• Anonym (ts)

Skäms att jag finns på Lexbase

Det är så himla pinsamt att jag finns med på Lexbase och att vem som helst kan söka på mig och se det. Och för en sådan pinsam sak också. Jag snattade några saker från Ikea för en tusenlapp..En ynka tusenlapp. Tänk att man är en vuxen människa men att man aldrig växer upp och lär sig! Brukar ni söka på personer ni känner på Lexbase för skojs skull?

• Svar på tråden Skäms att jag finns på Lexbase
  • Anonym (orion)

Otur att du är svensk. I andra länder kan inte vem som helst söka i brottsregister på vem som helst bara för att man tycker det är kul. Men vi tycker tydligen att det är bra att det skall vara så. Gud må veta varför vi hamnat där.

Men kameraövervakning på ett torg är no-go. Där måste man ju säga stopp. För det vill ju verkligen vara integritetskränkande.

• Anonym (Linn)

Tja, bryter man mot lagen får man väl skylla sig själv. Det ÄR pinsamt att snatta som vuxen människa.

• Anonym (Prova att låta bli att stjäla saker nästa gång?)
    Anonym (ts) skrev 2024-12-06 20:44:06 följande:
    Skäms att jag finns på Lexbase

Det är så himla pinsamt att jag finns med på Lexbase och att vem som helst kan söka på mig och se det. Och för en sådan pinsam sak också. Jag snattade några saker från Ikea för en tusenlapp..En ynka tusenlapp. Tänk att man är en vuxen människa men att man aldrig växer upp och lär sig! Brukar ni söka på personer ni känner på Lexbase för skojs skull?

Så du känner dig kränkt för att du bara stal för en tusenlapp och ändå hamnade där?
  • Lynx123

Tycker att det är lite problematiskt att du verkar skämmas mer för att vara registrerad där snarare än för att du snattat, oavsett summa. Förstår dock att det känns genant men stjäl man så finns det konsekvenser...

• Anonym (Man)

Det händer att jag kollar upp bekanta. Affärskontakter och såna jag funderar på att anställa kollar jag alltid upp. 
    Med det sagt innebär det inte att människor med en ev dom diskvalificeras per automatik. Det beror på för vad och hur gammal domen är. 

• Anonym (ts)
    Anonym (orion) skrev 2024-12-06 21:29:43 följande:

Otur att du är svensk. I andra länder kan inte vem som helst söka i brottsregister på vem som helst bara för att man tycker det är kul. Men vi tycker tydligen att det är bra att det skall vara så. Gud må veta varför vi hamnat där.

Men kameraövervakning på ett torg är no-go. Där måste man ju säga stopp. För det vill ju verkligen vara integritetskränkande.

Jag vet, sån otur. Det är bara och hoppas på att ingen får för sig att söka på mig. Nu vet jag i och för sig inte hur vanligt det är att folk sitter och söker på ex sina granar eller kollegor, aldrig hört någon dom sagt att de gjort det. Jag själv har aldrig gjort det och inte ens kommit på tanken.
  • Anonym (ts)
    Anonym (Man) skrev 2024-12-07 14:52:09 följande:

Det händer att jag kollar upp bekanta. Affärskontakter och såna jag funderar på att anställa kollar jag alltid upp. 
    Med det sagt innebär det inte att människor med en ev dom diskvalificeras per automatik. Det beror på för vad och hur gammal domen är. 

Söker du bara på måfå då eller efter att du fått veta att personen har en dom?
  • Anonym (Man)
    Anonym (ts) skrev 2024-12-07 18:38:37 följande:
    Söker du bara på måfå då eller efter att du fått veta att personen har en dom?
    Om det inte handlar om affärskontakter eller
    anställninggar händer det att jag kollar upp  någon bekant. Men det finns alltid en anledning. 
Svar på tråden Skäms att jag finns på Lexbase