• ny182

Hjälp rädd för ALS

Söker råd. 

Det började i juli. Jag vaknade med så ont i nacken att jag nästan kräktes. Trodde det var nackspärr först. Efter en vecka så somnade en sidan av kroppen och jag åkte in akut med misstanke om stroke. 

Läkaren mer eller mindre avfärdade det som stress och hänvisade till min journal där det står att jag har 6barn. Något som jag aldrig är stressad över. Han sa gå hem och vila. 

Kände mig nedslagen men efter en vecka utan förbättring sökte jag till min VC. Jag fick träffa en fantastisk läkare. Mina symtom har då tilltagit till detta: 
    Ont i nacken, orkeslösa mjölsyra i armarna, vänster ben släpar lite, rycker i musklerna, ont i händer och fötter, stel på morgonen. 

Har tagit 280 blodprover sedan dess. Alla ser bra ut förutom CRP som är på 35. Det är inte jätte högt, men läkaren säger att i min ålder (33) ska det inte vara så. 

reumatologen har avslagit remiss, neurologen samma. 

har gjort MR av huvud och nacke utan anmärkning. Har röntgat händer och fötter och har artros i alla 4. 

Varför jag söker råd här är att min läkare abrupt slutade och den nya bryr sig inte. 

Är så sjukt rädd för ALS. Finns det någon som haft likande som kan ge råd om vad det kan vara? 

• Svar på tråden Hjälp rädd för ALS
  • Anonym (1177)

Begär samtal med en annan läkare. Byt VC om du måste. Neurologen var den första jag tänkte på att du behöver besöka, fattar inte varför du får avslag. Kan du skicka egenremiss?

• ny182
    Anonym (1177) skrev 2024-12-10 09:51:17 följande:

Begär samtal med en annan läkare. Byt VC om du måste. Neurologen var den första jag tänkte på att du behöver besöka, fattar inte varför du får avslag. Kan du skicka egenremiss?

Dom skrev att mina symtom tyder på spänningshuvudvärk då jag har haft ont i huvudet. Men har inte det längre och känns som väldigt många symtom för bara huvudvärk.
  • TvillingmammaVästgöte

Jag skulle nog säga att ett CRP på 35 är jättehögt, om det är så konstant? Att ha CRP på 35 tillfälligt vid en infektion är ju högst normalt, men inte att ha det konstant. 

CRP skall helst ligga under 10 , eller allra helst under 3. Men som sagt var en tillfällig infektion höjer ju CRP. 

Även stress kan höja CRP så det kan ju också vara stress, som läkaren föreslog. Att ha sex barn låter onekligen som att det kan vara stressande. Yrkesarbetar du också utöver att hand om barnen? Det är ju hela livspusslet som kan stressa, inte bara  barnen. 

Både fysisk och psykisk stress leder till en stegring av interleukin (IL)-6, som, i sin tur påverkar nivåer av C-reaktivt protein (CRP) [5].
    https://www.researchweb.org/is/regionostergotland/ansokan/17231

• Anonym (Anna)

Du behöver göra ryggmärgsprov för att utesluta als och ms, tror dock inte att det är det.. men ändå! Hoppas du får ett bra svar :) 

• ny182
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-12-10 10:50:02 följande:

Jag skulle nog säga att ett CRP på 35 är jättehögt, om det är så konstant? Att ha CRP på 35 tillfälligt vid en infektion är ju högst normalt, men inte att ha det konstant. 

CRP skall helst ligga under 10 , eller allra helst under 3. Men som sagt var en tillfällig infektion höjer ju CRP. 

Även stress kan höja CRP så det kan ju också vara stress, som läkaren föreslog. Att ha sex barn låter onekligen som att det kan vara stressande. Yrkesarbetar du också utöver att hand om barnen? Det är ju hela livspusslet som kan stressa, inte bara  barnen. 

Både fysisk och psykisk stress leder till en stegring av interleukin (IL)-6, som, i sin tur påverkar nivåer av C-reaktivt protein (CRP) [5].
    https://www.researchweb.org/is/regionostergotland/ansokan/17231

Nej jag jobbar inte. 

CRP har vart 35 varje prov mellan nu och juli

• ny182

Ska tillägga att jag har väldigt ont i nacke och axlar. Vilar jag eller ens ligger en stund i soffan så är jag stel och har ont i kroppen. 

Stel i käkarna och tycker tungan är påverkad. Inte avdomnad, lite mer kramp ibland och som att jag är väldigt medveten om den. 

• Anonym (Laban)

Tar du lugnande, eller sömntabletter? Eller har du slutat med dessa? 

Svar på tråden Hjälp rädd för ALS