Anonym (Jul) skrev 2024-12-09 01:34:31 följande:
När jag gick på gymnasiet så var vi ute på nattklubb, fester etc. Antingen tog folk sig hem själv (9 av 10 fall) eller så hämtade föräldrar när det var slut (3, 5 whatever).
Men det är klart finns säkert massor med gymnasie ungdomar nu som är helt sönder curlade och bara använder mobilen. Riktigt synd om dem att de inte får njuta av ungdomen som vi gjorde.
Mobilen går ingenstans. Men första festen med kompisarna, första flickvännen, grabbresa etc stackars folk och missa hur mycket som helst.
Tänker på mopedgängen vi hade när vi blev 15. Varje vardag på våren och sommaren hängde vi i grupp. Minst 5 pers. Ofta 15 eller 20. Så roligt. På helgen grillades det, körde runt tjejer. Fester. Har inte sett ett enda moped gäng i områden jag växte upp (bor här igen nu i hus) som varit fler än 4. Sett kanske de 5 gånger över 10 år.
Tiktok för hela slanten kanske? Snapchat?
En dag ställs de kanske inför farliga situationer. Ett helt liv med skärm, föräldrar som håller dem inne. Då kan det gå riktigt illa, då de inget kan. Mer som fågelungar än de vuxna 18 åringar de är, eller 20 åringar.
Så otroligt glad att jag föddes på 80-talet.
Jag skulle också önska att samhället var som det var på 80-talet. Men nu är det inte det, vi har gängkriminalitet, sprängningar och förnedringsrån. Jag curlar inte mina barn men jag tänker inte ha dem åkandes pendeltåg småberusade en fredagkväll.