Jul-dilemma
Har fyra barn med mitt ex, 6-15 år gamla. Vi gick isär när yngsta var 1 år. Deras pappa har aldrig varit superbra på det där med högtider, han tycker mest att det är larv och kommersiellt jippo, men "man är ju ledig". Det har annars mest varit suck och stön över påskris, midsommarkransar, spökfester och tomtegubbar. Han har därför, sedan vi flyttade isär, gett mig både barn och ansvar över julklappar från honom och helst träffat barnen i mellandagarna när "julen är över".
I år är det dock annorlunda, tydligen. Han ska på julresa med släkten pga flera jämna födelse- och bröllopsdagar sammanfaller och vill ha med sig barnen. "Det är väl min tur att ha den över julen, du har de ju alltid." Och, ja, visst, det kan väl vara ok, lite tråkigt för mig då men barnen får säkert kul tänkte jag. Det är bara det att både äldsta och yngsta tokvägrar, av varsin anledning. Äldsta säger att pappa "vill något" och känner att pappa försöker köpa hans kärlek. Pappan har gjort stora gester förr när det har skurit sig mellan de två. Yngsta är dels ganska mammig just nu, dels har hon svårt för resor, sova borta och sånt. Mellanbarnen vill resa men de vill också fira jul som vanligt, med sina syskon.
Hur hade ni tänkt i den här situationen?