• Anonym (Socialfobi?)

Hur länge kan man egentligen hålla på vara nervös/blyg eller är detta socialfobi?

Jag funderar på om jag lider av socialfobi. Jag är inte osocial och kan vara utåtriktad. Faktum är att jag oftast inte har några problem med att träffa nya människor. Jag känner mig bekväm i de flesta sammanhang och upplevs av andra som charmig eller karismatisk på ytan.

Men när det kommer till att vara nära någon, kan jag bli nervös och blyg, särskilt om jag inte har etablerat en känsla av att personen accepterar mig till fullo. Om jag inte känner att personen har visat mig att jag är välkommen, kan jag lätt känna mig osäker. Jag tvivlar på om jag gör något fel, och jag undviker att komma för nära för att inte verka obekväm, vilket leder till att jag istället uppfattas som kylig eller distanserad.

Detta kan skapa en ond cirkel, där personen tror att jag inte gillar dem, och då slutar vi prata med varandra. Så småningom kan vänskapen eller bekantskapen helt enkelt försvinna.

Så har det också varit nyligen. Jag kände mig osäker och avslutade vårt möte med ett kallt "hej då". Det har varit ett väldigt jobbigt år för mig rent känslomässigt, särskilt för att jag har varit så rädd om mina vänskaper. Men jag har ändå inte gjort något åt det. Jag klagade inombords över att personen inte tog initiativet, men gjorde själv inget för att förbättra situationen.

Vi sågs och fikade tillsammans, men när vi sa "hej då" fortsatte jag att vara distanserad. Jag fick kritik för det vid ett telefonsamtal, och då sa personen att vi behövde "ta en paus".

Så länge som det ytliga existerar: T.ex allt ifrån att jag skakar hand med första personen eller på annat sätt som är ytligt, så som på jobbet, möte eller annat. Så är jag ''normal'' och kan ses som mycket trevlig och social.

Svar på tråden Hur länge kan man egentligen hålla på vara nervös/blyg eller är detta socialfobi?