• Anonym (TS)

Weekend i mars, vart?

Vart kan man åka på weekend i mars med en pojke på 12 år? Gärna inte super kallt, men får inte vara så restiden är halva resan.

• Svar på tråden Weekend i mars, vart?
  • Anonym (TS)
    Aliona skrev 2024-12-06 20:30:36 följande:

Vad är pojken intresserad av?

Han vill åka vart som helst. Utforska världen säger han.
  • Anonym (Ressugen)

Prag, Barcelona, Paris, London, Berlin, Bryssel, Rom, Milano, Lissabon... 

• Anonym (Jo)

Vad är han intresserad av? Kan ju vara en utgångspunkt

• Aliona

Då kan ni åka till vilken europeisk stad som helst. Kolla vad det finns för billiga flyg med bra flygtider från er stad och hugg bara en. Det kan inte bli fel. 

Mars kan fortfarande vara ganska kallt i norra delarna av Europa, så jag hade hellre valt Rom, Barcelona, Madrid, Athen, Nice, Prag eller Budapest än London, Dublin,  Berlin, Warszawa, Riga eller Reykjavik. Men allt funkar. 

• Teresiat

Jag gjorde en lång weekend i Paris med mina barn 6 och 8 år gamla. Louvren, Eiffeltornet, Disney två dagar, m.m. De ÄLSKADE det.

• Anonym (TS)
    Teresiat skrev 2024-12-15 07:11:30 följande:

Jag gjorde en lång weekend i Paris med mina barn 6 och 8 år gamla. Louvren, Eiffeltornet, Disney två dagar, m.m. De ÄLSKADE det.

Var det under mars månad?
  • Teresiat
    Anonym (TS) skrev 2024-12-15 20:29:45 följande:
    Var det under mars månad?
    Yes, vecka tio. Det var lite knoppar på träden men ej vår. Disney var helt fantastiskt, perfekt årstid att åk dit om man har med varmare kläder för kvällen. Tunna vantar osv. 
  • Anonym (tempo)

Mars är ju en månad när det är relativt jämna temperaturer över större delen av Europa. Du får en 8-10-12 grader i snitt oavsett om du åker till Rom, Paris eller London.

Vill du ha varmare så får du åka till typ södra Spanien eller nåt. Närmare Afrika.

Städer med mer inlandsklimat som Prag och Berlin kommer att vara några grader kallare.

Sedan kommer det förstås att variera precis den specifika helg ni åker men sånt är livet.

London känns ju som det som har mest att erbjuda och det är en kort flygning och förmodligen har ni flest och bäst avgångar och hotell att välja bland

Själv gillar jag att titta på fotboll på en sådan resa så jag skulle välja en stad som London eller Rom efter att ha kollat på vilka lag som har match när jag är där.

Svar på tråden Weekend i mars, vart?