• Anonym (Ts)

Tonåring på fest

Jag har en son som är 16, går i ettan på gymnasiet. Han är hyfsat skötsam men har börjat gå på fester då och då. Jag har som regel att jag hämtar honom om han inte har gångavstånd hem, klockan tolv. Han tycker inte om detta och säger att det är sjukt pinsamt. Men tänker jag på hur det var när jag växte upp känner jag mig ändå hyfsat generös med tiden och jag vill verkligen inte att han ska åka nattbuss hem, speciellt inte om han har druckit, men inte annars heller. 

Vad har ni för regler för era större tonåringar? 

• Svar på tråden Tonåring på fest
  • Anonym (My)

Jag hade samma regler som du när de gick i 9:an, men nu i gymnasiet får de komma hem när de vill eller sova kvar. Jag hade samma regler själv när jag växte upp. 

• Anonym (Erfaren_man)

16-åringar ska inte gå på fester!! 

• OlgaElvira

Fortsätt att vara den pinsamma föräldern i två år till. Det är mycket som kan hända en berusad tonåring i natten. Vi hämtade alltid våra söner från fester, ofta fick vi med även några andra ungdomar i bilen. Ungdomar som av sina föräldrar förväntades ta sig hem själv på något sätt. Tiden när han hämtas kan ni diskutera, men han ska veta att han blir hämtad av er.
    Deras kompisar tyckte att de hade det lyxigt som blev hämtade med bil, de har de berättat senare. Men då var vi bara pinsamma.

• Anonym (Ts)
    Anonym (My) skrev 2024-12-08 11:10:57 följande:

Jag hade samma regler som du när de gick i 9:an, men nu i gymnasiet får de komma hem när de vill eller sova kvar. Jag hade samma regler själv när jag växte upp. 

Är du inte orolig när de ska ta sig hem?
  • Anonym (My)
    Anonym (Ts) skrev 2024-12-08 11:18:36 följande:
    Är du inte orolig när de ska ta sig hem?
    Inte orimligt orolig. De rör sig inte i några riskområden och det händer sällan saker där vi bor. 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (My) skrev 2024-12-08 11:31:02 följande:
    Inte orimligt orolig. De rör sig inte i några riskområden och det händer sällan saker där vi bor. 
    Där vi bor är det lugnt men han har kompisar runt om i stan och det är inte riskfritt att åka nattbuss mm. Han är som många tonåringar lite lagom kaxig så även om han själv inte startar bråk kan ju någon vilja ta chansen att trycka till honom. 
  • Anonym (2 tonåringar)

Mina tonåringar vet att jag alltid har möjlighet att hämta.
    16-åringen hade grabbgänget hos oss igår.
    Midnatt tycktes vara tidsbestämt för dessa välartade ynglingar, ingen alkohol inblandad.
    En cyklade hem en på moppe, en gick och en bil hörde jag komma.
    Tycker du ska vara pinsam flera år till.

• Anonym (Jul)

När jag gick på gymnasiet så var vi ute på nattklubb, fester etc. Antingen tog folk sig hem själv (9 av 10 fall) eller så hämtade föräldrar när det var slut (3, 5 whatever).

Men det är klart finns säkert massor med gymnasie ungdomar nu som är helt sönder curlade och bara använder mobilen. Riktigt synd om dem att de inte får njuta av ungdomen som vi gjorde. 

Mobilen går ingenstans. Men första festen med kompisarna, första flickvännen, grabbresa etc stackars folk och missa hur mycket som helst. 

Tänker på mopedgängen vi hade när vi blev 15. Varje vardag på våren och sommaren hängde vi i grupp. Minst 5 pers. Ofta 15 eller 20. Så roligt. På helgen grillades det, körde runt tjejer. Fester. Har inte sett ett enda moped gäng i områden jag växte upp (bor här igen nu i hus) som varit fler än 4. Sett kanske de 5 gånger över 10 år. 

Tiktok för hela slanten kanske? Snapchat?

En dag ställs de kanske inför farliga situationer. Ett helt liv med skärm, föräldrar som håller dem inne. Då kan det gå riktigt illa, då de inget kan. Mer som fågelungar än de vuxna 18 åringar de är, eller 20 åringar.

Så otroligt glad att jag föddes på 80-talet.

• Anonym (Ts)
    Anonym (Jul) skrev 2024-12-09 01:34:31 följande:

När jag gick på gymnasiet så var vi ute på nattklubb, fester etc. Antingen tog folk sig hem själv (9 av 10 fall) eller så hämtade föräldrar när det var slut (3, 5 whatever).

Men det är klart finns säkert massor med gymnasie ungdomar nu som är helt sönder curlade och bara använder mobilen. Riktigt synd om dem att de inte får njuta av ungdomen som vi gjorde. 

Mobilen går ingenstans. Men första festen med kompisarna, första flickvännen, grabbresa etc stackars folk och missa hur mycket som helst. 

Tänker på mopedgängen vi hade när vi blev 15. Varje vardag på våren och sommaren hängde vi i grupp. Minst 5 pers. Ofta 15 eller 20. Så roligt. På helgen grillades det, körde runt tjejer. Fester. Har inte sett ett enda moped gäng i områden jag växte upp (bor här igen nu i hus) som varit fler än 4. Sett kanske de 5 gånger över 10 år. 

Tiktok för hela slanten kanske? Snapchat?

En dag ställs de kanske inför farliga situationer. Ett helt liv med skärm, föräldrar som håller dem inne. Då kan det gå riktigt illa, då de inget kan. Mer som fågelungar än de vuxna 18 åringar de är, eller 20 åringar.

Så otroligt glad att jag föddes på 80-talet.

Jag skulle också önska att samhället var som det var på 80-talet. Men nu är det inte det, vi har gängkriminalitet, sprängningar och förnedringsrån. Jag curlar inte mina barn men jag tänker inte ha dem åkandes pendeltåg småberusade en fredagkväll. 
  • Anonym (Betty)
    Anonym (Ts) skrev 2024-12-09 07:43:49 följande:
    Jag skulle också önska att samhället var som det var på 80-talet. Men nu är det inte det, vi har gängkriminalitet, sprängningar och förnedringsrån. Jag curlar inte mina barn men jag tänker inte ha dem åkandes pendeltåg småberusade en fredagkväll. 

Bor ni i Sthlm? Kan vara bra att skriva i trådstarten. Är ju stor skillnad på att åka pendel genom Sthlm jämfört med att cykla genom nån liten ort med 5000 invånare. 

I Sthlm hade jag definitivt hämtat min tonåring. 

Svar på tråden Tonåring på fest