• Anonym (Gränslös)

Är tantrasex rörelsen en sekt?

Jag har under en 10 års period nu träffat människor som är med i tantrasex rörelsen kan man säga. Dom åker på kursgårdar och enligt mitt tycke blir dom extremt gränslösa som personer. 

Dom nästan tvingar sig själva låter det ibland som att resonera att kärlek och sex är fritt och allt ska vara tillåtet i en relation. Det ska tvinga sig själv att leva i öppna relationer samtidigt som dom lider av enorm svartsjuka och då handlar det bara om deras egna egon och att dom ska lära sig att hantera detta genom att meditera. 

Det känns inte helt hälsosamt. Finns många som lever i öppna relationer men som genuint inte bryr sig. Som inte är med på dessa kurser och liknande utan dom är kära i två personer exempelvis och så är det inte mer avancerat än så. Alla är nöjda och glada. 

Eller personer som gillar att gå på swingersklubb ibland för att det är kul. 

Men som inte har en besatthet till detta som vissa inom tantrasexrörelsen har. Är det en sekt typ? 

• Svar på tråden Är tantrasex rörelsen en sekt?
  • Anonym (Nä)

Tantrasex har inget att göra med det du beskriver. Det där låter som rätt sjuka människor.

• Anonym (Jesus Josefsson)
    Anonym (Nä) skrev 2024-12-12 10:00:30 följande:

Tantrasex har inget att göra med det du beskriver. Det där låter som rätt sjuka människor.

Tantrasex är i sig själv ingen sekt. Däremot kan det finnas sektbeteende inom "tantrarörelsen". Tantra och tantraliknande idéer är ganska vanliga inom new age-sekter. Tantra kan kan användas av personer som vill utnyttja människor på ett sexuellt gränslöst sätt.
  • Anonym (Snorpan)

Jag har också träffat folk som beter sig lite liknande, fast de var med i Osho-sekten och numera i något som heter Access Consciousness.

Men det är samma på så sätt att de har öppna förhållanden och allt ska vara så falskt kärleksfullt trots att de får sina hjärtan krossade när de ser sin make eller maka vara tillsammans med någon annan. 

Svar på tråden Är tantrasex rörelsen en sekt?