• Varmthjärta87

Prematur menopaus/tidigt klimakterie

Hej.
    Jag är en tjej på 37 år som fått reda på att jag är inne i tidigt klimakterie, såkallad prematur menopaus. Både min mamma och mormor hade samma så det verkar ju vara ärftligt. Jag har alltid haft väldigt regelbunden mens men för 4 år sedan började den hoppa över 1 månad första 2 åren. Nu senaste 2 åren så har jag bara haft mens 5-6 ggr under 1 år så bara hälften av vad jag brukar ha. 

Jag minns att jag började få värmevallningar för några år sedan men tänkte inte så mycket på det. Men nu senaste tiden så har mina symptom blivit värre och värre.

Det som jag märkt av och som har ändrats med min kropp och humör:
    Värmevallningar som kan komma närsomhelst under dagen.. blir helt plötsligt jättevarm. Min hud har börjat klia. Svettas mycket på natten och vaknar flera  ggr. Jag har även känt mig mer nedstämd och ångestladdad är normalt. Dåligt humör/lättirriterad. Lite mindre sexlust. Torra slemhinnor som kliar och svårt att bli våt vid sex. Har lagt på mig i vikt utan att jag äter mer än tidigare (speciellt runt magen/midjan och rumpan.) Mitt urin luktar annorlunda. Väldigt trött ofta. Ja.. listan kan göras lång som sagt.

Jag ska iaf påbörja östrogenbehandling nu. Har fått ut femoston 2 mg som alltså är estradiol och progestogen. Är det någon här som också är i min situation som äter östrogen och känner att ni blivit hjälpta?
    Jag känner mig så ensam i detta. Finns inte så mycket information om prematur menopaus eller forum med folk som är runt min ålder. Hade varit skönt att höra andras erfarenheter 
Svar på tråden Prematur menopaus/tidigt klimakterie