Svårt att svara på när man inte har hela bilden för ja, du har rätt, pappan ska så klart ha huvudansvaret när det gäller hans barn - och dela ansvaret för dig när det kommer till ert gemensamma (vilket inte verkar vara fallet?) Är han en sån pappa som tycker att en ny kvinna bara ska komma in och ta ansvaret för hans tidigare barn?
Samtidigt är det snälla att göra att man engagerar sig i varandra och de människor man har omkring sig, och att man hjälper familj och vänner så gott man kan. I din situation hade jag frågat pappan om det är något jag kan hjälpa till med, men inte accepterat att han skjuter över planering på mig eller tar för givet att jag ska fixa och styra. Har han fixat presenterna? Bjudit in gästerna? Planerat vad ni ska bjuda på? Sett till att ingredienser finns hemma? Köpt tårtljus och ballonger, eller vad ni nu ska ha? Städat?
Sen har det att göra med hur man fördelar generellt, och vad man tycker är kul. Hos oss är det jag som planerar alla firanden, båda mina egna och partners och barnets, men det är för att jag älskar födelsedagar och jag älskar att baka. Min partner tar hand om all städning och disk, båda innan och efter kalasen. Det är inte ett dugg orättvist att jag bakar alla kakor, för vi gör ändå lika mycket, om än olika saker.
Om du har problem med att han inte tar tillräckligt med ansvar för ert gemensamma hem och barn så är det där du ska lägga fokus, och inte kompensera genom att vägra hjälpa till med bonusbarn.