• miramira84

Låg amh

Hej allihopa!

När jag var 34 så fick jag reda på att min amh var 0,45 och vi gjorde IVF. Som tur var så blev jag gravid redan på första försöket och allt har gått jättebra!
    Efter många år nu så funderar vi på att skaffa barn 2.. kanske, om det går..
    Jag har gjort en utredning och min amh ligger nu på 0,1. Den privata kliniken säger att det blir svårt. Jag är 40år nu och mår bra, men min äggreserv är låg. Jag har det lite svårt att acceptera att det inte går?
    Finns det någon som har blivit gravid senare i livet trots den låga amh nivåerna? 🙏

• Svar på tråden Låg amh
  • Fästmö83

Hej!

Jag är 41 och blev gravid när jag var 40, fick MA. Vid den tiden hade jag inte kollat upp mitt amh värde. I oktober fick jag veta att det var 0,14. Jag fick letrozol och har svarat bra på det, vilket jag från början var utdömd att det mest troligt inte skulle ge resultat. Har tagit en ovitrelle spruta för 8 dagar sedan. Nu väntar jag bara.
    Har ni startat en fertilitets utredning?

• miramira84

Hej och lycka till! Vad bra att det har gått bra med letrizol.
    Vi har gjot utredning och allt har gått bra, de har gjort massa prov men bara för att min amh var på 0,1 så säger de att det är väldigt liten chans att jag svarar bra. För 6 år sedan fick jag bara 3 ägg med ganska hög dos ? så vi vet inte vad vi ska tänka🥹 Jag tänker kanske testa så får vi se hur det går?

• Fästmö83

Tack :)

Ja jag förstår dig, det är svårt för mig med att acceptera. Allra helst när det gick på naturlig väg för ett år sedan, kan inte tänka mig att mitt amh värde skulle ha varit så mycket bättre då. Så jag tänker att hopp finns det, men det kan ju ta sin tid? 
    Läste i en gammal tråd att ett par varit utdömda med ett amh värde på 0,06 om jag minns rätt? De blev spontant gravida på egen hand.

Så länge ni orkar, så kämpa på!

• Fästmö83

Hej!
    Jag tog ett graviditetstest nu i morse, dag 15 efter ovitrelle. Jag fick ett plus och är då i vecka 4+0 om allt stämmer, om man vågar lita på att det faktiskt är så.
    Jag ska ta ett till senare i veckan tänkte jag för att vara helt säker på att det inte är ovitrelle som ger utslag.
    Å eftersom du frågade om ett amh värde som var samma som mej så kanske det finns hopp även för er!

Lycka till!

• miramira84

Hej!

Fantastiska nyheter! 🤗🙏 Grattis!
    Hoppas att allt är bra! Har du tagit test igen?

Och verkligen tack för pepp igen! Nu har jag enentligen inte fått min senaste mens, det blir så att det hoppar över ibland... Jag har ingen aning från när man ska börja då, så jag typ väntar. 

• Fästmö83

Hej!
    God Jul!
    jo jag har tagit ett nytt test i söndags som visade 3+ 😊
    gjorde ett vul idag för att bekräfta graviditeten.
    Gynekologen sa Att jag var i v.5+1, fast det känns jätte konstigt. enligt alla appar å uträkningar får jag 5+5.
    ska på återbesök 16 januari för att se att det är en levande graviditet. Jag blev jätte orolig då jag förväntade mig att kanske få hjärtslag. Men jag måste försöka vara positiv! 

hur mår du och hur går det för dig? Har ni bestämt er för ivf? 
    jag hoppas att du får ett andra barn! 🥰

• Fästmö83

E det leterozol du ska börja med när du får mensen?
    Spännande, du får berätta hur det går.

• miramira84

Hej och god fortsättning!!!

Ååhhh! Så spännande!!!! Så tänkte jag också när kag var gravid, men läkaren räknade att hon kommer på julafton 😁 Hon kom 10 dagar senare dock! Vet ej om de hade rätt eller barnet väntade lite 😅

Hoppas att allt är bra! ❤️🙏🙏🙏 Tänk positivt! Om du mår bra, då finns det inte orsak att tänka negativt.. 👍 Våra rädslor är alltid med oss, men egentligen hjälper det inte..  Jag var också orolig!  

Här är allt lite oklart.. Sorry att jag inte har något konkret!
    Jag är i perimenopause, så tydligt det är! Min mens kom efter två månader, men då var jag på semester. Sedan hade jag kontakt med läkare, så jag ska på besök på slutet av januari. Jag vill gärna göra prp om det går. Att hamna i en tidig menopaus gör mig väldig orolig .. 
    Vi får se om hon säger att jag kan göra en IVF försök.. 

Skriv gärna några nyheter när du vet mer! Jag önskar från ❤️ allt bäst!!!

