• Anonym (F)

Nidblödning?

Hoppas jag i onödan eller bör jag ta ett gravtest?

Min mens är mer eller mindre som en kl. 
    Cykelns snittar på 25- 26 dagar med nån gångs undantag där den kan vara 1el 2 dagar tidigare sen per år.
    Kommer oftast tidig morgon eller fm.
    Börjar med lättare blödning, mensmärtor, tar 1 Alvedon, och när den kommer igång nån timme senare är smärtan över blod blandat med lite brunt och nån enstaka "klump" för att dagen efter vara rent blod. Normala tamponger funkar perfekt. 
    Vi började försöka bli gravida för ca 3 månader sen.
    Nu när mensen började var det först som vanligt. Kommer pp dagen, vaknar tidigt morgon att smärtan är där och lite rosa blod. Istället för att komma igång som den brukar efter nån timme fortsatte detta till dagen efter, lite ljust blod, men nu blandat med lite brunt och genomskinliga sega flytningar. Dag 2 på em var det som det brukar förutom att mensvärken kom och gick. Nu dag 3 var det normalt på fm, men sedan i em har mild mensvärk kommit tillbaka och blöder inte alls mycket längre. 
    Kan detta vara en så kallad nidblödning? Vad är era erfarenheter "första mensen" efter ni vart gravida? 
  • Svar på tråden Nidblödning?
  • Aliona

Det låter som lite för mycket blod för att vara nidblödning. En nidblödning brukar vara vara en eller någon droppe, eller väldigt, väldigt lätt mens. Min nidblödning var just så, en enda droppe, typ som en femkrona, sen inget mer. Däremot kan man blöda under graviditeten så du kan ju vara gravid. Kom blödningen dessutom på bim eller var det lite tidigare eller senare? 

• Anonym (F)

Okej, då skenade kanske hoppet iväg om det är en droppe som ska förväntas komma. Läste att vissa kan ha mensliknande nidblödningar där man kan missta den för en vanlig mens, hade en förhoppning att det här kanske kunde vara fallet. Men vet inte hur vanligt det är.

Min är märkbart mycket mindre, men hade iaf 12 timmar som jag blöde som jag "ska" göra en mens. Innan och efter har det mer vart små blödningar och återkommande mensvärkslikande smärta, som annars brukar gå över efter kanske 2 första timmarna.
    Det ända normala är att den kom på den beräknade dagen och morgonen.

Därav att min förhoppning väcktes att det kanske gått vägen

• Aliona
    Anonym (F) skrev 2024-12-10 22:08:19 följande:

Okej, då skenade kanske hoppet iväg om det är en droppe som ska förväntas komma. Läste att vissa kan ha mensliknande nidblödningar där man kan missta den för en vanlig mens, hade en förhoppning att det här kanske kunde vara fallet. Men vet inte hur vanligt det är.

Min är märkbart mycket mindre, men hade iaf 12 timmar som jag blöde som jag "ska" göra en mens. Innan och efter har det mer vart små blödningar och återkommande mensvärkslikande smärta, som annars brukar gå över efter kanske 2 första timmarna.
    Det ända normala är att den kom på den beräknade dagen och morgonen.

Därav att min förhoppning väcktes att det kanske gått vägen

Kanske, det är svårt att veta. En del har ju lite större nidblödningar och om man dessutom har sparsam mens så går det att förväxla. Och som sagt, en del blöder ju mycket och ofta genom första delen av graviditeten. Du vill inte ta ett test för att veta säkert? 
  • Anonym (F)
    Aliona skrev 2024-12-10 22:14:00 följande:
    Kanske, det är svårt att veta. En del har ju lite större nidblödningar och om man dessutom har sparsam mens så går det att förväxla. Och som sagt, en del blöder ju mycket och ofta genom första delen av graviditeten. Du vill inte ta ett test för att veta säkert? 
    Ett test kan jag absolut tänka mig att göra. 
    Har aldrig vart gravid tidigare och när mensen fortfarande beter sig konstigt ville jag rådfråga mer erfarna först ifall jag sitter här och hoppas på något som kanske är solklart negativt svar för er som vet bättre än mig
  • Tyra90

När jag blev gravid med mitt första barn fick jag en nidblödning på mensens startdag. Trodde det var mensen, blödde ca ett kryddmått om dagen (hade menskopp så det var lätt att hålla koll) i tre dagar och sen slutade det. Jag testade positivt ca 4 dagar efter :) Så jag blödde mer än en droppe iaf.

• Anonym (F)
    Tyra90 skrev 2024-12-11 08:41:14 följande:

När jag blev gravid med mitt första barn fick jag en nidblödning på mensens startdag. Trodde det var mensen, blödde ca ett kryddmått om dagen (hade menskopp så det var lätt att hålla koll) i tre dagar och sen slutade det. Jag testade positivt ca 4 dagar efter :) Så jag blödde mer än en droppe iaf.

Okej tack för din input.
    Min slutade också igår kväll på dag 3 nu. Nu använder jag tampong så lite svårt att exakt säga hur mkt som kommit men det är markant mkt mindre än normalt. Mitt I var det mer mensliknande blödning på 3 tamponger. De innan var endast lite rosa brunt på och i går em mer brunt och haft en molande mensvärksliknande känsla till och från hela tiden. Inte alls som det brukar vara. 

Blir nog ett test senare för jag kan inte släppa om det kan vara nått eller om det plötsligt bara är en märklig mens. 
Svar på tråden Nidblödning?