• Anonym (TS)

Skillsmässa?

Vi börjar med viktig info..

Jag är sjukskriven och får in under 10 tusen kronor i månaden. Vi har 2 barn ihop och bor i hus i en småstad. 

Vi har varit tillsammans sen tonåren så jag har aldrig bott själv.

Flera psykiska diagnoser bla autism och utmattning.

Jag har heller idag ingen insikt i vår ekonomi och jag är hos kronofogden har skuldsanering så om några år är jag skuldfri. 

Och jag vill skiljas.

Det här året har nog varit det sämsta året i vårt förhållande, de har bara gått mer och mer utför..

Han tar numer ett stort avstånd från mig och idagsläget så vill han inte ens röra mig. 

Jag har försökt krama honom och det han gör då är att knuffa undan mig eller försöker slingra.

Klappar/smeker han på axeln eller ryggen så skämtar han bort det eller drar sig undan.

Vi öppna vårt förhållande för ca 2 år sen och jag har sen någon månad tillbaka träffat en kille som är singel, endast för sex egentligen men har nu blivit mer intimt dock inga känslor involverade.

Den här killen ger mig komplimanger, bjuder in mig till en kram och vi kan bara sitta i soffan och han drar till mig för att mysa..

Allt det här saknar jag så otroligt mycket i min relation och att då få uppleva det med någon annan, att veta att någon faktiskt vill ha mig och att känna att jag faktiskt inte är så dålig som maken får mig att känna.

Det här gör så otroligt ont, då maken är den finaste människan och den bästa pappan till barnen. Men som partner måste jag inse att det är dött, vi har under flera år försökt jobba på vår relation men han har inte tyckt det varit så viktigt så han försöker inte ens.

Jag har pratat med honom åtaliga gånger och får aldrig något svar på varför och varför han inte vill kämpa för förhållandet.

Det är så otroligt mycket som jag inte kommer få ner i text men slutsatsen är att jag vill skiljas.

Men vart börjar jag? Hur kan jag lära mig ekonomi? Kan jag söka lägenhet med ekonomisk hjälp av soc? Räknar de bakåt även om vi skiljer oss? Tänker räknar de bakåt så kommer jag gå "plus" på deras kalkyl med tanke på gemensam ekonomi.

Kan jag ens få lägenhet med skulder eller ska jag vänta tills skuldsaneringen är klar? 

Antar att jag måste bo kvar här under de 6 månaders betänketiden är då han är försörjningsskyldig till mig? Och då hjälper väl inte soc till? 

Så vart fasiken börjar jag? Har satt mig sen en längre tid tillbaka i bostadsköerna häromkring men kan väl inte börja söka lägenhet utan att veta om soc ens hjälper till?

Ska man ringa dom för att kolla möjligheterna? 

Så mycket frågor : (

• Svar på tråden Skillsmässa?
  • Anonym (Christofer)

Kunde vart jag som skapat tråden. Jag är i samma sits fast jag är mannen då. Vi har varit ett par i många år men gifte oss för inte så länge sen. Vi har också 2 barn. Vi bråkar om allt och hon anklagar mig för att gaslighta henne. Jag orkar inte längre och hoppas också få lite hjälp av den här tråden.

• Anonym (TS)
    Anonym (Christofer) skrev 2024-12-11 15:57:01 följande:

Kunde vart jag som skapat tråden. Jag är i samma sits fast jag är mannen då. Vi har varit ett par i många år men gifte oss för inte så länge sen. Vi har också 2 barn. Vi bråkar om allt och hon anklagar mig för att gaslighta henne. Jag orkar inte längre och hoppas också få lite hjälp av den här tråden.

Åh skickar en kram, vi bråkar som tur är inte alls men kan tänka mig att det är oerhört påfrestande psykiskt : ( 
    Vi får hålla tummarna att vi får lite tips och råd här
  • Anonym (Madeleine Thérèse)

För att vara krass. Med den inkomsten och skulder hos kronofogden kommer det bli extremt svårt att hitta en lägenhet om du inte bor i någon håla där de är desperata efter hyresgäster.

Som ensamstående utan jobb och med dålig ekonomi kommer ditt liv förändras drastiskt, men det kanske du är beredd på.

Själv skulle jag förmodligen stanna tills barnen var utflugna och sedan ta tag i saker. Men det är väl för att jag inte är så känslomässig utan tänker mer praktiskt. 

• Anonym (TS)
    Anonym (Madeleine Thérèse) skrev 2024-12-11 16:11:30 följande:

För att vara krass. Med den inkomsten och skulder hos kronofogden kommer det bli extremt svårt att hitta en lägenhet om du inte bor i någon håla där de är desperata efter hyresgäster.

Som ensamstående utan jobb och med dålig ekonomi kommer ditt liv förändras drastiskt, men det kanske du är beredd på.

Själv skulle jag förmodligen stanna tills barnen var utflugna och sedan ta tag i saker. Men det är väl för att jag inte är så känslomässig utan tänker mer praktiskt. 

Det är exakt så här jag tänker! Tack för att du fick ner det på ord..

Jag förstår verkligen att det kommer bli tufft tillomed tuffare än jag kan tänka mig, det är vad som har avskräckt mig i flera år.

Absolut att man kan vänta på att barnen blir utflugna men då kommer den andra ångesten, att jag har levt ett nästan helt liv i ett förhållande jag är olycklig i, vilket känns så otroligt tragiskt : ( 
Svar på tråden Skillsmässa?