• Anonym (Delfinen)

Flytta hem igen pga mobbning

Jag är 21 år och har börjat plugga på universitetet och i och med det flyttat till samma stad som jag pluggar i. 
    Problemet är bara det att jag förknippar mig lägenhet med sånna extrema ångestkänslor att det triggar panikattacker dagligen. 
    Orsaken till det tror jag är att det finns en person i min klass som älskar att påpeka allt jag gör dagligen. På senaste tiden har dessa påpekande gått över till ?mobbande? kommentarer såsom ?det är fel på min matlåda? eller att ?jag tar med för mycket mat i mina matlådor så det ser ut som jag ska äta för 5 personer? m.m. Detta börjar bli extremt påtagligt och även om jag säger ifrån så börjar jag mer och mer dra mig från att gå till skolan. 

Detta har nu gjort så att jag förknippar staden och lägenheten med dessa oroskänslor och
    ringer hem i panik varje dag och storgråter till mina föräldrar och har på senaste tiden börjat åkt hem till mamma och pappa för att jag inte klarar av vara i lägenheten?. 

Är nu kluven om det kanske är dags att ta tag i det psykiska måendet och flytta hem till föräldrarna för att få hjälp? är dock livrädd att detta ska bli en annan låga hos personen i plugget för att kunna håna mig för att jag inte klarar av att bo själv?
    Har ca 40min pendling till skolan från mamma och pappa så det är inte överdrivet långt. Min föräldrar är världens bästa och så fort jag kommer hem så står de alltid där med öppna armar och då känns allt mycket bättre.

Kan tillägga att jag blivit mobbade tidigare så vet inte om det är själva mobbandet som får mig att inte vill vara i lägenhet eller om det ensamheten som gör att tankarna och känslorna spinner på och ingen är där för att stoppa mig på samma sätt som det blir när jag är hemma hos mamma och pappa.

Hur ska jag göra? Ska jag erkänna mig besegrad och flytta hem till en trygghet igen eller fortsätta leva såhär och betala flera tusen på hyra och må dåligt, men hoppas på att det blir bättre?

• Svar på tråden Flytta hem igen pga mobbning
  • Anonym (Nn)

Hej TS, 

Fy vilken hemsk situation! 

Om du pluggar på någon av de större universiteten brukar det ju finnas så oerhört mycket kul man kan engagera sig i och träffa vänner genom. För varför är du så mkt med de här personerna i klassen? Man brukar knappt ha klasser utan vara stora årskullar med rätt mkt folk eller måste du vara med just dessa som plågar dig?

Om du är intresserad av att leva studentlivet och vad det innebär tycker jag inte du ska flytta hem till föräldrarna då du antagligen kommer få svårt att ta dig hem och därav vara delaktig. Men vill du helst bara plugga och är inte så intresserad av annat så verkar det mer vettigt att flytta hem, så långt var det ju inte. 

Kan du annars fundera på att byta lägenhet? Då blir det kanske en nystart om det var så att det är just lägenheten som är förknippad med ångest. Om du känner dig ensam kanske det finns en annan boendeform som passar bättre? Korridor, kollektiv eller flytta in i en större lägenhet som inneboende till några andra studenter?

Sen hoppas jag du får tillfälle att trycka till den här mobbaren (verbalt) snarast möjligt. Säg till personen nått klipskt och markera att denne inte verkar ha kommit förbi nivån på högstadiet. 

All lycka till! 

• Anonym (Hmm)

Det måste ju finnas någon "vuxen" du kan prata med? Någon kursansvarig? Kurator? Det är inte ok att mobbas, även om ni är på universitetsnivå!

• Anonym (Hmm)

Och när den där personen sätter igång - outa hen!! Fråga HÖGT och tydligt vad hen får ut av att trycka ner dig genom att lägga sig i dina matlådor! Att du har tröttnat på mobbningen som hen ägnat sig åt i ett antal veckor! De omkring er kommer att stirra ut hen så hen får skämmas ordentligt.

Svar på tråden Flytta hem igen pga mobbning