• Anonym (?)

Ensamträna hund

Okej så min valp på 10 månader är helt omöjlig att ensamträna, vi gör allt vi kan, alla metoder allt. Men hon får panik så fort dörren stängs, vi har lämnat henne Max 30 min. vi tränar varje dag ca 10-15 min. även kortare sträckor så som bara 1 min. Hon får inte separationsångest om vi är i olika rum hemma för då klarar hon sig, men det är när nyckeln i låset vrids om. hörde henne en gång tokskrika så fort ja hade gått, när jag kom tillbaka stog hon på vårat köksbord!!!! (Detta tog ca 2 min) ska jag bara fortsätta o så kommer hon lära sig med tiden eller ska jag ändra på något. de gånger vi lämnat lite längre så har hon stått och tittat ut genom dörren hela tiden. vi har kamera för att se och vissa gånger har hon lagt sig vid dörren för o sova så helt omöjligt är de inte, men det är helt från dag till dag. Hon är 10 månader nu o jag börjar känna att ja iaf ska få åka o träna i 1 h

• Svar på tråden Ensamträna hund
  • Anonym (Begränsa)

Det viktigaste tipset att börja direkt efter leverans är ju lite sent nu. 

Jag skulle rekommendera er att begränsa ytan som hunden får vara på. En barngrind fungerar ofta bra för att avgränsa ett rum, men andra hundar trivs bättre i ännu mindre utrymmen som helt saknar stimuli. Vi använder utrymmet som finns under vår trapp, det är lagom stort men lite avsides och saknar fönster. När vi bodde i lägenhet så avgränsade vi hunden i hallen med hjälp av en barngrind, men fick då vara noga med att skor osv inte stod framme. 

Gå ut korta stunder och gör ingen stor sak av att ni går. Men flera gånger varje dag. Belöna hunden när ni kommer hem, med godis och mys följt av en promenad. Belöna även om hunden gjort nåt bus som att bita sönder något, se till att inget finns framme nästa gång. Det är ensamheten ni belönar och där måste ni vara konsekventa. 

Öka tiden ni är ute succesivt men fortsätt flera gånger per dag. Ibland kan man trötta ut hunden genom att komma och gå med ett par minuters mellanrum. Men försök att ignorera hunden när du kommer in. 

Tex: Gå ut 1 minut, gå in snabbt och hämta något. Gå ut 2 minuter, gå in snabbt och drick vatten. Gå ut 1 minut, in och hämta en jacka. Gå ut 5 minuter, gå in och vänd i dörren. Gå ut 5 minuter, gå in och belöna hunden. 

• Jemp

Får hon panik direkt ska du givetvis inte lämna 30 min. 

Fortsätt med enstaka minuter. Triggas hon av att du låser hade jag låtit bli att låsa så länge.
    Kolla på kameran och om möjligt, vänta tills hon är lugn (inte vid panik dock). Lämna gärna med något att sysselsätta sig med. Jag hade däremot inte belönat och gjort en stor sak av när du kommer hem. 

Att du tycker du borde kunna lämna en timme är ju ganska irrelevant när hon inte kan hantera det. 

• Jemp

Och såklart, rastad, väl aktiverad och nöjd hund innan man lämnar.

• TvillingmammaVästgöte
    Jemp skrev 2024-12-10 12:12:42 följande:

Och såklart, rastad, väl aktiverad och nöjd hund innan man lämnar.

Ja, aktiveringen är viktig så att hunden blir både psykiskt och fysiskt trött och vill vila.
  • Dexter dot com

A & O vid ensamhetsträning är att vara tillbaka innan hunden blir orolig/stressad annars förknippas ensamhet med obehag som förstärks varje gång hon lämnas. Börja om med sekunder utanför dörren och in igen flera gånger per dag och inget överdrivet hälsande när du kommer in utan bara gå in. Eftersom hon redan utvecklat separationsångest så räkna med att det här kommer att ta tid att jobba bort så ordna hundvakt när du måste göra något utan hunden. När hon är tyst och lugn innanför dörren i 5 sekunder ökar du med 5 till och tränar 10 sek utanför nån vecka innan du ökar på tiden väldigt långsamt för annars är du snart tillbaka på ruta ett och för varje gång hon blir orolig blir det svårare att jobba bort.

• mammatill6

Du skulle börjat tidigare. Men min hund klarar bättre när man begränsar ytan. Vi stänger upp henne på övervåningen där hon har tillgång till 2 rum. Kan. I börja så kanske? sen börja med endast 5 sekunder. Och massa godis. Sen öka till 10 sekunder?..

