• Anonym (.)

När man utredds för autism - Sätter man enbart för fokus för autism eller kan det visa sig att det är ADHD eller annat?

Jag ska genomgå en utredning, men det kommer inte att ske förrän om två månader.

Om det visar sig att jag inte har autism, kan det istället vara något annat, till exempel ADHD?

När jag genomgår tester för autism, är resultatet alltid svart eller vitt ? det vill säga, får man bara ett JA eller NEJ på om det är autism? Eller kan testerna indikera att det rör sig om något annat?

Skulle det till och med kunna vara en personlighetsstörning?

• Svar på tråden När man utredds för autism - Sätter man enbart för fokus för autism eller kan det visa sig att det är ADHD eller annat?
  • Anonym (d)

Man utreder brett och fokuserar sedan mer på de diagnoser som är troliga. Nej, det kommer aldrig vara så enkelt men du kan uppfylla några kriterier och inte andra, garanteras inte precis diagnos.

• Anonym (Velour)

Det finns ju en sån bred skala numera för autism, det var lite enklare förut då det var väldigt tydligt vem som var autistisk eller inte. Så nej, det finns inget som säger rakt upp och ner om man är autistisk utan det är mer om man anser att man passar in i de (flesta) kriterierna som har fastställt. 

Många gånger går det hand i hand med add, adhd osv. 

Det finns många vuxna numera som vill veta och skulle må bättre av att få en diagnos, andra bryr sig inte så mycket och har accepterat att de är lite annorlunda. 

• Anonym (Emsie)

Vet inte om det är skillnad på barn och vuxna utrednningar. Min son har gått en utredning eftersom läkaren misstänkte att han hade autism. Vi föräldrar hade först ett digitalt möte med en psykolog och då sa jag att jag är 110% säker att han inte har autism. Sen skulle vi ha en halvdag med olika tester som ingår i autismutredningen. Efter 30 min sa psykologen att hon inte ser några tecken på autism men vill utreda koncentrationen. Han fick iaf en ADHD diagnos. Om inte läkaren hade skickat honom på autism utredning så hade han nog inte fått en ADHD diagnos eftersom han är lugn, stör inte på lektionerna och hamnar aldrig i konflikter. 

Svar på tråden När man utredds för autism - Sätter man enbart för fokus för autism eller kan det visa sig att det är ADHD eller annat?