• Anonym (Kämpandes)

Kan min fru ha kommit i för klimakteriet?

Hejsan.

För ett par månader sedan, om jag inte minns fel så var det i slutet på augusti, i samband med att min fru (33 år) skulle ha sin mens, så blev den väldigt mycket förskjuten. I samband med detta så mådde hon ganska psykiskt dåligt, hon berättade att hon hade ångest och lite jobbiga tankar, vilket hon/vi har hanterat genom alla år tillsammans, men hon berättade att det var en annorlunda känsla. 

Vi jobbade genom det, och när mensen kom så var det som att slå på en strömbrytare och hon mådde bra igen. Dock var mensen väldigt väldigt riklig, hon har det senaste året fått mer och mer riklig mens. Inget vi tänkt på särskilt, kroppen ändras väl med åren osv så inget man lade så stor vikt vid.

Men efter den mensen så hände verkligen något. Ungefär en vecka innan hon ska ha sin mens, så mår hon väldigt dåligt, och hon får även ett fantastiskt dåligt humör, hennes känslor svallar överallt, mestadels till det negativa, hon satt en dag tyst vid köksbordet (jag kände att det var något, men jag hade tagit barnen och varit själv med dom några timmar innan så hon fick vara ifred och vila sig lite) så jag frågade hur det var egentligen, och då började hon storgrina och sa att hon tidigare under dagen bara hade känt att hon ville skita i allt och bara flytta. Hon hade även haft det kämpigt på jobbet (jobbet som hon stortrivs med och verkligen älskar) och hamnat i konflikt med kollegor tillochmed.

Efter det så kom mensen efter någon dag, och samma sak igen, hon blev som normal igen..

Jag frågade henne om det var något som hade hänt, om jag gjort något fel, eller om något kändes annorlunda. Hon säger att ingenting hänt, och att det bara började bli såhär den där gången i samband med mensen i augusti.

Min fru har ingen mamma i sitt liv, och inte jag heller, så vi har lixom ingen att rådfråga.. Det enda min fru vet är att hennes mamma, och hennes mormor och moster, kom i klimakteriet väldigt tidigt.

Jag sa då att det kanske går att ringa till mödravården och rådfråga dom. Vilket hon gjorde. Hon blev hänvisad till vårdcentralen, där hon fick prata med en läkare, som i princip sa att det inte gick att fastställa eftersom att det gått så få mens-cykler (tror det heter så) och att hon är såpass ung, så det går inte att göra något..

Min fru mår väldigt dåligt, och igår märktes det att det är dags igen nu. Nu kommer hon må väldigt dåligt, och det blir bara värre för varje gång för hon är rädd att såra någon utan att hon menar det...

Finns det verkligen inget man kan göra? Hon äter inga preventivmedel, vi lever hälsosamt och har stabilt liv ekonomi osv, egentligen ingenting som ska påverka måendet (även fast jag vet att hon kan dölja saker för mig så tror jag inte det..) såhär pass mycket.

Vad kan JAG göra för att lindra för henne? Jag har försökt att låta henne vara mera ensam, ha mer egentid, ge henne det hon behöver, jag har provat att ge mera närhet.. Försökt med allt, men ingenting verkar göra det bättre, för vad jag än försöker göra mer så blir hon irriterad på det, och efter att mensen kommit får hon dåligt samvete efteråt. Vilket jag inte vill att hon ska ha såklart, jag vill bara att hon ska må bra..

• Svar på tråden Kan min fru ha kommit i för klimakteriet?
  • Fjäril kär

Ett ändrat beteende kring mens och ändrat mönster i blödning med ökade blödningar etc ska alltid tas på allvar. Hon ska gå tillbaka till en gynekolog och begära en ordentlig genomgång med tex ultraljud för att kolla om allt ser bra ut. .Kanske ett extra cellprov kan tas också . 
    Hon skulle kunna haft ett missfall där i augusti som nu ändrat menscykeln och behöver utredas.

Hon behöver en forn av behandling.  Mot svår PMS kan hon få en mild antidepressiv tablett att ta veckan innan mens och mot blödningar kan hon få tex p-piller eller hormonspiral som båda två också kan hjälpa mot mående. 

Hon måste tillbaka till sjukvården 

• Mantrasina

Det låter som att din fru kan ha drabbats av PMDS i någon form (väldigt kort sagt är det som PMS fast mycket mycket värre och mer intensivt). Hormoner och/eller antidepressiv medicin några dagar per vecka kan göra underverk då. Googla och se om det kan passa in.

• Anonym (N)

Suck nej man går ej in i klimakteriet vid 33. 

