Vilken stad/kommun är bäst att flytta till i Sverige?
Hej!
Vi bor just nu i Malmö och är en familj med två barn i förskole- och lågstadieåldern, min man är från England och pratar inte svenska. Vi börjar bli riktigt sugna på att flytta bort och börja om lite. Nya jobb, nya skolor, nya vänner, ny plats och nya äventyr. Vi känner inte direkt någon i övriga Sverige, och den lilla familjen vi har är här nere.
Vi vill få fint hus och livskvalité för pengarna. Slippa lägga massor av tid på pendling, kunna njuta av ett fint hus, fin natur. Bra skolor och förskolor och kulturliv/aktiviteter för barnen. Engagerad kommun. Bra människor som är öppna att lära känna och bjuda in nya människor.
Vi har haft ögonen lite på Västervik, där vi förr varit på semester, annars vet vi egentligen inget om denna stad heller.
VART SKA VI FLYTTA? Vad tycker ni är den bästa staden eller kommunen att bo i? Var bor ni, eller har ni bott och älskar och varför? Bor ni någonstans där ni aldrig skulle vilja flyttafrån? Finns det något ni rekommenderar en flytt till?
Jag har googlat massor, men är självklart super individuellt och omöjligt att googla fram annat än undersökningars listor på "bästa städerna" som inte ger mycket info heller. Så jag vill höra från familjer!