• Fästmö83

God fortsättning :)

Tack, ja det är total lycka Glad
    Än så länge har jag inga tecken på att det inte är bra, jag mår bra, trött, svårt att sova så det är väl inte så konstigt egentligen. I övrigt har jag inte så mycket till gravidkrämper eller så :)

Prp var jag tvungen att googla. Har inte hört talas om det. Vad krävs för att man ska få göra det? Eller hur kommer man fram till att man ska göra det kontra andra sätt. Känner mej helt blank här :)
    Hur mådde du tidigt i din graviditet? {#emotions_dlg.flower}

• Anonym (Ellan)
    miramira84 skrev 2024-12-06 16:44:10 följande:
    Låg amh

Hej allihopa!

När jag var 34 så fick jag reda på att min amh var 0,45 och vi gjorde IVF. Som tur var så blev jag gravid redan på första försöket och allt har gått jättebra!
    Efter många år nu så funderar vi på att skaffa barn 2.. kanske, om det går..
    Jag har gjort en utredning och min amh ligger nu på 0,1. Den privata kliniken säger att det blir svårt. Jag är 40år nu och mår bra, men min äggreserv är låg. Jag har det lite svårt att acceptera att det inte går?
    Finns det någon som har blivit gravid senare i livet trots den låga amh nivåerna? 🙏

Hej! 

Jag har också fått besked om lågt AMH då vi gjorde missfallsutredning, 0,1 låg den på då (ungefär ett år sen). Det var en sån chock att få det beskedet. 

Jag fyller 38 i år och nu är jag gravid i vecka 17 (inte ivf, utan blivit gravid på egen hand). Hittills har allt sett bra ut, vi är ju inte i mål än men ville ändå skicka lite pepp att det går trots väldigt lågt AMH 😊

• miramira84
    Fästmö83 skrev 2025-01-08 17:59:36 följande:

God fortsättning :)

Tack, ja det är total lycka Glad
    Än så länge har jag inga tecken på att det inte är bra, jag mår bra, trött, svårt att sova så det är väl inte så konstigt egentligen. I övrigt har jag inte så mycket till gravidkrämper eller så :)

Prp var jag tvungen att googla. Har inte hört talas om det. Vad krävs för att man ska få göra det? Eller hur kommer man fram till att man ska göra det kontra andra sätt. Känner mej helt blank här :)
    Hur mådde du tidigt i din graviditet? {#emotions_dlg.flower}

Vad bra att du mår bra! 🙏 Åhh, jag älskade denna tiden! Mest av allt så var jag trött och sov väldigt mycket 😅 Alltså allt är normalt kan man säga, alla symptom 😁😍 Men hoppas också att du kommer att få lite mer somn snart!

PRP är en grej som på engelska heter ovarian rejuvenation! Jag vet ej om det fungerar, men jag känner att jag testar det..  Sedan kanske IVF blir aktuell.☺️ Jag har läst mycket om det, man gör det för att ?sovande? ägg ska vakna. 😅
  • miramira84
    Anonym (Ellan) skrev 2025-01-08 19:39:17 följande:

Hej! 

Jag har också fått besked om lågt AMH då vi gjorde missfallsutredning, 0,1 låg den på då (ungefär ett år sen). Det var en sån chock att få det beskedet. 

Jag fyller 38 i år och nu är jag gravid i vecka 17 (inte ivf, utan blivit gravid på egen hand). Hittills har allt sett bra ut, vi är ju inte i mål än men ville ändå skicka lite pepp att det går trots väldigt lågt AMH 😊

Vad kul! Grattis! Verkligen fantastiskt att få bli spontant gravid! 🤗Och tack för pepp! 🙏I slutändan har jag ingen aning om hur mycket amh är viktig.. har läs allt möjligt om det 😅

lycka till med allt! 
  • Fästmö83

Jag tycker verkligen att du ska testa det!
    Vi vill ju inget annat än att hoppas! Jag tror att det är det som hjälper oss framåt till att lyckas. Nedstämdhet osv hjälper oss inte i rätt riktning. 
    Jag lärde mig att allt kan gå om man inte ger upp tanken på att det ska gå.

Jag ska läsa på bättre om alla alternativ som finns för att bli gravid.
    Så intressant hur kroppen fungerar.

• miramira84
    Fästmö83 skrev 2025-01-12 08:40:29 följande:

Jag tycker verkligen att du ska testa det!
    Vi vill ju inget annat än att hoppas! Jag tror att det är det som hjälper oss framåt till att lyckas. Nedstämdhet osv hjälper oss inte i rätt riktning. 
    Jag lärde mig att allt kan gå om man inte ger upp tanken på att det ska gå.

Jag ska läsa på bättre om alla alternativ som finns för att bli gravid.
    Så intressant hur kroppen fungerar.

Hej och stort tack för dina ord! Verkligen har jag kommit ihåg dem i stunderna när jag undrade om jag gjorde rätt beslut 😅 Men nu har jag gjort det, och så ska vi se om det blir något skillnad. Det påminde mig mycket om hela ivf processen ☺️

Hur mår du? Hur har dagen varit? Var det idag du hade ultraljud? Hoppas att du har sett din bebis 🤗❤️
Svar på tråden Låg amh