• Anonym (Toker)

Om socialtjänsten inte hör av sig efter en anmälan?

Fick en orosanmälan på mina barn från sjukvården. Socialtjänsten ringde dagen efter anmälan. Ställde en del frågor. De sa att de skulle höra av sig om beslut.

De har 14 dagar på sig att fatta beslut om att lägga ner eller starta en utredning. Anmälan kom in en måndag. Den 14:e dagen är nu på söndag om måndag är dag ett.

Jag har inte hört något? Vad betyder det?

• Svar på tråden Om socialtjänsten inte hör av sig efter en anmälan?
  • Anonym (Chilla)

Det betyder att de har andra ärenden samtidigt och tar ert i tur och ordning. Tekniskt sett har de 14 dagar på sig, men om de inte hinner inom den tiden så kommer det ALDRIG att läggas ner bara för det. Det är ingen deadline, mer som en riktlinje att försöka arbeta inom, lite som vårdgarantin som säger att man ska få vård inom si och så lång tid medan det i verkligheten kan ta längre tid på grund av köer.

• Anonym (Toker)
    Anonym (Chilla) skrev 2024-12-07 09:06:26 följande:

Det betyder att de har andra ärenden samtidigt och tar ert i tur och ordning. Tekniskt sett har de 14 dagar på sig, men om de inte hinner inom den tiden så kommer det ALDRIG att läggas ner bara för det. Det är ingen deadline, mer som en riktlinje att försöka arbeta inom, lite som vårdgarantin som säger att man ska få vård inom si och så lång tid medan det i verkligheten kan ta längre tid på grund av köer.

De där 14 dagarna är ingen riktlinje. Det är lag. Inom 24 timmar ska de göra en första prövning om det är akut. Inom 14 dagar ska de besluta om de ska starta en utredning. Hög belastning utgör ingen orsak till att inte ha gjort det inom 14 dagar. Undantagen är om yttre omständigheter så som kontakt med polis och åklagare dröjer med besked. De får inte ta kontakt med andra än vårdnadshavare och anmälare under de där 14 dagarna. Krävs ytterligare kontakt så ska en utredning startas. (Har googlat en del)

Tidigare har de ringt och lämnat besked i god tid innan de där 14 dagarna varit slut. Inte den här gången.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Chilla)
    Anonym (Toker) skrev 2024-12-07 11:05:06 följande:
    De där 14 dagarna är ingen riktlinje. Det är lag. Inom 24 timmar ska de göra en första prövning om det är akut. Inom 14 dagar ska de besluta om de ska starta en utredning. Hög belastning utgör ingen orsak till att inte ha gjort det inom 14 dagar. Undantagen är om yttre omständigheter så som kontakt med polis och åklagare dröjer med besked. De får inte ta kontakt med andra än vårdnadshavare och anmälare under de där 14 dagarna. Krävs ytterligare kontakt så ska en utredning startas. (Har googlat en del)

Tidigare har de ringt och lämnat besked i god tid innan de där 14 dagarna varit slut. Inte den här gången.
    Det är vad du tror och jag som vet vad jag pratar om talar om för dig att det inte är någon deadline som innebär att det läggs ner bara för att de inte hinner inom 14 dagar.

Med tanke på din attityd, du har inte funderat på att typ... göra något åt saken så att ni slipper anmälningar stup i kvarten?
  • Anonym (Anna)

Vad gällde det? Hur allvarligt var det?

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Ylva)
    Liventill skrev 2024-12-07 11:11:52 följande:

Istället för att hänga upp dig på hårklyverier så borde du fokusera på varför vården valde att orosanmäla ditt barn?? Herregud alltså. Men jag förstår att det är lättare att klaga på andra än att rannsaka sig själv.

Att orosanmälan görs angående ett barn behöver inte betyda att föräldrarna gör något fel. Det kan också handla om att barnet har olämpligt umgänge, missbrukar eller liknande. Det kan också vara ett sätt för vården att sätta press på skola eller barnomsorg att hjälpa barnet med anpassningar. 

Det kan också vara så att TS eller den andra förälderm är sjuk och familjen har rätt till stöd på grund av det. 

Hur det är i TS fall vet vi inte, men det är okunnigt och elakt att utan att veta bakgrunden omedelbart utgå från att det är TS som utgör själva problemet. 

Mitt barn blev orosanmält av vården eftersom den de inte kunde ställa diagnos och istället för att erkänna sin okunskap och ta in experthjälp skyllde symptomen på oss föräldrar. 

• Anonym (Ylva)
    Anonym (Sorgligt) skrev 2024-12-07 12:33:06 följande:
    "Toker" har skrivit att han gillar incestsex i andra trådar så det är väl inte alltför långsökt att han har förgripit sig på sitt barn.
    Oj! Visste inte detta när jag skrev mitt inlägg. :( 
  • Raggartjejen
    "Toker" har skrivit att han gillar incestsex i andra trådar så det är väl inte alltför långsökt att han har förgripit sig på sitt barn.
    Anonym (Ylva) skrev 2024-12-07 12:45:02 följande:
    Oj! Visste inte detta när jag skrev mitt inlägg. :( 

Är denna TS ensam om att använda "Toker" som anonym?
    Tänk på det innan ni anklagar någon för att förgripit sig på sitt/sina barn!
  • Anonym (Toker)
    Det är ganska långsökt. Hur länge tror du soc hade väntat med agera om det fanns sådana anklagelser med i anmälan? Inte några 14 dagar i vart fall.

Jag går inte igång på incest och har inte skrivit det.
Svar på tråden Om socialtjänsten inte hör av sig efter en anmälan?