• Aniiee

Julfilmer i parti och minut

Här, 51 julfilmer, bäst till sämst enligt vad jag tyckte då jag gjorde listan:

letterboxd.com/aniiee/list/christmas-movies-1/

Ge gärna förslag på julfilmer att fylla på med, uttryck era åsikter om min ordning och mina val här i tråden, se det ni inte sett om ni kan hitta det...

Mina topp 20 från listan för de som inte vill/kan gå in på länken:
    1: Mupparnas julsaga
    2: Meet me in St Louis
    3: Scrooge/A Christmas Carol (1951)
    4: It's a wonderful life
    5: Miracle on 34th Street (1947)
    6: A Christmas Carol (1984)
    7: Die Hard
    8: Joyeux Noel
    9: The Snowman (1982)
    10: Klaus
    11: Arthur Christmas
    12:Tokyo Godfathers
    13: The Shop around the corner
    14: White Christmas
    15: The Santa Clause
    16: Home Alone
    17: Musses Julsaga
    18: Holiday Inn
    19: Love Actually
    20: A Christmas Carol (1999)

Ursäkta om det är några skrivfel mellan 14 och 20, FLs dåliga porgrammering i farten, med sidelement som inte flyttar på sig när trådarna blir längre.

Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Svar på tråden Julfilmer i parti och minut
  • Hjelm

En överlag bra lista, även om jag hade placerat vissa i lite annan ordning.

Ett päron till farsa firar jul är kanske inget mästerverk som film betraktat men ger mig alltid mycket nostalgi och glada skratt. Bra film att ha på i bakgrunden när man slår in paket.

En lite bortglömd svensk julpärla är kaoskomedin Skenbart.

• Aniiee
    Tow2Mater skrev 2024-12-04 22:31:31 följande:
    Rare Exports kommer etta.
    Inte på min lista =P
    Hjelm skrev 2024-12-04 23:03:36 följande:

En överlag bra lista, även om jag hade placerat vissa i lite annan ordning.

Ett päron till farsa firar jul är kanske inget mästerverk som film betraktat men ger mig alltid mycket nostalgi och glada skratt. Bra film att ha på i bakgrunden när man slår in paket.

En lite bortglömd svensk julpärla är kaoskomedin Skenbart.

Sanningen är att om du frågar mig sju dagar i rad att göra en lista kommer du få den i 7 olika ordningar, haha.

Kollar upp Skenbart....
  • Anonym (l)

Får inte upp listan i länken. Inte ens om jag går in på dina listor tyvärr Aniiee

• Aniiee
    Anonym (l) skrev 2024-12-04 23:12:22 följande:

Får inte upp listan i länken. Inte ens om jag går in på dina listor tyvärr Aniiee

Skumt. Den är förvisso på link-only... Jag sätter den på public, återkommer.
  • Aniiee
    Anonym (l) skrev 2024-12-04 23:12:22 följande:

Testa igen om du har lust.
  • Aniiee
    Anonym (l) skrev 2024-12-04 23:56:35 följande:

Nu går den att se =)

Toppen!
  • Johan70

Det går förstås till att börja med att diskutera vad en julfilm är för något. Kan en film vara en julfilm bara för att den råkar utspela sig vid jul? Inte riktigt, enligt min mening. Så för mig går filmer som Die Hard och Gremlins bort.

• Aniiee
    Johan70 skrev 2024-12-05 01:13:35 följande:

Det går förstås till att börja med att diskutera vad en julfilm är för något. Kan en film vara en julfilm bara för att den råkar utspela sig vid jul? Inte riktigt, enligt min mening. Så för mig går filmer som Die Hard och Gremlins bort.

Ja, såna diskussioner kan man alltid ha, om man ids. Die hard och Gremlins hamnade på listan, Häxan och Lejonet och Fanny och Alexander gjorde inte det, och inte heller Skönheten och Odjuret-julfilmen eller A Christmas Carol från 1970-talet.

It's always a toss up.... 
  • Anonym (Helene)

Varför inte några svenska julfilmer i din lista?

• Mayjel

En annan svensk julpärla är relationskomedin Ogifta par (1997).

Tycker åtminstone jag då filmen utspelar sig under jultider och Johan Ulvesson bjuder på några härliga skratt när han dyker upp som aspackad tomtefar. Mycket roligare än den berusade tomten i Tomten är far till alla barnen (1999).

• Anonym (Helene)
    Mayjel skrev 2024-12-05 03:11:11 följande:

Tycker åtminstone jag då filmen utspelar sig under jultider och Johan Ulvesson bjuder på några härliga skratt när han dyker upp som aspackad tomtefar. Mycket roligare än den berusade tomten i Tomten är far till alla barnen (1999).

Den är min favorit. 
  • Mayjel
    Anonym (Helene) skrev 2024-12-05 03:38:55 följande:
    Den är min favorit. 
    En av mina också Tomte
  • Aniiee
    Anonym (Helene) skrev 2024-12-05 03:10:04 följande:

Varför inte några svenska julfilmer i din lista?

För att jag inte direkt ser svensk film. Jag har nog sett max 5 svenska filmer som producerats de senaste 24 åren, av vilka jag kan komma på 1 (!) på rak arm. Men det är också därför jag är öppen för att fylla på med mer filmer =)
  • Aniiee
    Mayjel skrev 2024-12-05 03:11:11 följande:

Kollar upp den!
Svar på tråden Julfilmer i parti och minut