• miljömamma

15 åring snapchat

Min 15-åring har begränsad skärmtid eftersom han inte driver träning och skola av sig själv utan fastnar framför skärm och skjuter upp framförallt skolgrejer, går nian, ska välja gymnasium, har 1h fri mobil och 2h dator per dag och delar på 2 h tv per dag med hela familjen. Vissa appar på mobilen som BankID, sms och ljudbok är fri att använda när som. Nu vill han ha snapchat fri på mobilen med motivering att hans kompisar snackar mycket på kvällen vid tio som han missar. Vad gör man? Hade snapchat varit bara meddelade hade det varit ok känner jag, men nu finns massa stream-grejer. Han har lätt med kompisar just nu så jag tycker inte han missar något viktigt, sen maxar han oftast den skärmtid han har.

• Svar på tråden 15 åring snapchat
  • Tow2Mater

20 miuter snap vid 10-tiden gör väl varken från eller till.... Tycker ni är väl strikta for en 15-åring.

Vad betyder 'skjuter upp framförallt skolgrejer' ? Så länge han gor saker i tid, låt honom bestämma när. Eller menar du att saker inte gors alls?

• Anonym (Mortillmor)

Hahaha!

Skulle kunna vara jag som lagt upp TS! 

Förstår dig till fullo. Vi har liknande. Jag hade också gett fri tillgång till snap om det bara var meddelande/ringa. 

Vi har även fått begränsa Spotify av samma orsak för syskonen då man kan se shorts och reels även där.

Vi försöker också se till att mobilen är av och ute ur rummen kl 22. Town2mater skrev att 20 min kl 22 gör väl varken till eller från. Jo, faktiskt. För då är det bara 10 min till för de höll på att diskutera något,  sedan kan hen inte somna för tankarna snurrar. 

När jag var i samma ålder var det pinsamt att kontakta någon efter 22. Då var det lättare att komma till ro. Ringde en kompis efter 22 var det viktigt som i superviktigt typ skolan är inställd. 

Somnar hen inte förren 23 så kommer hen inte upp till 07 som hen behöver vara uppe till utan kanske 30 min senare vilket resulterar i att hen måste hoppa frukost och får en dålig start på morgonen och resten av dagen påverkas. Då är vårt barn ändå inte någon stor frukostätare. 

Så vi kämpar på med att 22 är det tyst. 

• miljömamma

Med en massa streams menar jag videos, från vänner samt flikarna stories och spotlight.
    Vi hade också Spotify fritt men tog bort det när jag upptäckte att han låg och kollade det flera timmar om dagen.  Finns mer än bara musik. Nu har han mobilen helt blockerad från 22 och då ligger den och ger notiser för varje snap som skickas. Ska försöka sätta den på ljudlöst från 22. Jag funderar mest på om man bör tillåta att han kollar snapchat mellan 22-23. Detta är tiden då ungdomarna kommunicerar vilket känns fel eftersom det man hört är att det ska vara mobilfritt och ingen skärm innan läggdags. Har också sagt till honom att när han driver skolarbetet själv och tränar självmant då släpper vi hans skärmtid fri men det är det en bit kvar till just nu. Skjuter upp skolgrejer betyder att han sätter igång med läxläsning och prov när hans skärmtid är slut han egentligen ska gå och lägga sig ungefär klockan 10 och då rusar han runt och är förtvivlad och tycker att han har fått för mycket och försvåra läxor eller prov.

• Anonym (Enkelt)

Slå av wifi kl.22. Problemet löst.
    Hade detta problem med min son när han gick i 8an. Vi gjorde så då. Löste sig självt. I dag har han en master i computer science  och ett bra jobb med hög lön, så vart människa av honom trots timmar med dataspel.

• miljömamma

Med en massa streams menar jag videos, från vänner samt flikarna stories och spotlight.
    Vi hade också Spotify fritt men tog bort det när jag upptäckte att han låg och kollade det flera timmar om dagen.  Finns mer än bara musik. Nu har han mobilen helt blockerad från 22 och då ligger den och ger notiser för varje snap som skickas. Ska försöka sätta den på ljudlöst från 22. Jag funderar mest på om man bör tillåta att han kollar snapchat mellan 22-23. Detta är tiden då ungdomarna kommunicerar vilket känns fel eftersom det man hört är att det ska vara mobilfritt och ingen skärm innan läggdags. Har också sagt till honom att när han driver skolarbetet själv och tränar självmant då släpper vi hans skärmtid fri men det är det en bit kvar till just nu. Skjuter upp skolgrejer betyder att han sätter igång med läxläsning och prov när hans skärmtid är slut han egentligen ska gå och lägga sig ungefär klockan 10 och då rusar han runt och är förtvivlad och tycker att han har fått för mycket och för svåra läxor eller prov. Det är med att det ska vara tyst klockan 22 är inte lätt heller. Har ett stora syskon på gymnasiet som oftast börjar klockan tio. Igår klockan 22 satt hen med lurar på och skrik pratade och gejmade och när jag sa till att det behövde vara tyst så sa hen att man aldrig får ha det kul. Hade mycket svårt att inte förklara nåt i stil med att när du är med och betalar för allt här hemma kan du få bestämma tiderna vi har. Försöker själv mest bara orka fram till julledigheten nu.

Svar på tråden 15 åring snapchat