• Anonym (happ)

Jul-dilemma

Har fyra barn med mitt ex, 6-15 år gamla. Vi gick isär när yngsta var 1 år. Deras pappa har aldrig varit superbra på det där med högtider, han tycker mest att det är larv och kommersiellt jippo, men "man är ju ledig". Det har annars mest varit suck och stön över påskris, midsommarkransar, spökfester och tomtegubbar. Han har därför, sedan vi flyttade isär, gett mig både barn och ansvar över julklappar från honom och helst träffat barnen i mellandagarna när "julen är över".

I år är det dock annorlunda, tydligen. Han ska på julresa med släkten pga flera jämna födelse- och bröllopsdagar sammanfaller och vill ha med sig barnen. "Det är väl min tur att ha den över julen, du har de ju alltid." Och, ja, visst, det kan väl vara ok, lite tråkigt för mig då men barnen får säkert kul tänkte jag. Det är bara det att både äldsta och yngsta tokvägrar, av varsin anledning. Äldsta säger att pappa "vill något" och känner att pappa försöker köpa hans kärlek. Pappan har gjort stora gester förr när det har skurit sig mellan de två. Yngsta är dels ganska mammig just nu, dels har hon svårt för resor, sova borta och sånt. Mellanbarnen vill resa men de vill också fira jul som vanligt, med sina syskon.

Hur hade ni tänkt i den här situationen?

• Svar på tråden Jul-dilemma
  • Fjäril kär

Kan ett prat med pappan hjälpa?  Är han intresserad av att ta till sig vad barnen faktiskt behöver i samband med denna resa? Fattar HAN att resan kräver engagemang av honom som förälder?  
    Har du kontakt med dessa släktingar?  Kan en shoutout till dom hjälpa barnen ? Kan barnen känna sig lite extra trygga med att det finns fler att vända sig till på resan om saker blir jobbigt?

Kan det tänkas bli en kompromiss? Alla barn måste inte följa med? 

• Anonym (Anneli)

Varför vill du inte att barnen ska få åka med på resan med sin pappa? 

• Anonym (Em)

Jag hade peppat barnen att följa med på resan. Om två fortfarande vägrar åka så hade jag haft den kvar hemma, men skickat iväg de andra två. 

• Melerad ögonfärg

Barnen är nog uppriktiga i sina argument. Men det kanske är pappan som ska övertyga dem och inte du. Annars är det väl fint om två stannar hos dig. Någon kanske känner sig sugen att hänga med vid ett annat tillfälle. Eller så känner de att de gjorde rätt som stannade. Den som vill hänga med farsan kommer nog inte ångra sig och kommer nog få en toppen jul med pappan för sig själv. Om någon känner sig tvingad att åka kan resan däremot bli ett mindre helvete för alla.

• Anonym (Nej)

Sådär höll mitt ex på. Jag sa som det var. Nej barnet vill inte. För att barnet ska vilja resa med dig behöver du vara mer närvarande överlag. Man kan inte bara komma huxflux 2 veckor innan och tro att barnen ska jubla. 

• Jemp

Är inte pappan närvarande resten av året heller? 

En resa med sin förälder borde ju inte vara så stor grej i normala fall. Tänker då främst på 6åringen.

Jag hade försökt peppa allihop, med lite större lyhördhet kanske för tonåringen.

• Anonym (33)

Låt de barnen som vill åka åka och behåll de andra hemma. Bara för att man gör på ett visst sätt ALLA ANDRA GÅNGER behöver det inte alltid vara så...

Och troligtvis så firar släktingarna jul  så även om pappan suger på det så behöver det inte betyda att barnen inte får någon jul över huvud taget...

Är du rädd att barnen inte får tillräckligt med julklappar, skicka med några...

• Anonym (Tvillingmorsan)

Varför ska TS peppa barnen egentligen? Är inte det pappans ansvar?

Jag är så trött på att det daddas med dessa pappor. De får anstränga sig! Självklart ska TS inte försöka förhindra resan, men det gör hon ju inte.

Varför ska det ligga på mammor att få iväg sina barn till pappor som tydligen inte engagerar sig tillräckligt för att barnen ska vilja åka utan övertalning?

Ibland kan barnen behöva uppmuntran av båda föräldrarna, absolut. Men om barnen vägrar handlar det ju om något annat.

• Tow2Mater

Skulle också låta de barnen som vill åka åka och låta de som inte vill stanna hemma. Men man kan ju göra som kärnfamiljer skulle göra - tvinga alla barn att åka vare sig de vill eller inte.
    Men gissar biljetter ska köpas, så det blir ju inte helt enkelt om de tvärvägrar t ex på flygplatsen att gå in i flygplanet, så skulle nog bara ta med dem som faktist vill.

• Anonym (JB)

De barn som vill åka åker och de andra stannar hos dig. Vad du och pappan vill är inte det viktigaste här. 

Och förresten, köper du julklappar till barnen som de tror är från deras pappa? Sluta med det. 

• Anonym (happ)
    Fjäril kär skrev 2024-12-07 20:10:54 följande:

Kan ett prat med pappan hjälpa?  Är han intresserad av att ta till sig vad barnen faktiskt behöver i samband med denna resa? Fattar HAN att resan kräver engagemang av honom som förälder?  
    Har du kontakt med dessa släktingar?  Kan en shoutout till dom hjälpa barnen ? Kan barnen känna sig lite extra trygga med att det finns fler att vända sig till på resan om saker blir jobbigt?

Kan det tänkas bli en kompromiss? Alla barn måste inte följa med? 

Han är en ok pappa annars så det ska nog gå bra på så sätt. Tyvärr känner varken jag eller barnen hans släkt direkt, vi har träffats 4 gånger under alla år och i alla fall hans mamma och syster är väldigt tydliga med att de inte tycker om mig. 

Jag tänkte också tanken att dela på barnen. Barnen själva verkar vara störst motståndare till det men de kanske ändrar sig.
  • Anonym (happ)
    Anonym (Anneli) skrev 2024-12-07 23:28:54 följande:

Varför vill du inte att barnen ska få åka med på resan med sin pappa? 

Nu får du läsa igen.
  • Anonym (happ)
    Melerad ögonfärg skrev 2024-12-08 09:34:28 följande:

Barnen är nog uppriktiga i sina argument. Men det kanske är pappan som ska övertyga dem och inte du. Annars är det väl fint om två stannar hos dig. Någon kanske känner sig sugen att hänga med vid ett annat tillfälle. Eller så känner de att de gjorde rätt som stannade. Den som vill hänga med farsan kommer nog inte ångra sig och kommer nog få en toppen jul med pappan för sig själv. Om någon känner sig tvingad att åka kan resan däremot bli ett mindre helvete för alla.

Bra poäng.
  • Anonym (Smultron)

Jag tycker att barnen ska få göra PRECIS som de själva vill. Vill de vara hos dig ska de få det. 

Svar på tråden Jul-dilemma