• Dank Zappa

Hittar inga ordentliga jobb, har inte råd att utbilda mig

Börjar närma mig fyrtio, har väldigt svårt att hitta ordentliga jobb och känner mig väldigt otillfreds med tillvaron. Inte heller har jag råd att utbilda mig eftersom jag slösade bort mina CSN-år på att vara deprimerad och läsa fel utbildningar. Oförmågan att hitta in i livet har fört med sig att jag utöver tomma bankkonton har usel självkänsla och därför håller mig undan andra (särskilt i kärlekssammanhang). Samtidigt är det inte mycket jag kräver: Ett stabilt heltidsjobb. Det är allt. Senast trodde jag att jag skulle uppnå drömmen, men kort på anställningens start fick jag reda på att anställningen hade ändrats från 100 till 69 %. Det blir existensminimum i mitt fall. Jag vill dejta, resa, lägga pengar på hobbys osv. men har aldrig möjlighet att göra detta eftersom jag är kroniskt pank och miserabel.

Vad gör man? Finns det korta utbildningar (säg ett år) man kan plugga distans och verkligen leder till anställning? Jag avskyr att inte ha nån riktning i livet. Vill veta hur jag ska ta mig ur det här...
  • Svar på tråden Hittar inga ordentliga jobb, har inte råd att utbilda mig
  • Hjelm

Vad är ett "icke ordentligt" jobb, enligt dig?

Hursomhelst: det finns en hel del utbildningar som man får betalt för att gå. Kustbevakare, lokförare och VVS-montör är några av dem. Man får ett slags grundlön medan man utbildar sig och sen höjs den väsentligt när man är färdigutbildad. På vissa områden är den grundlönen låg, men samtidigt högre än CSN och inget man ska betala tillbaka.

Något sånt hade jag kollat på i din situation.

• enfunderandeman

Du är alltså 40 år , men vet inte vad som kan leda till jobb? Har du provat att kolla upp bristyrken t ex?

Finns nog många som är i liknande situation. Men hålla sig undan, ifrån kärleks sammanhang? Finns ju massvis av folk som hittar, har kärlek i alla fall. Har aldrig hört någon som haft det problemet.

Menar du att du skäms eller vad? Dom enda jag känner till, som håller sig undan ( frivilligt). Gör det av den direkt motsatta anledningen. Dom har slutat dejta, är inte intresserade av kärleksrelationer. Antar att det är ofrivilligt I ditt fall.

Du skulle nog behöva ta hjälp av en psykolog. Och prata om dina svårigheter/osäkerhet. Blir väldigt svårt inleda en kärleksrelation innan du tagit tag i det.

Om du har ett jobb på 69% är väl det bättre än ingenting. Inte så man undrar om det är en fredagstråd lol

• BuoBä

Alla kommuner brukar ha en studie- och yrkesvägledare. Det varierar såklart hur bra och uppdaterade de är, men det kan vara värt att boka ett besök för att bolla ideer. Det finns många korta yrkesutbildningar nu för tiden, som leder till bristyrken och innehåller praktik. Och det är inte alls ovanligt att byta yrke mitt i livet.

• Anonym (Kristina)

Med all respekt men med tanke på lågkonjunkturen just nu och väldigt hög arbetslöshet så går det inte att vara kräsen idag vad gäller jobb . 
    69%-ig tjänst lär väl definitivt vara mycket bättre betalt än a-kassa?  
    Du lär väl inse att du inte kan få en smashing lön på första försöket så du kan resa och leva loppan efter några månader ? Det funkar liksom inte så. Dom flesta av oss vanliga dödliga får jobba upp sin lön enligt avtal. 

• Anonym (?)

Fast om arbetsgivaren  drar ner på dina timmar borde du väl få A-kassa upp till heltid så länge som du söker andra jobb?

