bakgrund:

Min far, vi kan kalla honom A, var gift med B. A hade två biologiska barn från tidigare förhållanden, jag och mitt halvsyskon. Det fanns inga gemensamma barn mellan A och B.

A ägde en fastighet som han hade förvärvat före äktenskapet. I sitt testamente skrev han följande: "Min fastighet ska tillfalla min maka, B, med fri förfoganderätt. Vid B:s bortgång ska den andel av kvarlåtenskapen som utgör arvet efter mig tillfalla mina barn, fördelat lika mellan dem."

Vid A:s bortgång upprättades en bouppteckning och bodelning. Där konstaterades att fastigheten var giftorättsgods och att den tilldelades B i bodelningen. Fastigheten ärvdes därefter av B med fri förfoganderätt, enligt testamentet. Jag och mitt syskon godkände testamentet vid bouppteckningen.

Problemet:

Nu har även B avlidit. Vi ställer oss frågan om hela fastigheten nu ska tillfalla oss, eftersom vi är A:s arvingar enligt testamentet.

B har två egna barn. Boutredaren hävdar att hälften av fastigheten ärvdes av B som giftorättsgods vid A:s bortgång, och att denna del nu ska tillfalla B:s arvingar. Argumentet är att fri förfoganderätt inte påverkar deras rätt till den del av fastigheten som var B:s genom giftorättsgods.

Frågan:

1. Ska fastigheten delas 50/50 mellan oss (A:s barn) och B:s barn, eftersom giftorättsgods ses som B:s egendom?

2. Eller ska vi (A:s barn) få hela fastigheten, eftersom testamentet anger att den vid B:s bortgång ska tillfalla oss?

3. Räknas hela fastigheten som arvet efter vår far, eller endast 50% av den (eftersom det som var giftorättsgods kan anses vara B:s del av fastigheten)?

Vi är osäkra på om testamentets formulering om att "den andel av kvarlåtenskapen som utgör arvet efter mig" innebär att vi ska ärva hela fastigheten, eller om endast 50% av fastigheten ska ses som vår fars kvarlåtenskap. Vi vill förstå hur reglerna om giftorättsgods och fri förfoganderätt påverkar detta.

Tacksam för juridisk vägledning!
  • Svar på tråden Arv och testamente: Kan en efterlevande makes arvingar ärva fastighet trots testamente?
  • Anonym (?)

Ni behöver proffshjälp

• Anonym (A)

Som jag tolkar det så är det 50% av fastigheten som ni ärver. Det är ju din pappas del, den andra delen tillhör hans hustru, dvs det är hennes giftorättsgods. 
    När han dog satt hon kvar i orubbat bo, hälften av deras tillgångar var din pappas och hälften din mammas. Ni ärver nu er pappas del. 

• Anonym (Anonymjurfråga)
    Tack för din kommentar! Jag förstår resonemanget kring giftorättsgods, men jag försöker förstå vad som gäller i vårt specifika fall.

Vår far ägde fastigheten vid sin bortgång, och i testamentet står att fastigheten ska tillfalla hans efterlevande maka (ej vår mamma) med fri förfoganderätt. Vid hennes bortgång ska fastigheten övergå till mig och mitt syskon, som hans biologiska barn.

Frågan jag brottas med är om testamentets formulering, som ger fri förfoganderätt till B, innebär att hela fastigheten i praktiken ska tillfalla oss (eftersom det står att vi ärver vid hennes bortgång), eller om vi bara ärver den del av fastigheten som tillhörde vår far, det vill säga hans andel efter bodelningen.

Gör fri förfoganderätten att testamentet går före bodelningen och innebär att vi ärver 100% av fastigheten, eller ska vi dela den med B:s barn, som nu ärver hennes andel av fastigheten som giftorättsgods?
  • Anonym (M)

Eftersom det är giftorättsgods innebär det att halva fastigheten tillhör b:s arv, det som blir kvar, alltså andra hälften tillfaller er. Att han gav förfoganderätt innebär egentligen bara att säkerställa att b inte skulle krävas köpa ut A:s barn och därmed kanske tvingas flytta. Iom att de var gifta tillhörde bostaden båda och hälften hörde alltså alltid till B, såvida inget äktenskapsförord som säger att bostaden är enskild egendom skrivits innan. 

• Anonym (Nora)
    Anonym (Anonymjurfråga) skrev 2024-12-12 15:10:39 följande:
    Tack för din kommentar! Jag förstår resonemanget kring giftorättsgods, men jag försöker förstå vad som gäller i vårt specifika fall.

Vår far ägde fastigheten vid sin bortgång, och i testamentet står att fastigheten ska tillfalla hans efterlevande maka (ej vår mamma) med fri förfoganderätt. Vid hennes bortgång ska fastigheten övergå till mig och mitt syskon, som hans biologiska barn.

Frågan jag brottas med är om testamentets formulering, som ger fri förfoganderätt till B, innebär att hela fastigheten i praktiken ska tillfalla oss (eftersom det står att vi ärver vid hennes bortgång), eller om vi bara ärver den del av fastigheten som tillhörde vår far, det vill säga hans andel efter bodelningen.

Gör fri förfoganderätten att testamentet går före bodelningen och innebär att vi ärver 100% av fastigheten, eller ska vi dela den med B:s barn, som nu ärver hennes andel av fastigheten som giftorättsgods?
    A ägde ensam fastigheten under äktenskapet. När A dog, lades alla hans tillgångar, bl.a. fastigheten, tillsammans med Bs tillgångar, och detta giftorättsgods delades 50-50. B fick alltså 50% av fastigheten tilldelad i bodelningen. Dessutom ärvde B 50% av fastigheten, As del.  

Eftersom As del ärvdes med fri förfoganderätt kunde B fritt använda fastigheten, men inte testamentera bort den eller låta den delen ärvas av Bs arvingar, vilket hade varit fallet om B ärvt med full äganderätt i stället.

A kunde i sitt testamente inte bestämma över den del av giftorättsgodset som tillföll B genom bodelningen, bara över de 50% av fastigheten som A testamenterat till B. Det som B fick genom bodelningen ändras inte nu, det går vidare till Bs arvingar, inklusive 50% av fastigheten. Arvet av de 50%, As del, går nu enligt testamentet till As arvingar.   
  • Anonym (Nora)

P.s. Om B ärvde även annat av A med fri förfoganderätt ska andelen av värdet på det förstås också beaktas. Men om As barn fick resten av As tillgångar tidigare, får de endast 50% av fastigheten nu. 

Det rör sig om två skilda saker, först sker bouppteckningen och bodelningen. Därefter gäller vad som står i testamentet för As del. 

Svar på tråden Arv och testamente: Kan en efterlevande makes arvingar ärva fastighet trots testamente?