Anonym (Otålig) skrev 2024-12-09 11:32:02 följande:
Otålig i väntan på graviditet
Hej,
Jag (29år) och min sambo (31år) bestämde oss i somras för att börja försöka bli gravida.
Det innebär att jag tog ut min spiral (koppar) för lite mer än 5 månader sedan och vi har varit oskyddade sedan dess.
Trots detta har vi inte lyckats plussa ännu. Kan tillägga att jag har tagit ägglossningstester för att få koll på min cykel och loggar allt i en app för att ha bra överblick.
Hur gör man för att inte fortsätta bli besviken varje gång mensen kommer?
Jag vet att alla säger att man inte ska stressa, utan det kommer när det kommer. Men HUR?!
Värt att nämna är att vi tidigare har råkat bli gravida vid mer än ett tillfälle trots p-piller för flera år sedan.
Bägge gångerna gjorde jag abort, då det inte var planerat och fungerade utifrån befintlig livssituation.
Så jag vet ju att det har fungerat tidigare?.
Hej!
Känner så väl igen mig från när jag försökte bli gravid (och lyckades, har en underbar tvååring nu). Tog fyra månader för oss tror jag, men jag hade redan hunnit bli besviken vid varje mens och spinna iväg i tankarna om att något skulle vara fel. Jag hade inte varit gravid förut, så hade ingen aning hur något stod till. När jag väl fick mitt plus hade jag nästan gett upp, var helt säker på att mensen var på väg pga molande mensliknande värk. Eller när det gått några dagar över tiden började jag ana något.
Du har fått många tips om att tänka på annat och det är ju bra om man kan det. Men jag tycker också att man ska få drömma (och det är nog svårt att låta bli), om det går utan att man blir för otålig. <3 Tänk att det är väldigt positivt att du har hittat kärleken, ni planerar barn, hur mysigt som helst. Tänk på framtiden. Skulle det inte gå inom ett år, då kan ni få hjälp. Och ännu är ni unga, ni har tiden med er. Så dröm om framtiden och tänk positivt liksom, att det kommer bli bra. När du väl blivit gravid så blir tiden före oviktig, då är du inne i något helt nytt. Passa på att ta hand om dig själv och gör sådant som är roligt att göra så är svårare att få till när man har barn eller är höggravid. Gör sådant du mår bra av helt enkelt. <3