• Anonym (TS)

Ont i huvudet vid hosta (ej förkyld)

Hej!
    Jag har sedan ett par månader tillbaka upplevt huvudvärk. Jag har fått ont i ena ögat när jag blundar hårt och det har strålat upp mot tinningen. Har under tiden haft en molande värk i huvudet. Detta har hållit i sig ett par dagar, för att sedan avta och sen komma tillbaka. Synen har inte varit påverkad. Sökte vård för detta och var hundra på att jag typ fått en hjärntumör. Trycket i ögonen var bra och man konstaterade att utifrån min beskrivning tyder det på migrän med aura. Man menar att migrän med aura inte alltid är lika smärtsamt som vanlig migrän, håller i sig längre och kan t ex skapa smärta i öga, domning i ansikte eller arm eller liknande. Jag fick en medicin för detta som jag inte vågat prova då det står att man blir dåsig, kan få stark smärta i bröstet osv. 

Men jag har senaste dagarna upplevt att ett sånt här "skov" är på väg. Lite smärta i ena ögat, men nu känner jag lite lätt huvudvärk vid hosta. Det är precis när jag hostar till som det smärtar till i huvudet och jag blir sjukt orolig. När jag googlar står det att man ska söka jourmottagning om man upplever detta. Lite mer googlande säger att denna smärta kan bero på ökat tryck i huvudet t ex pga tumör. Nu känner jag igen att det förmodligen är en hjärntumör jag har.

Ni som haft det såhär, var har det berott på?

Kan även tillägga att jag är utmattad, men inte sjukskriven. Har inte velat sjukskriva mig utan försöker fortsätta jobba (då jobbet är lugnare än hemma), har problem med smärta i nacken (kanske huvudvärken kommer därifrån?).
  • Svar på tråden Ont i huvudet vid hosta (ej förkyld)
  • Anonym (Hmm)

Vad är det för medicin du har fått rekommenderad? Har du testat saker som finns på Apoteket först?

• Tow2Mater

Ta din medicin. Biverkningslistan kan du ju inte gå efter, sådan har all medicin.

• Anonym (TS)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-12-01 22:10:20 följande:

Vad är det för medicin du har fått rekommenderad? Har du testat saker som finns på Apoteket först?

Sumatriptan har jag fått.
    Självklart har jag testat mediciner från Apoteket. Ibuprofen hjälper en kortare stund, men man ska ju inte ta den dagligen i flera dagar. Paracetamol har sämre effekt. 
    Tow2Mater skrev 2024-12-01 22:16:24 följande:

Ta din medicin. Biverkningslistan kan du ju inte gå efter, sådan har all medicin.

Absolut. Jag brukar inte bry mig om biverkningarna egentligen. Men denna medicin hade med en separat varningslapp kring detta, en röd lapp som låg i Apoteas paket som jag fick medicinen i då jag beställde den, annars brukar det ju endast stå i bipacksedeln. Detta var en vanlig biverkning, 1/10. Stod såhär "Efter användning av sumatriptan kan du uppleva känsla av smärta eller tryck i bröstet. Dessa känslor kan vara intensiva men de försvinner snabbt. Om de inte försvinner snabbt eller om de förvärras, kontakta läkaren omedelbart."

Stod också att man bör överväga att inte köra bil pga dåsighet som medicinen (eller migrän) kan ge. Jag blir dock inte dåsig av migränen, men jag kommer ju inte kunna gå till jobbet när jag tar medicinen om jag inte får köra bil.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (TS) skrev 2024-12-01 23:03:55 följande:
    Sumatriptan har jag fått.
    Självklart har jag testat mediciner från Apoteket. Ibuprofen hjälper en kortare stund, men man ska ju inte ta den dagligen i flera dagar. Paracetamol har sämre effekt. 
    Tow2Mater skrev 2024-12-01 22:16:24 följande:

Absolut. Jag brukar inte bry mig om biverkningarna egentligen. Men denna medicin hade med en separat varningslapp kring detta, en röd lapp som låg i Apoteas paket som jag fick medicinen i då jag beställde den, annars brukar det ju endast stå i bipacksedeln. Detta var en vanlig biverkning, 1/10. Stod såhär "Efter användning av sumatriptan kan du uppleva känsla av smärta eller tryck i bröstet. Dessa känslor kan vara intensiva men de försvinner snabbt. Om de inte försvinner snabbt eller om de förvärras, kontakta läkaren omedelbart."

Stod också att man bör överväga att inte köra bil pga dåsighet som medicinen (eller migrän) kan ge. Jag blir dock inte dåsig av migränen, men jag kommer ju inte kunna gå till jobbet när jag tar medicinen om jag inte får köra bil.
    Paracetamol har noll effekt för mig också, däremot funka ibuprofen. Har du testat diklofenak? Finns i Voltaren bl.a. Det har alltid haft en bra effekt på mig.
  • Anonym (CD)

Jag känner en som blev stelopererad för det du har. Be om remiss till ortoped.

Svar på tråden Ont i huvudet vid hosta (ej förkyld)