• Anonym (Emsie)

Bra gymnasium i Stockholm

Min son ska börja gymnasiet nästa år. Vi har varit på 2 gymnasiemässor och har börjat gå på öppet hus. Men det finns så sjukt många val Och vi har börjat titta på omdömen på schoolparrot men det är så många 16-18 åringar som skriver dåliga omdömen för att De är missnöjda med en liten petitess så det är svårt att få en uppfattning. Han är intresserad av framförallt ekonomi- juridik alternativt samhäll-samhäll. Vi tittar på gymnasieskolor i Solna, sundbyberg, Danderyd, Täby, vasastan, Odenplan eller Kungsholmen. Någon som har tips om en bra skola, med bra och engagerade lärare, bra mat, trevlig atmosfär. 

• Svar på tråden Bra gymnasium i Stockholm
  • Tukt

Beror ju på vad du vill ha, Enskilda gymnasiet vid tegnerlunden är ju en pluggskola. Anna Whitlock har hyggligt höga poäng men lite annan inriktning. Mer blandad. 

• Zamboni

Victor Rydberg i Sundbyberg/Djursholm/Vasastan ligger alla högt på listan. Jag har själv jobbat på skolan i Sundbyberg och där har de många riktigt bra lärare. Maten är grym, privat matföretag som lagar all skolmat på plats, suveräna kommunikationer med Tvärbanan, Pendeltåg och T-bana jättenära!

• Anonym (Emsie)
    PH76 skrev 2024-12-03 23:14:33 följande:

Enskilda och Tibble i Täby är två bra skolor.

Varför är dem bra?

kollade antagningsstatistiken och enskilda hade lite väl höga poäng på ekonomi. Men ska kolla vidare på Tibble
  • Anonym (Emsie)
    Anonym (Gymnasium) skrev 2024-12-03 23:19:09 följande:

https://ednia.se/rankning/stockholm

här är i alla fall den senaste rankningen. 

Tack det var en bra länk. all de som ligger i top har lite väl höga poäng, över 300 men ska kolla vidare.
  • Anonym (Emsie)
    Tukt skrev 2024-12-04 14:24:16 följande:

Beror ju på vad du vill ha, Enskilda gymnasiet vid tegnerlunden är ju en pluggskola. Anna Whitlock har hyggligt höga poäng men lite annan inriktning. Mer blandad. 

Han är ju studiemotiverad och har hyfsad merit. Men jag tror inte han skulle trivas på en skola med massa snobbar-överklass eller folk från orten. Det bästa är om det är blandat för då hittar man alltid sin lilla klick 😊
  • Anonym (Emsie)
    Zamboni skrev 2024-12-04 20:04:13 följande:

Victor Rydberg i Sundbyberg/Djursholm/Vasastan ligger alla högt på listan. Jag har själv jobbat på skolan i Sundbyberg och där har de många riktigt bra lärare. Maten är grym, privat matföretag som lagar all skolmat på plats, suveräna kommunikationer med Tvärbanan, Pendeltåg och T-bana jättenära!

Han går nu på Viktor Rydberg i Sundbyberg och han vill helst byta miljö men det är ju ett alternativ. Tror inte han skulle trivas i Djursholm. Det är nog svårt att komma in i gemenskapen där.
  • Anonym (Gymnasium)
    Anonym (Emsie) skrev 2024-12-04 21:37:06 följande:
    Han går nu på Viktor Rydberg i Sundbyberg och han vill helst byta miljö men det är ju ett alternativ. Tror inte han skulle trivas i Djursholm. Det är nog svårt att komma in i gemenskapen där.
    Håller med. Då är nog Vasastan bästa alternativet om man just tittar på VR.

Har vänner vars barn går i skola i Danderyd och det är omöjligt att komma in i kompisgänget där. Det är extremt segregerat och "klan"-aktigt om du förstår vad jag menar. 
  • Raggartjejen

Väsby Nya Gymnasium i Upplands Väsby är bra👍👍
    Vår dotter gick där och vi är 100%nöjda.
    Tar 25 min med pendeln från stan (dock bor vi i Väsby) och ligger precis bredvid stationen i Väsby. 

Svar på tråden Bra gymnasium i Stockholm