• Anonym (Fundersam mamma)

Sen utveckling motoriken 2,5 år

Hej!

Jag har en son på 2,5 år som är sent utvecklad i både grov -och finmotorik, och vänder mig nu till er som delar samma erfarenhet.

Han började gå när han var runt 17-18 månader (gick med stöd ganska länge innan dess). Nu är han 2,5 år och jag upplever att han går lite ?Kalle Anka gång? fortfarande och springer inte lika smidigt som kompisarna i samma ålder. Han kan inte heller hoppa eller gå över nivåskillnader utan att hålla i sig, han kryper upp och nedför trappor om ingen håller honom i handen.

Han är också sen med talet och pratar inte mer än några få ord, men förstår däremot allt vi säger till honom.

På 2,5-årskontrollen tyckte BVC att han var sen både motoriskt och med språket och skickade därför en remiss till barnläkare. 

Saker BVC påpekade:
    Dålig grovmotorik (kan ej hoppa).
    Dålig finmotorik pga höll pennan löst och ritade bara några streck (här finns dock ett ointresse, han gillar inte att rita och pyssla).
    Sen med talet.

Barnläkaren höll med om att han borde prata mer och skickade därför remiss till logoped. När det gäller det motoriska anser de att han fortfarande ?har tid på sig? och att det inte finns några krav på att en 2,5 åring ska kunna hoppa jämnfota eller rita cirklar. De skickade dock en remiss även till sjukgymnast för att kolla om det är något med höft eller leder. 

Är det någon här med barn som också varit sen med alla dessa delar och helt enkelt ?bara? varit sen i utvecklingen eller har era barn fått någon diagnos som förklarar försening i utveckling?

• Svar på tråden Sen utveckling motoriken 2,5 år
  • Anonym (E)

Hej. Det är inte ovanligt att barn i den åldern inte pratar så mycket men sedan brukar det komma allt på en gång istället. :) Och du skriver att hon förstår allt ni säger, så det tyder inte på någon intellektuell försening.

När det kommer till talet så hade jag inte alls varit orolig om hon är 2,5 år. Angående det andra du tar upp med så har ni en läkarkontakt så ställ alla frågor till läkaren.

• Anonym (Jag)

En vän fick ett barn som gick väldigt sent. Hade svårt länge. Visade sig vara en CP-skada som uppkommit i samband med födseln. Är väl jättebra med lite stöd och hjälp! Sen kan ju vissa saker vara genetiska, om mamma och pappa också gick sent kan det ju bara vara en helt naturlig utveckling! Vi kollade t.ex. väldigt noga när dottern föddes då det finns fler med höftledsluxation i släkten? lycka till! 

Svar på tråden Sen utveckling motoriken 2,5 år