• Anonym (Kattmänniska)

Hundbeteende runt chill katt

Jag har levt med katt nästan hela mitt liv så jag har rätt bra koll på katter och deras beteenden. Har inga problem med hundar men jag kan inte "läsa av" dom på samma sätt som jag kan med en katt.

Häromdagen hörde jag en hund skälla som en galning på gångvägen utanför mitt hus. När jag tittar ut ser jag att den skäller på min katt som sitter helt lugnt några meter ifrån den. Hunden ger sig inte utan bara fortsätter skälla medan husse eller matte håller hårt i kopplet och säger åt den att vara tyst för att den inte ska typ ge sig på min katt. Min katt går sedan i lugnt tempo in på en annan grannes tomt för att slippa galna hunden. 

Nu undrar jag... Är detta normalt hundbeteende mot ett djur (katt i det här fallet) som gör absolut noll för att trigga jaktinstinkt? 

Sen tycker jag personligen att en lydnadskurs vore önskvärt då hunden uppenbarligen helt struntade i instruktionerna från hundförare.

• Svar på tråden Hundbeteende runt chill katt
  • Anonym (Kattmänniska)
    Dexter dot com skrev 2024-12-11 11:10:03 följande:

Helt normalt att en icke kattvan hund skäller på katter. 

Även fast husse/matte säger till den att sluta? 
    Kanske är anledningen till att jag aldrig skulle ha hund. Skulle aldrig tolerera att ha en hund som springer runt och skäller på diverse dagligdags. Cool
  • Dexter dot com
    Anonym (Kattmänniska) skrev 2024-12-11 11:13:18 följande:
    Kanske är anledningen till att jag aldrig skulle ha hund. Skulle aldrig tolerera att ha en hund som springer runt och skäller på diverse dagligdags. Cool
    Att hunden inte fostrad ligger ju på ägaren.
  • Anonym (PP)

Djur är olika precis som människor. Vår förra hund var nyfiken på katter men skällde inte. Den nuvarande bryr sig inte om andra djur förutom om igelkotten passerar utanför staketet, då skäller han. 

• Jemp

Ja, det är normalt. (men såklart inte helt önskvärt, man bör jobba med det).

Hunduppfostran är mycket mer komplext än att hunden alltid kommer lyssna blint på sin ägare i alla lägen. Precis som ett barn har hundar också lägen där sånt blir för svårt.

Du har ju heller ingen insikt kring om/hur ägaren jobbar med detta, kurser osv, så det blir dumt att döma.

• Jemp
    Anonym (Kattmänniska) skrev 2024-12-11 11:13:18 följande:
    Men du har ju mindre kontroll på ditt eget djur?
  • Anonym (s)

Ja det är ett helt normalt beteende. Likaså att Tyst inte är ett enkelt kommando för alla och speciellt inte när det är något som ovant. Lite trist attityd från din sida, lite skällande är inget konstigt.

och då är jag kattmänniska...

• Anonym (Kattmänniska)
    Jemp skrev 2024-12-11 12:16:54 följande:
    Men du har ju mindre kontroll på ditt eget djur?
    Är helt olika krav på katter och hundar om du missat det. Och båda mina katter kommer när jag kallar på dom. Tvivlar starkt på att det gäller för den där hunden om den gick lös.. 
  • Anonym (Kattmänniska)
    Anonym (s) skrev 2024-12-11 13:46:53 följande:

Ja det är ett helt normalt beteende. Likaså att Tyst inte är ett enkelt kommando för alla och speciellt inte när det är något som ovant. Lite trist attityd från din sida, lite skällande är inget konstigt.

och då är jag kattmänniska...

"Lite skällande"... Var drar du gränsen? Finns en anledning till att jag överhuvudtaget noterade skällandet fastän jag var inomhus och har en gångväg strax utanför mitt hus där väldigt många människor med eller utan hundar passerar dagligdags.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Katter är elaka)

Jag tror hundar ofta lär sig att katter är elaka djur. Hunden är nyfiken och vill hälsa/lukta, katten står först still för att sedan klippa till hunden helt spontant. Så de lär sig att katter är små elaka as som man skall skälla på.

