• Anonym (Tess)

Matlådor i plast

Hej alla,
    Jag är gravid i vecka 7 och tycker att jag har bra koll på vad man kan äta och inte. Har dock inte tänkt på Hur maten tillagas. Jag jobbar ofta på distans men när jag väl är på arbetsplatsen köper jag färdiga matlådor. Tanken slog mig idag att matlådorna är i plast och företaget som jag köper av marknadsför sin tillagningsteknik med att maten kokar i plastförpackningen? Det står ingenstans på deras hemsida vilken sorts plast som matlådorna är gjorda av. Får smått panik att jag eventuellt fått i mig hormonstörande ämnen såhär i början av graviditeten:/ Tänker såklart inte fortsätta äta mat som värms på det sättet, men är orolig för att jag fått i mig bla bisfenol a. Tror ni att det är någon fara för bebis att jag ätit dessa matlådor de senaste veckorna? Hur försiktiga är ni med kemikalier när ni är gravida?
  • Svar på tråden Matlådor i plast
  • Cilla8124
    Aliona skrev 2024-12-02 20:38:57 följande:

Det verkar finnas ett samband mellan bisfenol i mammans blod i tidig graviditet och barnets IQ. Det påverkar dock bara pojkar och skillnaden är bara 2 enheter, så på individuell nivå märks det inte. 

Det påverkar ca 25% av barnen (pojkarna). 

https://www.forskning.se/2021/05/21/darfor-kan-bisfenol-f-i-plastsaker-orsaka-lagre-iq/ 

Kan ju vara bra att sluta äta från plastförpackningar i vilket fall som helst. 

Tack snälla för ditt svar {#emotions_dlg.flower}Då har jag med andra ord fog för min oro. Men det går inte att göra annat än att inte upprepa. Det som är gjort är gjort. Jag kommer definitivt att undvika plastförpackningar framöver
  • Anonym (Vaiana)

Herregud vart är världen på väg?!

• Aliona
    Anonym (Vaiana) skrev 2024-12-06 15:51:48 följande:

Herregud vart är världen på väg?!

Plastens skadliga inverkan på människans hälsa kan väl ändå inte vara nyheter för dig? Eller? 
  • Anonym (Hej)

Det är ingen farlig plast i matlådor avsedda för livsmedel.

Svar på tråden Matlådor i plast