• Anonym (Kämpandes)
    Fjäril kär skrev 2024-12-06 13:10:19 följande:

Ett ändrat beteende kring mens och ändrat mönster i blödning med ökade blödningar etc ska alltid tas på allvar. Hon ska gå tillbaka till en gynekolog och begära en ordentlig genomgång med tex ultraljud för att kolla om allt ser bra ut. .Kanske ett extra cellprov kan tas också . 
    Hon skulle kunna haft ett missfall där i augusti som nu ändrat menscykeln och behöver utredas.

Hon behöver en forn av behandling.  Mot svår PMS kan hon få en mild antidepressiv tablett att ta veckan innan mens och mot blödningar kan hon få tex p-piller eller hormonspiral som båda två också kan hjälpa mot mående. 

Hon måste tillbaka till sjukvården 

Tack för ditt svar. Jag ska prata med henne om hon kanske ska prata med en gynekolog istället för en läkare istället.

Hon äter antidepressiva sedan många år tillbaka redan, läkaren sa att det inte skulle påverka att det blivit som det är just nu, men jag vet inte, det kanske är rätt att få ett andra utlåtande. Min fru är lite uppgiven och säger att det är väl bara att vänta ett halvår till och sedan kontakta vården igen, men jag tycker det är synd om hon ska gå och må dåligt så länge, kanske i onödan 
  • Anonym (Kämpandes)
    Mantrasina skrev 2024-12-06 14:09:39 följande:

Det låter som att din fru kan ha drabbats av PMDS i någon form (väldigt kort sagt är det som PMS fast mycket mycket värre och mer intensivt). Hormoner och/eller antidepressiv medicin några dagar per vecka kan göra underverk då. Googla och se om det kan passa in.

Hon äter antidepressiva sedan ganska många år tillbaka, det var inget som skulle påverka enligt läkaren. Men jag vet inte, jag är själv ingen läkare men det kändes som att hon inte blev tagen riktigt på allvar.
  • Anonym (Kämpandes)
    Anonym (N) skrev 2024-12-06 14:12:40 följande:

Förlåt om jag gör dig uppgiven, jag vet faktiskt ingenting om det här.. Ett lätt googlande ger ju att det ska ske senare, men att vissa individer kommer i förklimakteriet ganska tidigt. Min svärmor och hennes mor kom i klimakteriet ganska långt innan 40 dock, det är lite därför jag skriver och frågar om det skulle kunna vara det och om det isåfall finns något jag kan göra, eller som vården kan göra..

Förlåt igen om jag fyller ditt forum med dumma frågor 
  • Anonym (S)
    Anonym (Kämpandes) skrev 2024-12-06 14:31:51 följande:
    Förlåt om jag gör dig uppgiven, jag vet faktiskt ingenting om det här.. Ett lätt googlande ger ju att det ska ske senare, men att vissa individer kommer i förklimakteriet ganska tidigt. Min svärmor och hennes mor kom i klimakteriet ganska långt innan 40 dock, det är lite därför jag skriver och frågar om det skulle kunna vara det och om det isåfall finns något jag kan göra, eller som vården kan göra..

Förlåt igen om jag fyller ditt forum med dumma frågor 
    Det är ovanligt. De flesta kommer i klimakteriet runt 50 års ålder. 

Hennes problem kan ha med cystor att göra så hon borde uppsöka en gynekolog.
  • Anonym (.mj bmlboäp)

Det kan man visst göra även om det är väldigt ovanligt. 
  • Anonym (D)

Ah det otroliga i att kvinnor kan gå in i tidigt klimakterium Oskyldig

Även om jag tror mer på PMDS

• Anonym (D)

Ah antidepp, ja då är det dags att se över den medicineringen.

• Anonym (Hilfe)

Jo, man kan gå in tidigt i ett klimakterie. Nej, inte supervanligt, men ja  det händer. Det är inte superovanligt heller. 

Får hon inte hjälp via vården på er ort sök er vidare. För klimakteriet finns det grupper som Stark genom klimakteriet på Facebook/instagram som kan hjälpa till. 

Tycker själv att det låter mycket som en rejäl PMS, vilket inte alls föringas. Vet ej hur gamla era barn är men vet att efter min andra framförallt fick jag en PMS. 

• Anonym (Kämpandes)
    Anonym (Hilfe) skrev 2024-12-06 15:06:28 följande:

Jo, man kan gå in tidigt i ett klimakterie. Nej, inte supervanligt, men ja  det händer. Det är inte superovanligt heller. 

