• Anonym (Tio på)

Träffa svärföräldrar

Jag och min flickvän har varit tillsammans sedan slutet av september detta året då vi blev officiellt ett par. Hon ska nu träffa mina föräldrar i helgen. Skulle ni säga att det är tidigt, sent eller lagom att introducera sin flickvän hem till sina föräldrar för middag? 

• Svar på tråden Träffa svärföräldrar
  • Anonym (Linda)

Finns inget som är praxis, man gör som man vill. Men känner ni er säkra på varandra så är det inte fel att träffa varandras föräldrar. Jag tänker också att ju yngre man är, om man t ex bor hemma, så uppskattar nog föräldrarna att träffa barnens flick- och pojkvänner. 
    Något som spelar in är hur bra relation man har till sina föräldrar och hur man värdesätter sin ursprungsfamilj. Vissa vill ju gärna hålla isär det, medan andra vill inkludera.
    Lycka till!

• Martins07

Jag tycker det är för tidigt. Ni verkar unga också därför den tanken. 
    Ni behöver lära varandra ordentligt och bott tillsammans sen ta det steget. 
    Inget är fel men du kommer att lära dig från dina misstag.

• Anonym (Linda)
    Martins07 skrev 2024-12-11 13:01:25 följande:

Jag tycker det är för tidigt. Ni verkar unga också därför den tanken. 
    Ni behöver lära varandra ordentligt och bott tillsammans sen ta det steget. 
    Inget är fel men du kommer att lära dig från dina misstag.

Hur tänker du? 

Vad tror du händer om de träffar varandras föräldrar redan nu? 
  • Anonym (Tilda)

Känns det rätt så är det rätt. Om både hon och de är nyfikna på varandra så finns det ingen anledning att dra ut på det.

• Anonym (Tilda)

Däremot är det väl lite väl tidigt att kalla dem för hennes svärföräldrar.

• Martins07
    Anonym (Linda) skrev 2024-12-11 13:05:23 följande:
    Hur tänker du? 

Vad tror du händer om de träffar varandras föräldrar redan nu? 
    De känner inte varandra ordentligt än. Det är inte tryggt att öppna sig och visa sin familj nu. De kan inte heller kallas svärföräldrar det finns ingen relation mellan dem än. Vad säger lag om sambo förhållanden?  Att ha bott ihop ett antal år och delat värdering grejer etc...
    Jag är inte heller den enda personen som tänker så. Läs andra kommentarer.
  • Anonym (Linda)
    Martins07 skrev 2024-12-11 13:43:25 följande:
    De känner inte varandra ordentligt än. Det är inte tryggt att öppna sig och visa sin familj nu. De kan inte heller kallas svärföräldrar det finns ingen relation mellan dem än. Vad säger lag om sambo förhållanden?  Att ha bott ihop ett antal år och delat värdering grejer etc...
    Kommer hon från en kriminell familj eller vad menar med att det inte är tryggt att träffa någons föräldrar? 

Lagen säger inget om samboförhållanden som påverkar detta. Den lagen handlar om ekonomi, inte vem man träffar eller hur länge man måste bo ihop för att träffa någons föräldrar. Sådant bestämmer man själv när det känns bra. 

Och häng inte upp dig på att han kallar de för svärföräldrar, en del gör det även om de inte är gifta. 
  • Anonym (Tilda)
    Att mina föräldrar har koll på mina nya partner tycker jag är väldigt tryggt. 
  • Anonym (Tilda)
    Du övertolkar förresten min kommentar om ordet svärföräldrar. För mig är det en ren språkfråga, inget annat.
  • Anonym (Morsan)

Jag vill absolut att mina barn bjuder sina flick/ pojkvänner på middag , försöker att inte vara pinsamt frågvis utan en avslappnad middag.

• Anonym (Linda)
    Anonym (Tilda) skrev 2024-12-11 13:54:39 följande:
    Att mina föräldrar har koll på mina nya partner tycker jag är väldigt tryggt. 
    Ja, hade min dotter haft en pojkvän som inte velat att jag ska få träffa honom förrän det gått flera år, då hade jag undrat om det var något fel på honom eller om han behandlar henne illa (typ kontrollbehov eller ännu värre). 
Svar på tråden Träffa svärföräldrar