Jag lånar ibland en kompis rottweiler när grannens katt använder min trädgård som toalett. "Ta katten" och hunden efter och katten piper iväg. Så slipper man det lilla skrället flera veckor sedan. Jag är inte mycket av en djurmänniska öht men den rottweilern är min hjälte..

• Dexter dot com
    Anonym (Katter är elaka) skrev 2024-12-13 00:15:27 följande:

Jag tror hundar ofta lär sig att katter är elaka djur. Hunden är nyfiken och vill hälsa/lukta, katten står först still för att sedan klippa till hunden helt spontant. Så de lär sig att katter är små elaka as som man skall skälla på.

Jag lånar ibland en kompis rottweiler när grannens katt använder min trädgård som toalett. "Ta katten" och hunden efter och katten piper iväg. Så slipper man det lilla skrället flera veckor sedan. Jag är inte mycket av en djurmänniska öht men den rottweilern är min hjälte..

Är hundägaren ok med att du hetsar hunden på katten? Många hundägare lägger ner mycket tid på att hunden inte ska skälla på/jaga katter och det du gör spolierar ju träningen helt. Du förstår att du är ansvarsskyldig om hunden skadar katten vilket kan bli en dyr historia?
  • Anonym (Katter är elaka)
    Dexter dot com skrev 2024-12-13 05:36:14 följande:
    Är hundägaren ok med att du hetsar hunden på katten? Många hundägare lägger ner mycket tid på att hunden inte ska skälla på/jaga katter och det du gör spolierar ju träningen helt. Du förstår att du är ansvarsskyldig om hunden skadar katten vilket kan bli en dyr historia?
    Jag tycker att ansvaret är grannens som inte lär sin katt att sluta använda min trädgård som toalett.
  • Dexter dot com
    Anonym (Katter är elaka) skrev 2024-12-13 06:16:55 följande:
    Jag tycker att ansvaret är grannens som inte lär sin katt att sluta använda min trädgård som toalett.
    Det kan man tycka men när det gäller hundar är det strikt ägaransvar vilket inte gäller katter.
  • Anonym (Abc)

Många hundar jobbiga och skäller på allt och alla.
    De flesta hundägare är för slappa och obildade för att få bort beteendet.

Sen tar sig katter alldeles för stora friheter även om de inte är lika störande och farliga i det offentliga rummet som hundar.

Kontentan är att man ska låta bli att äga djur. 

• Brony

Hoppas du inte bor i en stad .. släppa ut katter bara så....sen lipar många för att katten blev påkörd ...tänk om man släppte ut hundar bara så
    Jag har katt.. skulle aldrig släppa ut den....pissa på andras gräsmattor mm... oansvarigt 

• Anonym (Kattmänniska)
    Brony skrev 2024-12-14 17:55:47 följande:

Hoppas du inte bor i en stad .. släppa ut katter bara så....sen lipar många för att katten blev påkörd ...tänk om man släppte ut hundar bara så
    Jag har katt.. skulle aldrig släppa ut den....pissa på andras gräsmattor mm... oansvarigt 

Jag bor i ett vanligt villaområde. Finns massor med katter här. Bor inte långt från en tämligen vältrafikerad väg, men har inte sett en enda överkörd katt under mina 12 år i området. Har inte ens sett nån katt springa över den vägen för det finns betydligt roligare ställen att vara på som katt.

En innekatt kommer aldrig i närheten av den mentala stimulans en katt som har möjlighet att vara ute får. Sen ingår vissa risker i utelivet, men är så klart samma för människor som går utanför dörren och det väljer man att göra ändå. En katt som fått testa båda delarna väljer vanligtvis möjligheten att även kunna röra sig fritt utomhus.
Svar på tråden Hundbeteende runt chill katt