• Dank Zappa
    Anonym (Kristina) skrev 2024-12-10 19:21:25 följande:

Med all respekt men med tanke på lågkonjunkturen just nu och väldigt hög arbetslöshet så går det inte att vara kräsen idag vad gäller jobb . 
    69%-ig tjänst lär väl definitivt vara mycket bättre betalt än a-kassa?  
    Du lär väl inse att du inte kan få en smashing lön på första försöket så du kan resa och leva loppan efter några månader ? Det funkar liksom inte så. Dom flesta av oss vanliga dödliga får jobba upp sin lön enligt avtal. 

Nej, 135-140 kr i timlön. Är i paritet med lägsta a-kassenivån. Efter att ha betalat av CSN, ett gammalt lån, SL och annat blir det ett par tusenlappar över. Visst, bättre än att leva på damm, men jag kan inte påstå att jag ser fram emot lönen. Samtidigt är det mest slitsamma och otacksamma jobb jag haft (och jag haft många sådana).

Fördelen är väl dock att jag skulle kunna kombinera detta med distansstudier. Att prata med SYO är ett bra tips. Jag vill verkligen välja rätt nästa gång eftersom jag redan slösat bort tid på en yrkesutbildning som sedan inte ledde någonstans.

En "avlönad" utbildning vore nog perfekt i mitt läge, ja. Tack för tipset, den som tipsade.

Med "ordentligt jobb" menar jag ett där jag kan lägga undan pengar, dvs inte bara överlever på. Jag har hittills i livet just bara överlevt - sådant som resor, körkort och vigselringar har inte funnits på kartan. 
  • Anonym (Opel)

Vad har du läggning åt? Är du hantverkig, säljig, vårdande eller dylikt?

• Hjelm
    Dank Zappa skrev 2024-12-10 21:07:04 följande:
    .

En "avlönad" utbildning vore nog perfekt i mitt läge, ja. Tack för tipset, den som tipsade.
    Det finns oväntat många såna om man väl börjar luska lite. De är avlönade just för att det finns stort behov av dem, så man bör kunna räkna med jobb direkt efter utbildning också. Vissa kan dock innebära att du behöver flytta - men det kanske bara är positivt i din situation, att se något nytt?

Jag känner själv en kustbevakare, två lokförare och två elektriker som gått den banan och är mycket nöjda. Sån lyx att kunna plugga och både leva ett rikt studentliv för stunden och inte ha en krona i lån - och jobb som väntar på en!

Kika runt efter dina intressen, och var ärlig med dig själv om det också är något som du skulle kunna jobba med en längre tid.
  • enfunderandeman
    Dank Zappa skrev 2024-12-10 21:07:04 följande:
    Nej, 135-140 kr i timlön. Är i paritet med lägsta a-kassenivån. Efter att ha betalat av CSN, ett gammalt lån, SL och annat blir det ett par tusenlappar över. Visst, bättre än att leva på damm, men jag kan inte påstå att jag ser fram emot lönen. Samtidigt är det mest slitsamma och otacksamma jobb jag haft (och jag haft många sådana).

Fördelen är väl dock att jag skulle kunna kombinera detta med distansstudier. Att prata med SYO är ett bra tips. Jag vill verkligen välja rätt nästa gång eftersom jag redan slösat bort tid på en yrkesutbildning som sedan inte ledde någonstans.

Med "ordentligt jobb" menar jag ett där jag kan lägga undan pengar, dvs inte bara överlever på. Jag har hittills i livet just bara överlevt - sådant som resor, körkort och vigselringar har inte funnits på kartan. 
     Vigselringar?  Vad ska du med det till om du inte ens är nära en relation? Lol
    Du håller dig ju undan kärleks situationer skrev du. . Som sagt, jag tycker en del grejor du skriver verkar hel snurrigt. Har lite svårt ta dig på allvar. Och det du skriver.

Tur att det finns andra som går.på vissa trådar i detta forum.. 
Svar på tråden Hittar inga ordentliga jobb, har inte råd att utbilda mig