• Anonym (Woho)

Hyreslägenhet fråga.

Hej,

Först och främst är jag ny på den här sidan, så hej på er folket.

Nu det jag undrar över..

Jag flyttade in i min nuvarande lägenhet för ca. 3 år sedan, och den var i skrämmande skick. Som tur är så bytte dom ut tapeterna, bytte ut golv i kök, hall och slipade golvet i vardagsrummet så det är en relativt fin lägenhet.

Jag ringde min hyresvärd för ungefär 2 år sedan och sa att dörren till köket samt vardagsrummet inte var här, och dom ville att jag skulle kolla på vinden. Men där va dom inte heller. Jag behövde dom faktiskt inte, men det hade varit trevligt att ha.

Det enda rummet i lägenheten som inte gjordes något med är badrummet. Toalletten, den är helt okej, badrumsskåpet är väldigt gammalt och innehåller 2 spegelskåp med lampa, men den funkar. Det jag har problem med är rören, som verkar vara 75% mögliga och nästan sönder.

Nu till en av mina 2 frågor.

Kommer jag få betala för att dom ska komma hit med dörrar? För personligen så tycker jag att det är något dom ska ta ansvar för.

Och kommer jag behöva betala för att dom ska byta rör osv?

Tack så mycket på förhand.

Mvh /Voided
  • Svar på tråden Hyreslägenhet fråga.
  • Anonym (e)

Varför skulle du betala något av detta, vad missar jag?

Det är inte kalk på rören då?

• Anonym (Woho)
    Anonym (e) skrev 2024-12-09 22:27:30 följande:

Varför skulle du betala något av detta, vad missar jag?

Det är inte kalk på rören då?

Jag har blivit lite paranoid när det kommer till min hyresvärd. I min förra lägenhet så sa dom att jag hade tappat bort en nyckel, så jag behövde betala 2400kr för att byta lås. Jag vet till 100% att jag aldrig skulle göra något sånt, men "det stod i deras böcker" ..

Dom väldigt många lägenheter så det är ingen "shady" haha.

Det är väldigt grönt, och jag har bara inte orkat ta initiativet att göra någonting åt det. Detta är min andra lägenhet så jag är inte säker på hur kalk ser ut, kanske finns mer sorter än dom jag sett på bilder.
  • Anonym (e)

Vad säger hyresvärden om rören?

Om att ingen dörr fanns på vinden?

• Anonym (Woho)
    Anonym (e) skrev 2024-12-09 22:39:22 följande:

Vad säger hyresvärden om rören?

Om att ingen dörr fanns på vinden?

Som sagt, jag behövde inte dörr akut så jag hörde inte av mig efter jag kollat vinden.

Att dom inte bytte rören före jag flytta in har jag ingen aning om varför dom inte gjorde, men tänker ta upp detta med dom imorgon, men jag vill inte bli överraskad med att jag måste betala för något jag varken tagit bort, slarvat bort eller själv skadat.

Nu har det dock gått ett tag så det är därför jag undrar.

Jag ber om ursäkt för eventuella felstavningar, är väldigt trött just nu.
  • Anonym (e)

De tror att om du inte hittade dom så skulle du hört av dig. Väldigt otroligt att de kommer kräva några dörrar som inte satt på hängena vid inflytt.

Du har heller inte gjort något med rören utan felanmäl och kolla igenom besiktningsprotokollet om det nämns där.

Lägenheter får slitas på men här har du inte ens gjort det.

• Anonym (Woho)
    Anonym (e) skrev 2024-12-09 22:45:22 följande:

De tror att om du inte hittade dom så skulle du hört av dig. Väldigt otroligt att de kommer kräva några dörrar som inte satt på hängena vid inflytt.

Du har heller inte gjort något med rören utan felanmäl och kolla igenom besiktningsprotokollet om det nämns där.

Lägenheter får slitas på men här har du inte ens gjort det.

Tack för hjälpen.

Undviker helst konflikter, men denna gången ska jag våga stå på mig. :)
  • Anonym (M)

Fanns dörrarna på visningen? Om inte så kan hyresvärden, i värsta fall, hävda att du gått med på att hyra en lägenhet utan dörrar. 

Är vattenrören verkligen mögliga? Det borde ju gå att städa bort i så fall. Men om de är slitna och/eller korroderade så kan det vara hög tid att byta dem. Och det ska du inte behöva betala något extra för. 

• Anonym (Woho)
    Anonym (M) skrev 2024-12-10 11:38:45 följande:

Fanns dörrarna på visningen? Om inte så kan hyresvärden, i värsta fall, hävda att du gått med på att hyra en lägenhet utan dörrar. 

Är vattenrören verkligen mögliga? Det borde ju gå att städa bort i så fall. Men om de är slitna och/eller korroderade så kan det vara hög tid att byta dem. Och det ska du inte behöva betala något extra för. 

Jag ringde dom idag och personen jag pratade med visste inte och skulle ta upp det med chefen.

Angående rören, jo det borde gå att städa bort om det bara var mögel, så det är nog som du säger att dom är korroderade.

Dom skulle skicka hit någon nu i veckan med svar och också ta en titt på detta.

Tack för ditt svar. :)
  • Anonym (Karin)

Dörrarna, är de original i lägenheten så lär du få stå för det om det inte är antecknat i kontraktet att de saknas.

Rören, inte ditt ansvar.

• Anonym (Woho)
    Anonym (Karin) skrev 2024-12-10 19:11:53 följande:

Dörrarna, är de original i lägenheten så lär du få stå för det om det inte är antecknat i kontraktet att de saknas.

Rören, inte ditt ansvar.

Uppskattar ditt svar. Hyresvärden och deras arbetare har haft mycket och göra senaste, så jag väntar fortfarande på att nån ska höra av sig och eventuellt komma hit och titta. :)
Svar på tråden Hyreslägenhet fråga.