• Anonym (Trött)

Min man och jag är på olika våglängd

ag är gift sedan 15 år tillbaka. Två barn, 8 och 3 år gamla. Sedan barn två har det bara blivit en allt större klyfta mellan mig och min man. Vi tycker inte lika om någonting, vilket ofta skapar frustration hos oss båda. Vårt just nu största problem är svårt att beskriva och svårt att veta hur jag ska förhålla mig till. Vi lever som två separata liv, där han gör din grej (oftast sitter i soffan och kollar mobilen) och jag och barnen gör vår grej. Han säger att han vill att vi slutar leva två separata liv, men när jag försöker få till att vi gör saker ihop som familj blir han upprörd för att han tex inte ville just då, var trött, jag är den dom bestämt osv. Vår treåring fyllde år för några veckor sedan, frukost på sängen har varit tradition. Efter ca 5 minuter av grattis och öppnade av paketen går han och lägger sig igen och blir arg när jag ber honom komma tillbaka och fira med oss. Tydligen var det för tidigt på morgonen och han hade velat att vi skulle ha diskuterat när grattandet skulle skett för nu var det bara jag som bestämde (eftersom det skulle skett  barnet redan varit vaken typ 1h kände jag att det inte riktigt gick att dra ut på det längre) Jag blir tokig av att behöva fundera på om jag gör fel, hur jag ska kunna göra rätt osv. Vill så gärna ha en familj där man umgås och gör saker tillsammans men min man tar sällan själv initiativ till det och blir irriterad om det som han uttrycker det "är på mina villkor jämt". Vad gör man !?
  • Svar på tråden Min man och jag är på olika våglängd
  • Tecum

Om han vill sluta leva två separata liv, låt honom komma med förslag på åtgärder. Tydligen duger det inte vad du säger. Så då måste han lyfta fram "sina villkor" så ni andra vet vad han vill.

Visar han ingen vilja till det återstår separation eller att ni fortsätter som nu.

• Anonym (S)

Föreslå parterapi. Om han inte vill så säg att han då får vara mer framåt i att planera saker om han vill att ni ska leva som en familj igen, eller så kommer ni att gå isär om det inte har blivit bättre inom x månader (max ett halvår).

• Anonym

En treåring bryr sig inte om era gamla traditioner, du kunde gott tagit hänsyn till honom.

• Anonym (Trött)
    Anonym skrev 2024-12-08 18:19:31 följande:

En treåring bryr sig inte om era gamla traditioner, du kunde gott tagit hänsyn till honom.

Barnet ifråga hade vaknat och undrat när vi skulle gratta och var orolig att vi hade glömt så lite betydelse hade der uppfattade jag det som. Min man har sovmorgon varje helg så jag tänkte nog att just denna gången kunde han gå upp när barnen går upp. Men absolut hade vi kanske kunnat gratta på annat sätt än på sängkanten i år. Kanske jag helt enkelt får överlämna traditionsskapandet till honom. 
  • Anonym (Kan relatera)

Utifrån det du beskriver så kan jag inte annat än att hålla med dig. Ni är inte på samma våglängd och din man känns inte som en vuxen person på det känslomässiga planet. Det verkar som att han i första hand är inställd på sina egna behov. Tex om han känner sig trött så vill han kunna sova som HAN bestämmer, detta trots att han nu är förälder och bör tänka utifrån sin familjs och sina barns perspektiv.
    Istället har han barnsliga och oerhört omogna känslor. Som att han känner sig kränkt för att han inte får bestämma något. Han vill ju minsann också få bestämma saker!

Alltså är det här ens en vuxen person? En person som har valt att sätta två barn till världen och bilda familj?!

Och ärligt talat, med tanke på att han inte verkar vara så inkännande gentemot sin familj utan hans tankeverksamhet upptas snarare av vad som får HONOM att må bra.. hur ska han någonsin kunna styra upp och ta bra beslut för er som familj?

Precis som Tecum skriver.. ge din man en chans att få bestämma saker (för det är ju viktigt för honom att få bestämma..) och då ska sakerna som bestäms vara utifrån barnens bästa i åtanke, inte vad som är mest bekvämt för honom själv.
    Klarar han inte av att göra detta (vilket han inte kommer att göra, människor som står på hans nivå klarar inte av att sätta andra människors behov framför sina egna) så har du svaret där. Ni står inte på samma nivå och väljer du att fortsätta livet ut med denna man så kommer du att köra slut på dig själv.

Kram <3

• Jårdi

Kan han ha någon depression kanske? Han låter lättretlig. måste Vara kämpigt för dig att Han är så

Svar på tråden Min man och jag är på olika våglängd