• Anonym (Aldrig)

Du har fått många goda råd, men jag vill lägga till att det finns hundar som helt enkelt inte går att lämna ensamma. Då får man jobba runt det med hundvakt eller ta med hunden. Min egen hund var sådan tills jag skaffade katt, då blev hon plötsligt okej med att bli lämnad korta stunder. Hon tyckte väl att det var sällskap nog. Men jag har fortfarande bara en chans per dag på mig. Har jag väl varit ute och slängt skräp så kan jag inte lämna henne igen för att handla senare samma dag. 

Men, bäst är nog att ta hjälp av en erfaren problemhundskonsulent. Folk som i all välmening kommer med råd här vet ju inte vad just DIN hund behöver för att kunna vara ensam, och att experimentera med olika metoder kan ju förvärra situationen och försvåra framtida träning.

• Anonym (e)

Var läser ni att TS inte började tidigt?

• Dexter dot com
    Anonym (e) skrev 2024-12-10 23:41:23 följande:

Det står ingenstans och beroende på valpens mentalitet kan det vara sämre att utsätta valpen för ensamhet tidigt. Osäkra valpar kan behöva bonda och boa in sig rätt länge innan man börjar ensamhetsträningen. 
  • Anonym (?)
    mammatill6 skrev 2024-12-10 21:26:13 följande:

Du skulle börjat tidigare. Men min hund klarar bättre när man begränsar ytan. Vi stänger upp henne på övervåningen där hon har tillgång till 2 rum. Kan. I börja så kanske? sen börja med endast 5 sekunder. Och massa godis. Sen öka till 10 sekunder?..

Vi började redan när hon kom så vi har redan hållit på och ensamträna ett bra tag, vi har även begränsat lågenheten också
  • Anonym (?)
    Anonym (e) skrev 2024-12-10 23:41:23 följande:

Hahahah ja verkligen så
  • Dexter dot com
    Anonym (?) skrev 2024-12-11 10:44:16 följande:
    Vi började redan när hon kom så vi har redan hållit på och ensamträna ett bra tag, vi har även begränsat lågenheten också
    Ni har ju uppenbarligen gått alldeles för fort fram så börja om från början . Testa också att ställa en bänk nedanför ett fönster så hon ser ut då många hundar lugnar sig när dom kan titta ut.
  • Anonym (nope)
    Anonym (Begränsa) skrev 2024-12-10 11:45:43 följande:

Det viktigaste tipset att börja direkt efter leverans är ju lite sent nu. 

Jag skulle rekommendera er att begränsa ytan som hunden får vara på. En barngrind fungerar ofta bra för att avgränsa ett rum, men andra hundar trivs bättre i ännu mindre utrymmen som helt saknar stimuli. Vi använder utrymmet som finns under vår trapp, det är lagom stort men lite avsides och saknar fönster. När vi bodde i lägenhet så avgränsade vi hunden i hallen med hjälp av en barngrind, men fick då vara noga med att skor osv inte stod framme. 

Gå ut korta stunder och gör ingen stor sak av att ni går. Men flera gånger varje dag. Belöna hunden när ni kommer hem, med godis och mys följt av en promenad. Belöna även om hunden gjort nåt bus som att bita sönder något, se till att inget finns framme nästa gång. Det är ensamheten ni belönar och där måste ni vara konsekventa. 

Öka tiden ni är ute succesivt men fortsätt flera gånger per dag. Ibland kan man trötta ut hunden genom att komma och gå med ett par minuters mellanrum. Men försök att ignorera hunden när du kommer in. 

Tex: Gå ut 1 minut, gå in snabbt och hämta något. Gå ut 2 minuter, gå in snabbt och drick vatten. Gå ut 1 minut, in och hämta en jacka. Gå ut 5 minuter, gå in och vänd i dörren. Gå ut 5 minuter, gå in och belöna hunden. 

Jag började ensamhetsträna min hund när hon var omkring året. Gick hur bra som helst så det där tror jag inte på att de ska vara så små när man lämnar dom.
  • Anonym (nope)

Testa att gå en liten promenad innan (helst ska hunden vara riktigt trött) Släpp in hunden, kasta in lite godis, stäng och gå :)

Funkade bra för oss i alla fall. Började ensamhetsträna när hon var 1 år ungefär

Svar på tråden Ensamträna hund