• nea124

Någon annan som har moderkakan lågt ner?

Gjorde RUL alldeles nyligen, och fick då reda på att "moderkakan ligger lågt i livmoderns framvägg/placenta lågt i framvägg". Bebisen mår i övrigt jättebra och allt ser bra ut osv, men jag blev så förvånad att jag inte ens kom mig för att ställa mer ingående frågor kring saken.

Var som sagt inte alls mentalt förberedd på att det kunde hända mig eftersom jag aldrig har haft så innan vid mina tidigare graviditeter, och därför så undrar jag om någon annan har haft/varit med om samma sak? Flyttade er uppåt igen i tid till förlossningen? Har det någon påverkan på själva förlossningssättet? Finns det risker? Kommer detta med säkerhet leda till kejsarsnitt? Räknas detta som en graviditetskomplikation? Kommer man behöva bli inlagd senare i graviditeten pga detta "tillstånd"?

Tusen frågor bara snurrar i huvudet.. Tar jättegärna emot råd från er som upplevt samma sak.

Blev därför inbokad på ett tillväxtultraljud i vecka 32, för att kontrollera detta, vilket känns jätteskönt. Hoppas såklart på att allt skall gå bra.

Hoppas ni kan svara på någon utav mina frågor, det hade gjort mig lite lugnare. Vill inte behöva känna mig orolig i onödan, tacksam för er hjälp <3

• Svar på tråden Någon annan som har moderkakan lågt ner?
  • Anonym (Vqvsvbw)

Det de kommer kolla i v.32 är att den flyttat upp sig tillräckligt från livmoderhalsen att det är säkert att föda vaginalt. Är den för nära så finns det risk att moderkakan börjar lossna när man öppnar sig under förlossningen vilket är livsfarligt för både kvinna och barn pga stora blödningar och barnet kan ju inte överleva utan moderkakan. Det finns också högre risk för generella blödningar under graviditeten. Om den ligger för nära även vid nästa koll blir det planerat kejsarsnitt längre fram. Om den flyttat sig tillräckligt kan man föda vaginalt som vem som helst. I de flesta fall (ca 90%) flyttar sen sig uppåt. Alltså ungefär 10% risk att den inte flyttar sig upp tillräckligt. Jag hade föreliggande moderkaka med 2 av 3 av mina barn. Båda gånger hade den åkt uppåt vid kontroll i v.32-34. Känner andra som också haft detta och den flyttade sig för dem också.

• nea124

Anonym (Vqvsv­bw)

Tack snälla för ditt svar Hjärta Vad bra att allt har gått bra för dig, trots att moderkakan var lågt ner för dig med först. Tack också för att du påtalar riskerna, jag tycker om ärlighet och sanning. Siffrorna/statistiken känns också bra, det är mer chans att det trots allt går bra ändå, än att det inte skulle göra det, vilket stillar min oro kring detta lite. Jag började fundera själv när BM frågade mig om jag hade blött någonting under graviditeten, vilket jag då inte har. Då började jag ana oråd på något sätt, men tänkte ändå att det är säkert rutin, och dom frågar nog alla detta vid RUL, fast jag blev ändå smått tveksam.

Vad jag starkt ifrågasätter, är varför jag inte fått någon information överhuvudtaget om diagnosen jag just har fått. Är det medvetet, för att inte göra mig orolig i onödan under graviditeten? Jag blir ju dock mer orolig utav att lämnas med alla dessa frågetecken och frågor efteråt. Det känns ju ändå som väldigt relevant information att få ta del utav, speciellt med tanke på blödningsrisken som du skriver om. Jag är dessutom lättblödande av mig själv, plus att jag tidigare har fött en prematurbebis, så hoppas verkligen att det tas i beaktande på något sätt.

I övrigt var BM supergulligt och jättesnäll mot mig, men känner att viktiga saker inte har informerats om. Du gav mig liksom mer information nu, än vad hon gjorde vid RUL. Även google har gett mig mer info än vad hon gjorde.

Läste någonstans om att man inte skall lyfta tungt, kunde du leva på som vanligt under din graviditet? Är det någonting annat viktigt jag behöver tänka på? Kunde du föda vaginalt sen ändå? :)

Jag har själv aldrig fött med KS utan bara vag, så det skulle vara en helt ny upplevelse isf. Det känns bara som en stor mental omställning att ställa in sig på så sent som i vecka 32, så jag tänker redan nu ställa in mig på att det kan bli så, och läsa på lite om det, bara utifall att. Jag hoppas dock på att allt skall gå bra, och att den flyttar på sig :) Får uppdatera sen i vecka 32, hur allt har gått efter nästa undersökning.

Hoppas denna bebis vill hålla sig inne i magen så länge som möjligt :)

• Pea593

Hej! Här är en till med lågt sittande moderkaka som upptäcktes på RUL. Min ligger dock i bakvägg. Var nyss på nytt ultraljud i nu i vecka 30. Min moderkaka ligger tyvärr fortfarande ivägen för öppning. Så är en av de där 10% där den inte har flyttat sig så pass att jag kan föda vaginalt. Läkaren sa att det är mer sannolikt att den flyttar sig om den ligger i framvägg än i bakvägg. Så dina chanser är säkert bättre än mina. 

Jag blev tillsagd att inte anstränga mig, lyfta tungt eller ha sex så länge moderkakan ligger som den gör då det ökar risken för blödning. 
    Men i övrigt kan jag leva som vanligt. 
    Har inte blött ännu och hoppas jag kan klara mig fram till snittet som förmodligen blir kring v 37 till 39. 

• Anonym (Samma)

Hade också lågt sittande moderkaka i framvägg. Ville födda vaginalt och oroa mig för snitt helt i onödan. Vid ultraljudet v32 hade den flyttat undan och hade den varit kvar och blivit snitt hade det såklart blivit bra det med, viktigaste är ju att bebis är säker. För de allra flesta flyttar den sig uppåt med tiden.
    Det är inget farligt för bebis och man kan leva som vanligt så länge läkarna inte säger något annat 😊

• Anonym (VGR)

Som ovanstående har svarat så kollar om man om moderkakan flyttat sig på nytt UL i v32, och det har den gjort i de allra flesta fall. Jag vet inte om det varierar mellan olika regioner, men här screenar man även för Vasa previa vid UL v32 om man har lågt sittande moderkaka vid RUL. Vasa previa är ovanligt, men kan vara jättefarligt för bebisen om vattnet går.

• Pea593

Hej! Här kommer en uppdatering från mig. Skrev för ca 1 månad sedan att jag med största sannolikhet skulle bli tvungen att göra kejsarsnitt då min moderkaka inte velat flytta på sig. Läkarna sa till mig att ställa in mig på det. 

Igår var jag på nytt ultraljud i vecka 33+6 och då hade moderkakan med hjälp av bebisens huvud trängts undan från öppningen och låg ca 16 mm ifrån. Så nu blir det vaginal förlossning för min del ändå. 
    Men såklart med ett observandum på att den ligger ganska nära. 

Svar på tråden Någon annan som har moderkakan lågt ner?