• Anonym (Lisa)

Grannens barn skadade sig - är jag ansvarig?

Grannens barn (lågstadieålder) bröt benet när han hoppade på vår trampolin och nu är de ute efter skadestånd. Har mailat min försäkring, men inte fått svar än. De säger att den var dåligt säkrad, saknade nät osv, och jo det gör den, men ungen hade inte tillåtelse att vara här till att börja med.

• Svar på tråden Grannens barn skadade sig - är jag ansvarig?
  • Anonym (Micke)

Ligger lågt. Gå inte med på något om du inte måste. 

• Anonym (Ja)

Ja, det är ert ansvar. Det spelar ingen roll om hen hade tillåtelse eller inte, om den var säkrad eller inte.

• Anonym (de jure)

Meddela att du i så fall kommer att polisanmäla för hemfridsbrott (4 kap. 6 § BrB) och orosanmäla till soc, eftersom de inte har koll på sitt barn och barnet inte hade tillstånd att vara där.

• Anonym (de jure)
    Anonym (Ja) skrev 2024-12-02 07:30:58 följande:

Ja, det är ert ansvar. Det spelar ingen roll om hen hade tillåtelse eller inte, om den var säkrad eller inte.

Man får inte springa runt ovälkommmen i annans trädgård och använda deras saker.
  • Anonym (JB)

Ring polisen på 114 14 och rådfråga.

Hade barnet alltså gått in i er trädgård utan tillåtelse?

• Anonym (Lisa)
    Anonym (JB) skrev 2024-12-02 07:40:49 följande:

Ring polisen på 114 14 och rådfråga.

Hade barnet alltså gått in i er trädgård utan tillåtelse?

Ja
  • Anonym (G)
    Anonym (Ja) skrev 2024-12-02 07:30:58 följande:

Källa på det? Skrönan om tjuven som ramlade och fick skadestånd gäller inte. 
  • Anonym (G)

Anmäl föräldrarna hos soc. 
    De är vårdslösa om de låter barnet våldsgästa andras hem och skada sig där.
    Dessutom skylla barnets skada på dig.
    Oavsett ålder är barnet inte moget att vara obevakat om hen går in objuden i andras trädgård och börjar hoppa på grannarnas studsmatta mm. 

Anonym (Lisa) skrev 2024-12-02 07:44:02 följande:
    Ja.
  • Tom Araya

Det finns domar som visar att man har ansvar för säkerheten i och runt sitt hem och det gäller även om den drabbade är där olovligen.

Svar på tråden Grannens barn skadade sig - är jag ansvarig?