• Anonym (Sandra)

Kommer aldrig duga åt svärmor

Jag har för några år sedan mött mannen i mitt liv med 3 barn, vi har ett fantastiskt förhållande. 

Min man mådde i slutet av sin förra relation  dåligt, han ville skiljas länge innan han tog steget till att verkligen slutföra detta. Till saken hör att min sambos familj fortfarande daltar med hans exfru. Dom pratar ibland illa om henne till mig, att dom var väldigt styrda över hur dom skulle bete sig, vad dom skulle göra osv när hon var med. Ofta att denna kvinna betedde sig som en barnunge rätt ut sagt. Har även fått förkunnat att dom tycker jag passar bättre in i deras stora familj med lika värderingar osv, dom kan få vara sig själva helt enkelt vilket dom inte påtalat kunde vara innan. 

Men trots allt detta så läggs det ut bilder på denna kvinna när denne fyller år, det kommenteras på allt hon lägger ut, det frågas om henne vid olika sammankomster. Jag förstår att hon var en del av denna familj i många år men jag känner mig väldigt lite välkommen/accepterad, samt lite irriterad att de inte kan gå vidare. Jag får knappt grattis på födelsedagenhälsning och de frågar inget speciellt om mig. 

Vad är det som får människor att bete sig såhär?

• Svar på tråden Kommer aldrig duga åt svärmor
  • Tecum

Hon är ju mamma till deras barnbarn/syskonbarn. Det är inget som man kan bortse från och deras intresse kan iaf delvis bero på att de är oroliga för hur hon klarar att uppfostra dem, om hon nu är omogen och styrande. Eller att de vill ha någon att tala illa om, det är en populär sysselsättning i vissa kretsar.

Tycker ändå det låter som att du blivit väl mottagen i släkten. Svärmor kan du bortse från, man kan inte älska - eller bli älskad - av alla.

• Anonym (Sandra)
    Tecum skrev 2024-12-10 19:26:54 följande:

Hon är ju mamma till deras barnbarn/syskonbarn. Det är inget som man kan bortse från och deras intresse kan iaf delvis bero på att de är oroliga för hur hon klarar att uppfostra dem, om hon nu är omogen och styrande. Eller att de vill ha någon att tala illa om, det är en populär sysselsättning i vissa kretsar.

Tycker ändå det låter som att du blivit väl mottagen i släkten. Svärmor kan du bortse från, man kan inte älska - eller bli älskad - av alla.

Nej det har du rätt i, det kommer man aldrig ifrån men jag tycker det är väldigt fult att prata illa om henne sedan näst intill avguda allt hon lägger ut. Jag vill inte att de ska prata sådär om mig. 

• Tecum
    Anonym (Sandra) skrev 2024-12-10 19:38:50 följande:

Nej det har du rätt i, det kommer man aldrig ifrån men jag tycker det är väldigt fult att prata illa om henne sedan näst intill avguda allt hon lägger ut. Jag vill inte att de ska prata sådär om mig. 

Vad andra säger om en kan man inte göra mycket åt. Men om folk är hyggliga mot någon utåt men pratar skit bekom ryggen brukar det slå tillbaka mot dem själva.
  • Anonym (Jo)

Kan du inte be din kille snacka med sin morsa och säga ifrån? Förklara att det får dig att må dåligt att hela tiden bli påmind om henne. Det gjorde jag med mitt ex ang hans mamma, det tog skruv och sedan den dagen hörde jag inte ett ord om den kvinnan. (De hade inte barn iofs, men man måste inte prata heeeela tiden om ett ex.)

• Anonym (S)

Nu har jag läst din text 3 gånger och kan bara hitta svärmor i rubriken, i övrigt skriver du i gruppform kring din sambos familj och beteende.

Varför skriver du att svärmor inte accepterar dig när det du reagerar på verkar gälla hela familjen?

Att gratta och gilla och kommentera inlägg gällande sina barnbarns/syskonbarns mamma är väl knappast att avguda...Du känns lite väl känslig och som att du hakat upp dig på detta.
    Lägg en block på sociala medier kring exfrun så ser du inte när de gillar/kommenterar henne.

De kan ju på sätt och vis inte gå vidare eftetsom hon är mamma till centrala och viktiga personer i deras släkt....

• Anonym

Om du väljer att leva med en man som har tre barn så får du acceptera att barnens mor tillhör storfamiljen.

• Anonym (mina)
    Anonym (Sandra) skrev 2024-12-10 19:12:43 följande:
    Kommer aldrig duga åt svärmor

Jag har för några år sedan mött mannen i mitt liv med 3 barn, vi har ett fantastiskt förhållande. 

Min man mådde i slutet av sin förra relation  dåligt, han ville skiljas länge innan han tog steget till att verkligen slutföra detta. Till saken hör att min sambos familj fortfarande daltar med hans exfru. Dom pratar ibland illa om henne till mig, att dom var väldigt styrda över hur dom skulle bete sig, vad dom skulle göra osv när hon var med. Ofta att denna kvinna betedde sig som en barnunge rätt ut sagt. Har även fått förkunnat att dom tycker jag passar bättre in i deras stora familj med lika värderingar osv, dom kan få vara sig själva helt enkelt vilket dom inte påtalat kunde vara innan. 

Men trots allt detta så läggs det ut bilder på denna kvinna när denne fyller år, det kommenteras på allt hon lägger ut, det frågas om henne vid olika sammankomster. Jag förstår att hon var en del av denna familj i många år men jag känner mig väldigt lite välkommen/accepterad, samt lite irriterad att de inte kan gå vidare. Jag får knappt grattis på födelsedagenhälsning och de frågar inget speciellt om mig. 

Vad är det som får människor att bete sig såhär?

Om de pratar illa om henne till dig så kan du nog utgå ifrån att de pratar illa om dig inför andra. Människor som känner behov av att racka ner på andra brukar inte begränsa sig till att bara göra det med vissa, utan det är en del av deras umgängesstil. 

De visar sitt rätta jag när de lägger ut gratulationer och andra kommentarer på fejan till henne och knappt kommer ihåg dig eller är intresserade av dig som person. 

Min pappas fru är precis såhär. Hon fjäskar för den som råkar vara närvarande, och hugger en sen i ryggen så fort man lämnar. Pratar illa om alla till varandra och skapar på så sätt ett slags allvetande hos sig själv och osäkerhet hos andra. Tror att det kallas triangulering och är vanligt hos narcsisister. 
  • Anonym (123)
    Anonym (Sandra) skrev 2024-12-10 19:38:50 följande:

Det är mycket möjligt att något liknande skulle ske i min familj om mitt syskon skiljde sig och skaffade en ny. Och det beror på att man skulle känna att man behöver fortsätta ge fd partnern positiv uppmärksamhet då man vet att denne annars skulle kunna reagera med att via barnen fortsätta sin kontroll och styrning.

Att du inte får samma uppmärksamhet vid födelsedag kan ju mycket väl vara så att det är för att de vet att de kan vara sig själva med dig. Min partner får ingen uppmärksamhet av min familj vid födelsedag mer än en liten present i efterhand nästa gång man ses. Men det är för att han är favoriten man inte behöver göra sig till för.

Att de snackar skit om henne behöver inte alls betyda att de snackar skit om dig. Kan mycket väl bara vara baserat på att de är så glad att du kommit att de inte kan låta bli att jämföra.
Svar på tråden Kommer aldrig duga åt svärmor