• Anonym (Jz)

Hoarding? Tidiga tecken? Orolig över sambo!

Min sambo har mycket saker, det går inte att förneka tycker jag. Jag kan inte låta bli att tycka det rent objektivt. Men hon däremot verkar inte se det, eller tycka det.

Hennes föräldrar har mycket saker. Hennes mormor har skiftnyckel grejer hemma. Inte direkt nån samlarmani utan mest mycket av allt. 

Varför har man mycket saker? Trygghet? Är man emotionellt fäst vid föremål? Saknas nåt annat?

Är rädd att bo med nån som det spårar ur med i framtiden..

• Svar på tråden Hoarding? Tidiga tecken? Orolig över sambo!
  • Fjäril kär

Definiera mycket saker? I jämförelse med vadå?  Och hur ser det ut hemma med sakerna, är det städat och bara mycket saker eller är det kaos och misär? 

Hoarding rent generellt handlar ju om psykisk ohälsa och då finns oftast en stärre problematik bakom som är väldigt tydlig för dom närstående . Oftast finns diagnoser i grunden som är startskottet för att glida över i hoarding. Och är det riktigt illa vill man inte ens slänga använda tamponger och snorpapper eller utgången mat. 

• Anonym (W)
    Fjäril kär skrev 2024-12-02 23:52:54 följande:

Definiera mycket saker? I jämförelse med vadå?  Och hur ser det ut hemma med sakerna, är det städat och bara mycket saker eller är det kaos och misär? 

Hoarding rent generellt handlar ju om psykisk ohälsa och då finns oftast en stärre problematik bakom som är väldigt tydlig för dom närstående . Oftast finns diagnoser i grunden som är startskottet för att glida över i hoarding. Och är det riktigt illa vill man inte ens slänga använda tamponger och snorpapper eller utgången mat. 

Vad är det för diagnoser det brukar handla om?
  • Anonym (Orkar)

kan också vara så att man inte orkar göra sig av med saker. med orkar menar jag mäktar med. Kan vara pga diagnos (neuropsykiatrisk), stress/utbrändhet/utmattning

• Anonym (Jz)
    Anonym (Orkar) skrev 2024-12-03 06:51:22 följande:

kan också vara så att man inte orkar göra sig av med saker. med orkar menar jag mäktar med. Kan vara pga diagnos (neuropsykiatrisk), stress/utbrändhet/utmattning

Hon kan oftast göra sig av med saker men det tar tid och är en omständig proces.
Svar på tråden Hoarding? Tidiga tecken? Orolig över sambo!