• Anonym (TS)

Övergivet hus mitt i villakvarter

Jag bor i ett populärt bostadsområde med villor byggda på 80-talet. Alla har fina hus och omhändertagna tomter, men ett hus har stått tomt i 3 år nu. Det som äger det är skrivna på en adress i Mellanöstern och de har tidigare hyrt ut huset till en familj. Familjen flyttade utomlands och sedan dess står huset bara och typ förfaller. Villorna här kostar omkring 4-5 miljoner och vi grannar förstår inte varför de inte säljer huset.
    Det finns fortfarande grejer kvar. En kalasvimpel på utsidan av köksfönstret, cyklar vid trappen, någon spade som ligger slängd på uppfarten,  en trasig studsmatta på baksidan osv. 

Förra vintern upptäckte grannarna att ytterdörren stod på glänt så de stängde den, vilket tyder på att ytterdörren är olåst. Gräsmattan är överväxt sommartid, de har ett stort träd på tomten som vuxit sig så stort att det täcker gatlampan, staketet mot grannen är helt ruttet med flagnad färg och håller på att vicka. Ingen verkar titta till huset ens. 
    Finns det något man kan göra åt detta?
  • Svar på tråden Övergivet hus mitt i villakvarter
  • Dexter dot com

Om det är så skräpigt att det stör så hör av dig på deras adress och be dom röja upp. Händer inget så vänd dig till kommunen.

• Anonym (Tvillingmorsan)

Hör av dig till kommunens fastighetsavdelning och fråga vad som gäller. Det kan finnas regler kring hur illa det får vara. Är det tillräckligt illa kan kommunen ingripa. 

På landsbygden är man mindre hård, särskilt om huset inte har nära grannar. Där står ju diverse fallfärdiga ödehus med igenväxta tomter här och var. Tomter fUlla med skrot och skräp osv.

Men i tättbebyggda områden får man inte låta hus och trädgård förfalla hur mycket som helst. Ägaren förväntas hålla fastigheten i acceptabelt skick. Sen ska det i praktiken ha gått ganska långt innan man ingriper mot sånt här. 

• Anonym (Tvillingmorsan)

Alla måste inte ha prydliga hus och trädgårdar, men det får inte vara hur illa som helst i tättbebyggda områden. Det som spelar roll är hur mycket grannar störs samt på vilket sätt de störs. Eller om tomtens växtlighet påverkar allmänningar, skymmer gatubelysning t ex. Sådant är ägaren skyldig att åtgärda. 

• Anonym (Sköt dig själv och skit i andra)

Och hur kan det vara er sak om huset står tomt eller inte? Det har ni inte med att göra, sluta snacka skit och ägna livet åt något vettigare.

Det enda man kan klaga på är trädgården, dvs gräset och trädet, och det verkar inte i sådant skick att kommunen skulle höra av sig till ägarna heller. I övrigt behöver ni inte lägga en tanke på det där. Dessutom, om ägarna bor utomlands lär det inte hjälpa hur många brev eller böter kommunen än skickar.

• Tow2Mater
    Anonym (Sköt dig själv och skit i andra) skrev 2024-12-07 09:03:42 följande:

Och hur kan det vara er sak om huset står tomt eller inte? Det har ni inte med att göra, sluta snacka skit och ägna livet åt något vettigare.

Det enda man kan klaga på är trädgården, dvs gräset och trädet, och det verkar inte i sådant skick att kommunen skulle höra av sig till ägarna heller. I övrigt behöver ni inte lägga en tanke på det där. Dessutom, om ägarna bor utomlands lär det inte hjälpa hur många brev eller böter kommunen än skickar.

Overgivna hus kan dra ner värdet på hus i hela området så det är i högsta grad grannarnas sak.
  • Anonym (December)

Ring kommunen. 

Vi har en sån villa i närheten. Vi råkar veta att dålig ekonomi och oväntade, kostsamma fel på huset är orsaken. Det går inte att bo där och ägaren har inte råd att reparera. Staketet har fallit omkull, det sitter plywood-skivor för fönstren mm. Har stått så i flera år, trots att kommunen känner till det. Men kanske är ägaren bötfälld, det vet jag inget om. Men jag förstår det som att det måste vara riktigt illa för att myndigheter ska ingripa. 

https://www.kumla.se/bygga-bo-och-miljo/bygglov/tillsyn-enligt-plan--och-bygglagen/forfallna-hus.html

• Anonym (Sköt dig själv och skit i andra)
    Tow2Mater skrev 2024-12-07 13:04:02 följande:
    Overgivna hus kan dra ner värdet på hus i hela området så det är i högsta grad grannarnas sak.
    Nej, de har inte med det att göra, värdeminskning eller inte.
  • Tow2Mater
    Anonym (Sköt dig själv och skit i andra) skrev 2024-12-07 18:35:36 följande:
    Nej, de har inte med det att göra, värdeminskning eller inte.
    Klart de har. 
  • Anonym (Skull island)

Ni kan inte göra något. Skräpiga tomter täcks av plan och bygglagen men handlar om extrema hoarder situationer och även då är möjligheterna för kommunen att göra något åt saken små. Men visst är det sorgligt.

• Anonym (Skull island)

Ni skulle kunna skicka ett brev till ägarna själva?

Har ett hus i området där jag bor (vid vattnet) när man åker förbi så har han en båt som är helt förfallen, en paddelbåt för barn som är övervuxen, bryggan faller sönder och hela stället tas över av ogräs. Fick hör av grannen att hans familj råkade ut för en bilolycka för många år sen, frun dog, flickan blev handikappad. så fruktansvärt, fruktansvärt tragiskt.

Svar på tråden Övergivet hus mitt i villakvarter