Får hon inte hjälp via vården på er ort sök er vidare. För klimakteriet finns det grupper som Stark genom klimakteriet på Facebook/instagram som kan hjälpa till. 

Tycker själv att det låter mycket som en rejäl PMS, vilket inte alls föringas. Vet ej hur gamla era barn är men vet att efter min andra framförallt fick jag en PMS. 

Vår barn är 7 och 10 år gamla. Det här kom så plötsligt, från ena mensen till den andra lixom, det var inga förtecken att det kom smygandes lixom..

Men jag ska prata med henne om att kontakta en gynekolog, det verkar vara flera som tipsar om det så det är nog kanske nästa naturliga steg att ta.
  • Anonym (Kämpandes)
    Anonym (D) skrev 2024-12-06 14:59:38 följande:

Ah antidepp, ja då är det dags att se över den medicineringen.

Hon har ätit medicinen hon äter nu i över 6 år, kan det vara så att det ändrar det här så himla snabbt och skarpt?

Jag ska prata med henne om att kontakta en gynekolog, hon tog upp medicineringen med läkaren hon pratade med, som avfärdade att det skulle ha med den att göra (min fru vill heller inte sluta med medicinen) men det kan ju vara bra att ta upp med en gynekolog med kanske?
  • Anonym (Kämpandes)
    Anonym (D) skrev 2024-12-06 14:58:11 följande:

Ah det otroliga i att kvinnor kan gå in i tidigt klimakterium Oskyldig

Även om jag tror mer på PMDS

Vad gör man för att lindra PMDS? Jag har förstått att det är en lite svårare PMS eller har jag förstått det fel?

Eller är det bara så att man ska lära sig leva med det tills det går över med tiden?
  • Anonym (D)
    Anonym (Kämpandes) skrev 2024-12-06 15:36:37 följande:
    Hon har ätit medicinen hon äter nu i över 6 år, kan det vara så att det ändrar det här så himla snabbt och skarpt?

Jag ska prata med henne om att kontakta en gynekolog, hon tog upp medicineringen med läkaren hon pratade med, som avfärdade att det skulle ha med den att göra (min fru vill heller inte sluta med medicinen) men det kan ju vara bra att ta upp med en gynekolog med kanske?
    Nej medicineringen ska hon ta med utskrivande läkare, inte gynekolog.
  • Anonym (Helene)
    Anonym (Kämpandes) skrev 2024-12-06 15:36:37 följande:

Eftersom hon tar läkemedel mot psykisk ohälsa och hennes psykiska hälsa har försämrats så behöver hon prata med den som skriver ut de antidepressiva. Kanske kan hon bli hjälpt av till exempel ändrad dos eller ett annat läkemedel. 

Men att även träffa en gynekolog är en bra idé. 

Min gissning är att det inte handlar om tidigt klimakterium utan någon annan form av hormonförändring.
  • Anonym (Lollo)

Klimakteriet börjar väl efter 40-års åldern eller när man är typ 50 år.

• Anonym (Hilfe)
    Anonym (Lollo) skrev 2024-12-06 23:00:59 följande:

Det är det vanligaste, men det finns även ett förklimakterie som man kan komma in i tidigare. Det börjar tack och lov uppmärksammas mer och mer om klimakteriet och allt runtomkring det. 

Även om det nog inte är det som TS fru har. 
  • Anonym (biologen)

Det finns det kvinnor som gör, vet man inget kan det vara klädsamt att googla eller hålla tyst.

Tidigt klimakterie 

Klimakteriet vid 20 år, 21 år, 23 år, 25 år eller 30 år? Det kan kallas för tidig menopaus eller prematur menopaus när man hamnar i klimakteriet vid eller innan 40-års åldern. I de flesta fall är orsaken okänd men det kan vara p.g.a. hysterektomi, behandling för cancer (cellgifter eller strålning), genetiska eller autoimmuna orsaker. Om man misstänker att man är i klimakteriet redan vid 30 eller 40 års åldern behöver man utredas, då kan det vara något annat. Symtom på tidigt klimakterie är desamma som äldre kvinnor som hamnar i klimakteriet, men de brukar vara kraftigare, då det verkas som om östrogen nivåerna sjunker plötsligare, och det blir mer chockartat för kroppen. 

efemiahealth.com/sv/blogs/news/nar-kommer-man-in-i-klimakteriet-och-vad-ar-de-forsta-symptomen

• Anonym (S)
    Anonym (Lollo) skrev 2024-12-06 23:00:59 följande:

50 år.
Svar på tråden Kan min fru ha kommit i för klimakteriet?