• Anonym (Proppen)

Vaxproppar hos barn - borttagning på VC?

Igår upptäcktes en rejäl vaxpropp hos vårt barn i samband med BVC-besök. Vi fick tid på VC redan imorgon bitti, men jag förstod det som att de eventuellt inte kommer att göra något åt den imorgon, utan remittera vidare. Egenvård har vi redan utfört, så nu är det borttagning som gäller.

Vet någon hur det funkar, brukar barn få ta borta sina proppar redan på VC? Och hur har era barn upplevt det?

Vi ska ut och flyga i jul och enligt sköterskan jag pratade med i morse är det 50/50 på om det går bra eller om det kommer göra fruktansvärt ont på barnet. Och det är ju trist, eftersom vi ska flyga i tolv timmar.

• Svar på tråden Vaxproppar hos barn - borttagning på VC?
  • Anonym (Bratislava)

..."det är ju trist"...
    Är det så du tänker om det?
    Jag hade inte tagit med ett barn på 12 tim flygning om inte problemet varit löst före dess.

• Anonym (Proppen)
    Anonym (Bratislava) skrev 2024-12-10 10:08:34 följande:

..."det är ju trist"...
    Är det så du tänker om det?
    Jag hade inte tagit med ett barn på 12 tim flygning om inte problemet varit löst före dess.

Och jag kastar inte 100 000 i sjön för att barnet kommer att ha ont i tolv timmar, så länge vi inte får läkarintyg som avråder från resa så att försäkringen kan ta över. Men det verkar inte troligt. Då får barnet hellre Alvedon.

Men - har du svar på frågan i min ts?
  • Anonym (X)
    Anonym (Proppen) skrev 2024-12-10 10:12:01 följande:
    Och jag kastar inte 100 000 i sjön för att barnet kommer att ha ont i tolv timmar, så länge vi inte får läkarintyg som avråder från resa så att försäkringen kan ta över. Men det verkar inte troligt. Då får barnet hellre Alvedon.

Men - har du svar på frågan i min ts?
    Varför frågar du inte vårdcentralen istället, du ska ju gå dit. 
  • Anonym (Proppen)
    Anonym (X) skrev 2024-12-10 10:27:03 följande:
    Varför frågar du inte vårdcentralen istället, du ska ju gå dit. 
    Jag har ju svårt att fråga dem nu, eller hur? 
  • Anonym (X)
    Anonym (Proppen) skrev 2024-12-10 10:29:13 följande:
    Jag har ju svårt att fråga dem nu, eller hur? 
    Du förstod inte att jag menar att du kan fråga när du ska dit?

Ingen här vet vad de säger på VC, om de kan hjälpa dig eller inte. De måste ju först undersöka ditt barn.
  • Anonym (Proppen)
    Anonym (X) skrev 2024-12-10 11:59:36 följande:
    Du förstod inte att jag menar att du kan fråga när du ska dit?

Ingen här vet vad de säger på VC, om de kan hjälpa dig eller inte. De måste ju först undersöka ditt barn.

Jag undrar om någon vet om man brukar behandla barn på VC, eller om de remitteras vidare. Jag vill gärna förbereda mitt barn om möjligt. Tyvärr fanns ingen möjlighet att fråga sköterskan i samtalet, på grund av ljudproblem. 

Så, har du ett svar eller ämnar du bara vara fortsatt spydig?

• Anonym (d)

Om de sköljer vuxnas öron borde de kunna skölja barn =)

• Anonym (Proppen)
    Anonym (d) skrev 2024-12-10 12:23:35 följande:

Om de sköljer vuxnas öron borde de kunna skölja barn =)

Nej, man sköljer tydligen inte barns öron hur som helst. Man suger eller plockar ut det med små verktyg, har jag läst mig till. 
  • Anonym (Min)

Min dotter fick sina öron sköljda på vc. Minns inte exakt, men hon var nog i 5-6 årsåldern.

• Anonym (Min)

Och det var inga problem alls. Vatten i öronen ett tag efter, men det rann ut under natten.

Svar på tråden Vaxproppar hos barn - borttagning på VC?