• Bolibump

Vilken stad/kommun är bäst att flytta till i Sverige?

Hej!

Vi bor just nu i Malmö och är en familj med två barn i förskole- och lågstadieåldern, min man är från England och pratar inte svenska. Vi börjar bli riktigt sugna på att flytta bort och börja om lite. Nya jobb, nya skolor, nya vänner, ny plats och nya äventyr. Vi känner inte direkt någon i övriga Sverige, och den lilla familjen vi har är här nere. 

Vi vill få fint hus och livskvalité för pengarna. Slippa lägga massor av tid på pendling, kunna njuta av ett fint hus, fin natur. Bra skolor och förskolor och kulturliv/aktiviteter för barnen. Engagerad kommun. Bra människor som är öppna att lära känna och bjuda in nya människor.

Vi har haft ögonen lite på Västervik, där vi förr varit på semester, annars vet vi egentligen inget om denna stad heller.

VART SKA VI FLYTTA? Vad tycker ni är den bästa staden eller kommunen att bo i? Var bor ni, eller har ni bott och älskar och varför? Bor ni någonstans där ni aldrig skulle vilja flyttafrån? Finns det något ni rekommenderar en flytt till?

Jag har googlat massor, men är självklart super individuellt och omöjligt att googla fram annat än undersökningars listor på "bästa städerna" som inte ger mycket info heller. Så jag vill höra från familjer!

• Svar på tråden Vilken stad/kommun är bäst att flytta till i Sverige?
  • Anonym (H)

Inom vilka områden jobbar ni?

• Bolibump
    Anonym (H) skrev 2024-12-05 10:20:47 följande:

Vi jobbar just nu i Malmö. Men planerar att söka jobb dit vi vill flytta, för att sen flytta dit. Alltså inte ha kvar våra gamla jobb.
  • Bolibump
    Anonym (H) skrev 2024-12-05 10:20:47 följande:

Eller förlåt, du menar kanske med vad? Administratör inom sjukvård och barberare, men hoppas också kunna studera inom en snar framtid. Så tror inte arbetet begränsar.
  • Raggartjejen
    Bolibump skrev 2024-12-05 10:27:13 följande:
    Eller förlåt, du menar kanske med vad? Administratör inom sjukvård och barberare, men hoppas också kunna studera inom en snar framtid. Så tror inte arbetet begränsar.
    Ni är välkomna till Upplands Väsby  (25 km  norr Sthlm).
    Här finns allt - flera sjukhus inom räckhåll och även flera  frisörer.
  • Deceree1

Hej. Västervik är inget dumt alternativ alls. Här är nära till havet vart man än bor. Om du jobbar inom vården finns här ganska mycket ändå att välja på, fast det inte är så stort. För ett halvår sen fanns det knappt nåt boende att få tag i men nu finns det massor av annonser. Om man har arbete i kommunen så har man förtur i bostadskön hos Bostadsbolaget Västervik. På sommaren är det mycket liv och rörelse här. Det är ju en turist och musikstad. Mycket konserter och sånt. Jag brukar gå på hårdrocksspelingar. Det finns mycket grönområde och som sagt mycket vatten. Jag har bott här i snart 5 år och trivs jättebra. Människorna här är mycket vänliga. 

• viktorjohan

Umeå är en ung och expansiv stad med många inflyttade. Den har nyligen utsetts till den bästa i Sverige. Låg brottslighet och hyggligt bra arbetsmarknad. Ett stort universitet, ett mycket rikt kulturliv. Relativt höga huspriser dock. Låt er inte skrämmas av Norrland.

• Anonym (Skåne forever)

Jag hade inte klarat att bo långt norrut, jag vill ha milda vintrar och fina sydliga trädgårdsväxter.

Helsingborg är staden för oss, och vill man bo lugnt och trevligt med 7 minuter in med tåget eller 17 med bussen så bor man söder om staden i Rydebäck. Här har byggts mycket senaste åren och centrum har nästan all service inkl. vårdcentral. När vi bodde där bodde vi i ett av de äldre radhusen med 300 m till sandstranden- underbart vackert att promenera eller springa både söderut och norrut längs kusten.

Råå är fint men väldigt dyrt att köpa bostad i.

Eller så bor man kanske norr om Helsingborg. Hittarp och Laröd har bra och stabila skolor men har ökat i attraktion och pris senaste åren. Avståndet till vattnet avgör ofta prislappen.

Svar på tråden Vilken stad/kommun är bäst att flytta till i Sverige?