• Anonym (TS)

Måste man ge dricks?

När jag skulle betala blev priset nåt annat än vad som stod på notan jag först fått, tyckte jag, men jag var osäker och kollade inte igen utan lät det vara. Sen när jag kom hem på kvällen så mycket riktigt det var inte samma summa på nota-lappen som på kvitto, det var tillagt dricks. Brukar det vara obligatoriskt? Jag tyckte inte servitören var bra och ville inte ge någon dricks.

• Svar på tråden Måste man ge dricks?
  • Anonym (NN)

Nej dricks är inte obligatoriskt. Det kanske har spridit sig från USA att en viss dricks föreslås men man bestämmer ju själv. 

• Anonym (ingen dricks, tack)

Nej, det måste man inte. Som servitris själv vilja int eha dricks. Det underminerar våra lönerkrav och används som vapen av en del av arbetsgivarna/krögarna. Det är väldigt dåligt att en del restauranger har börjat lägga till dricks "i smyg". Det görs ju mycket för att kontanterna är i princip borta, förr, och i andra länger fortfarande, la gäster bara extra slantar på bordet när de gick, även om de betalade notan med kort, så alla hade kontanter på sig. Men det är tvärdåligt, för mågna är dels som du och vågar inte riktigt ifrågasätta, och en del är ju helt enkelt för onyktra för att märka något.

En del vill så klart helt frivilligt lämna dricks, vilket är ok.

Så, nej till att importera den automatiska drickskulturen, vilket tyvärr är på god väg.

• Anonym (TS)
    Anonym (ingen dricks, tack) skrev 2024-12-10 23:28:33 följande:

Nej, det måste man inte. Som servitris själv vilja int eha dricks. Det underminerar våra lönerkrav och används som vapen av en del av arbetsgivarna/krögarna. Det är väldigt dåligt att en del restauranger har börjat lägga till dricks "i smyg". Det görs ju mycket för att kontanterna är i princip borta, förr, och i andra länger fortfarande, la gäster bara extra slantar på bordet när de gick, även om de betalade notan med kort, så alla hade kontanter på sig. Men det är tvärdåligt, för mågna är dels som du och vågar inte riktigt ifrågasätta, och en del är ju helt enkelt för onyktra för att märka något.

En del vill så klart helt frivilligt lämna dricks, vilket är ok.

Så, nej till att importera den automatiska drickskulturen, vilket tyvärr är på god väg.

Jag hade gärna gett frivilligt dricks, om det var bra och trevlig service. Då hade det varit bara roligt att ge. Men det är alltså egentligen dåligt för er? Det låter ju som att servitören inte skulle vilja lägga till det i apparaten? Eller det kanske var nåt som blev automatiskt?
  • Anonym (man51)

Finner det föga troligt att dricksen läggs på "automatiskt", av personal/krögare... 

Dels för att det vore bedrägligt, och rent av olagligt. 

Däremot så är det idag väldigt vanligt att man vid kortbetalning antingen får ange beloppet själv, innan man godkänner. Alternativt så är kortterminalen redan programmerad och visar i displayen olika dricksalternativ (+5%,+10%,+15%, annat belopp) och du kan som gäst trycka på en av dessa knappar eller trycka på "ingen dricks".

Själv så ger jag bara dricks om jag anser att servicen varit bra, personalen var trevlig.

Svar på tråden Måste man ge dricks?