• Anonym (Insekterna)

Det här med oaktsam våldtäkt

Osäker om jag lägger den här tråden i rätt undergrupp. Nevertheless....

Jag har funderat lite över det här med oaktsam våldtäkt. Det är ju ett lite märkligt begrepp. Jag har förstått att många av dessa fall avser en sexuell situation där tydligt samtycke inte inhämtats. Inte sällan har det varit alkohol med i bilden och kvinnan har varit kraftigt berusad (kanske t.om däckat) och efteråt insett att dom har haft samlag trots att hon knappt vetat om vad som hänt. Underförstått här att han har tagit för sig i tron att hon är med på det men borde ha förstått att hon inte vet vad som händer.

Jag undrar lite hur det skulle se ut om det visar sig att båda parter har varit så pass redlöst berusade så att ingen vet vad som hänt. Mer än att det har skett ngn form av sexuell handling. Men oklart av vem. Han kan ju ha varit lika utslagen som hon. Vad händer exempelvis om hon utgår ifrån att han har förgripit sig och anmäler, och sen gör han likadant? Att han menar att han har varit utslagen och att om något hänt så måste det ha varit hon som utfört detta "något". Hur hantera en sådan situation? Har han någon chans alls eller utgår man per automatik att han är vållande iom att han är man?

• Svar på tråden Det här med oaktsam våldtäkt
  • Anonym (L)

Ingen kan svara på det. Om båda anmäler varandra så blir ju rättsväsendet inblandat och det kommer att utredas vad som hänt och hur bevisläget ser ut. Vad utfallet blir är ju omöjligt att säga i förväg.

• Anonym (Igen)
    Anonym (Insekterna) skrev 2024-12-11 08:46:05 följande:
    Det här med oaktsam våldtäkt

Osäker om jag lägger den här tråden i rätt undergrupp. Nevertheless....

Jag har funderat lite över det här med oaktsam våldtäkt. Det är ju ett lite märkligt begrepp. Jag har förstått att många av dessa fall avser en sexuell situation där tydligt samtycke inte inhämtats. Inte sällan har det varit alkohol med i bilden och kvinnan har varit kraftigt berusad (kanske t.om däckat) och efteråt insett att dom har haft samlag trots att hon knappt vetat om vad som hänt. Underförstått här att han har tagit för sig i tron att hon är med på det men borde ha förstått att hon inte vet vad som händer.

Jag undrar lite hur det skulle se ut om det visar sig att båda parter har varit så pass redlöst berusade så att ingen vet vad som hänt. Mer än att det har skett ngn form av sexuell handling. Men oklart av vem. Han kan ju ha varit lika utslagen som hon. Vad händer exempelvis om hon utgår ifrån att han har förgripit sig och anmäler, och sen gör han likadant? Att han menar att han har varit utslagen och att om något hänt så måste det ha varit hon som utfört detta "något". Hur hantera en sådan situation? Har han någon chans alls eller utgår man per automatik att han är vållande iom att han är man?

Du får avvakta med svar tills det blir en rättslig prövning

Alternativt - gör din skoluppgifter själv!
  • Anonym (Insekterna)
    Anonym (Igen) skrev 2024-12-11 09:04:56 följande:
    Du får avvakta med svar tills det blir en rättslig prövning

Alternativt - gör din skoluppgifter själv!
    Märkligt svar. Skoluppgifter???
  • Anonym (Igen)
    Anonym (Insekterna) skrev 2024-12-16 09:49:05 följande:
    Märkligt svar. Skoluppgifter???
    Det dyker till och från upp lata studenter som vill ha hjälp med skoluppgifter men försöker dölja det som någon annan typ av frågeställning.
Svar på tråden Det här med oaktsam våldtäkt