• Anonym (B)

LSS praktikplats/DV

Har skrivit tidigare om min situation kring att försöka få en praktikplats för att förhoppningsvis få chans till anställning. 

Jag bad om praktikplats via kommunen men blev nekad, de krävde att jag först skulle ta en plats på daglig verksamhet. Pga att jag för länge sedan ej klarade praktikplats pga ångestproblematik, detta var dock 2 år sedan och jag har jobbat med mig själv för att förbättra mina förmågor. Men de ville ej lyssna. 

Jag gick med på daglig verksamhet motvilligt för jag tänkte att jag ska bevisa att jag klarar de saker som de anmärkt på tidigare.

Jag har nu varit på platsen i en månad. Vi hade möte nu idag. handledaren var mkt positiv och sa att jag var lättlärd, flitig och punktlig. Nu ska jag få byta till en arbetsplats tänkte jag, men nej. 

Hon sa först, när du känner dig redo så ska jag kontakta enheten och du får byta. Sedan rättade hon sig direkt och sa -när VI känner att du är redo. Hon sa att vi skulle träna så att jag kunde nå mitt MÅL att komma dit. 

Det är precis som om de håller kvar mig nu för att de typ ej vill erkänna att de hade fel. Hur länge kan de begära att jag ska vara där för att få rätt till praktikplats på arbetsplats?

• Svar på tråden LSS praktikplats/DV
  • Anonym (s)

Hur många timmar är du uppe i?

En månad är ingenting.

• Anonym (B)
    Anonym (s) skrev 2024-12-05 20:21:31 följande:

Hur många timmar är du uppe i?

En månad är ingenting.

3 timmar per dag mån-fre. Dock så är det inte uthålligheten som var problem tidigare utan mer att jag hade svårt att ta mig ut pga ångest vissa dagar,så att det blev för mkt frånvaro.
    Men har inte varit frånvarande något nu på dagliga verksamheten 

• Anonym (s)

Jättebra med närvaron! Men fortfarande är det för kort tid, de vet inte, du kan lika gärna krascha nu.

• Anonym (Bonnie)

Jag skulle gissa att vi i det fallet betyder du och jag, alltså att det är något ni ska avgöra i samråd. Jag menar hittills har du ju inte fått bestämma sådant själv, så det är inte särskilt konstigt att det fortfarande är på det viset.

Handledarna på dv har ju dessutom hand om en massa människor med väldigt varierande grad av självinsikt, så det är rimligt att de har sådana rutiner. 

Sade du till henne att du känner dig redo redan nu? Om inte så gör det, och fråga henne hur möjligheterna ser ut att få en praktikplats inom kort!

• Anonym (B)
    Anonym (Bonnie) skrev 2024-12-06 11:40:07 följande:

Jag skulle gissa att vi i det fallet betyder du och jag, alltså att det är något ni ska avgöra i samråd. Jag menar hittills har du ju inte fått bestämma sådant själv, så det är inte särskilt konstigt att det fortfarande är på det viset.

Handledarna på dv har ju dessutom hand om en massa människor med väldigt varierande grad av självinsikt, så det är rimligt att de har sådana rutiner. 

Sade du till henne att du känner dig redo redan nu? Om inte så gör det, och fråga henne hur möjligheterna ser ut att få en praktikplats inom kort!

Jo handledaren vet att jag vill och känner mig redo, vi pratade lite om det på mötet att jag hade önskat praktikplats . Har inte ställt den direkta frågan ännu men ska göra så får vi se, men misstänker hon kommer neka. Med tanke på hur hon pratade på mötet, att det var mitt mål, då låter det som om hon ej tycker jag är där. Men hon har bara känt mig i en månad så är ej så att hon vet något om min förmåga direkt. 
Svar på tråden LSS praktikplats/DV