• Anonym (Ts)

Kalas för bonus barn

Vi ska ha kalas för min sambos barn imorgon. Är det fel av mig att inte frivilligt erbjuda mig att baka? Jag är hemma med vårt gemensamma barn så jag har tid.

Men känner att eftersom det är hans barn och jag vet att jag kommer va den som gör mesta planeringen när vårt gemensamma ska ha kalas (vilket jag gärna gör) och baka dens tårta osv så får han stå för det för sitt egna barn.

Och nej jag är ingen elak styvmorsa som avskyr min sambos barn. Det blir en princip sak. Dessutom får barnet inget kalas hos sin mamma då mamman gjort sig ovän med sin familj och vänner.

• Svar på tråden Kalas för bonus barn
  • Anonym (L)

Du bakar gärna till ert gemensamma barn, men syskonet vill du inte baka till fast ni är en familj? Jo, du är rätt elak. Ska det bakas 40 cupcakes så kan jag förstå att man inte är så sugen, men en tårta kan man väl slänga ihop om man ändå har tid? Får barnet dessutom inget kalas hos sin andra förälder så är det väl ännu viktigare att hen känner att åtminstone en förälder ansträngt sig? Din man kan väl handla sakerna om du bakar?

• Anonym (K)

Med tanke på att du kände att du behövde starta tråden så kan det nog vara bäst att du talar klarspråk med mannen, så att han inte tror att kalaset automagiskt ska fixas av dina kvinnliga superkrafter. 

Har han bjudit in sin släkt på kalas så tycker jag att det är rimligt att han står för de mesta av fixandet.

• Anonym (Patetiskt)

Mysig styvmorsa du verkar vara. Det här är enda kalaset barnet får och du kan inte göra en tårta av principskäl trots att du uppenbarligen enligt dig själv har tid? Patetiskt. Och svag pappa som väljer att dra in sitt barn i en sådan konstellation. 

Orkar du köpa en tårta eller är det för mycket också? 

När du har skilt dig och ditt barn fått en ny styvpappa hoppas jag att han beter sig likadant som du gör nu. Karma is a bitch!

• Anonym (bonus förälder)
    Anonym (Ts) skrev 2024-12-05 12:06:17 följande:
    Kalas för bonus barn

Vi ska ha kalas för min sambos barn imorgon. Är det fel av mig att inte frivilligt erbjuda mig att baka? Jag är hemma med vårt gemensamma barn så jag har tid.

Men känner att eftersom det är hans barn och jag vet att jag kommer va den som gör mesta planeringen när vårt gemensamma ska ha kalas (vilket jag gärna gör) och baka dens tårta osv så får han stå för det för sitt egna barn.

Och nej jag är ingen elak styvmorsa som avskyr min sambos barn. Det blir en princip sak. Dessutom får barnet inget kalas hos sin mamma då mamman gjort sig ovän med sin familj och vänner.

Princip sak för vem?
    Är det till din sambo du vill att det ska vara en princip sak att visa att han ska ta hand om sitt eget barn? brukar han lassa över det mesta på dig eller vad?
  • Anonym (Gudrun)

Har han en tendens att släppa ansvaret för sitt eget barn på dig? I så fall tycker jag att du tänker rätt. Men jag tycker också att du inte bara ska låta bli att frivilliganmäla dig som bagare utan ta ett ordentligt snack med honom om ansvarsfördelningen i familjen. Ni har kanske olika grundsyn på vad det innebär att leva i en bonusfamilj. 

Jag kan tycka att kalaset i första hand är hans ansvar, men att om han håller i det övergripande så är det inte orimligt att du hjälper honom om han ber dig att tex baka.

Om det är så att du känner på dig att han tar för givet att du ska fixa allt, så har du god anledning att protestera. Jag lever i kärnfamilj och hade surnat till rejält om min man hade börjat bete sig så angående kalas för våra gemensamma barn. 

• Aliona

Svårt att svara på när man inte har hela bilden för ja, du har rätt, pappan ska så klart ha huvudansvaret när det gäller hans barn - och dela ansvaret för dig när det kommer till ert gemensamma (vilket inte verkar vara fallet?) Är han en sån pappa som tycker att en ny kvinna bara ska komma in och ta ansvaret för hans tidigare barn? 

Samtidigt är det snälla att göra att man engagerar sig i varandra och de människor man har omkring sig, och att man hjälper familj och vänner så gott man kan. I din situation hade jag frågat pappan om det är något jag kan hjälpa till med, men inte accepterat att han skjuter över planering på mig eller tar för givet att jag ska fixa och styra. Har han fixat presenterna? Bjudit in gästerna? Planerat vad ni ska bjuda på? Sett till att ingredienser finns hemma? Köpt tårtljus och ballonger, eller vad ni nu ska ha? Städat? 

Sen har det att göra med hur man fördelar generellt, och vad man tycker är kul. Hos oss är det jag som planerar alla firanden, båda mina egna och partners och barnets, men det är för att jag älskar födelsedagar och jag älskar att baka. Min partner tar hand om all städning och disk, båda innan och efter kalasen. Det är inte ett dugg orättvist att jag bakar alla kakor, för vi gör ändå lika mycket, om än olika saker. 

Om du har problem med att han inte tar tillräckligt med ansvar för ert gemensamma hem och barn så är det där du ska lägga fokus, och inte kompensera genom att vägra hjälpa till med bonusbarn. 

• Anonym (Umi)

Fråga honom kanske om hur planeringen ser ut för morgondagen? Är det något du kan hjälpa till med?

På så sätt gör du klart att du inte håller i trådarna, men samtidigt inte lämnar honom vind för våg. 

Gillar du att baka tårtor så är det ju ett väldigt bra, och oftast otroligt uppskattat, sätt att hjälpa till, annars kan man alltid köpa en tårta eller kanske slänga ihop något med färdiga bottnar och minimal insats. 

Svar på tråden Kalas för bonus barn