• Anonym (Nikki)

Äter dåligt

Min kattunge som är 6,5 månader är svår med maten ibland men nu misstänker jag att hon löper men jag är osäker, just nu äter hon inte mycket alls och jag är orolig. Berätta gärna hur ni brukar göra vid sådana situationer. Jag ger henne bra och varierad mat (inget torrfoder). Jag har lyckats få i henne lite kattgodis och pålägg. 

• Svar på tråden Äter dåligt
  • Dexter dot com

Hur lite äter hon i förhållande till vad hon brukar äta och hur länge har det pågått?
    Har du testat att ge rå nötfärs eller kokt vitfisk? Pålägg och kattgodis är ju inte det bästa att ge.

• Anonym (2288)

Vad innebär "bra och varierad mat"? Det kan ju faktiskt vara så att hon har en känslig mage och får ont av att hantera variationen. Vissa katter mår bäst av att äta ett "tråkigt" helfoder, samma varje dag. 

Om hon är inne i en känslig period är det kanske läge att köpa något magsnällt foder hos veterinären och se om det blir bättre. Köp blötmat, om hon nu inte är van vid torrfoder. 

Men om allt hon äter är godis och lite pålägg och det inte blir bra igen under dagen kan hon ju vara på väg att bli sjuk på riktigt. Ger det inte med sig är det läge för en undersökning hos veterinären! 

• Anonym (Nikki)
    Dexter dot com skrev 2024-12-01 04:56:53 följande:

Hur lite äter hon i förhållande till vad hon brukar äta och hur länge har det pågått?
    Har du testat att ge rå nötfärs eller kokt vitfisk? Pålägg och kattgodis är ju inte det bästa att ge.

Har provat tidigare kokt torsk, tonfisk, rå nötfärs, kyckling, mush. Hon har som sagt alltid varit lite svår men ändå ätit men detta har pågått några dagar. 
  • Anonym (Hej)

Kan du inte ge katten torrfoder? Det är billigast.

• Dexter dot com
    Anonym (Nikki) skrev 2024-12-01 14:57:54 följande:
    Har provat tidigare kokt torsk, tonfisk, rå nötfärs, kyckling, mush. Hon har som sagt alltid varit lite svår men ändå ätit men detta har pågått några dagar. 
    Då hade jag åkt till vet med henne imorgon för att utreda orsaken.
  • Anonym (Nikki)
    Anonym (2288) skrev 2024-12-01 06:20:33 följande:

Vad innebär "bra och varierad mat"? Det kan ju faktiskt vara så att hon har en känslig mage och får ont av att hantera variationen. Vissa katter mår bäst av att äta ett "tråkigt" helfoder, samma varje dag. 

Om hon är inne i en känslig period är det kanske läge att köpa något magsnällt foder hos veterinären och se om det blir bättre. Köp blötmat, om hon nu inte är van vid torrfoder. 

Men om allt hon äter är godis och lite pålägg och det inte blir bra igen under dagen kan hon ju vara på väg att bli sjuk på riktigt. Ger det inte med sig är det läge för en undersökning hos veterinären! 

Jag har provat mush för magen, kokt torsk, kyckling, tonfisk, rå nötfärs. Hon har fått olika mat eftersom hon är så ombytlig, ena dagen vill hon ha det och den andra vill hon ha något annat. Hon äter inget torrfoder. Jag tror hon löper men vill inte kastrera henne. 
  • Anonym (2288)
    Anonym (Nikki) skrev 2024-12-01 15:11:12 följande:
    Jag har provat mush för magen, kokt torsk, kyckling, tonfisk, rå nötfärs. Hon har fått olika mat eftersom hon är så ombytlig, ena dagen vill hon ha det och den andra vill hon ha något annat. Hon äter inget torrfoder. Jag tror hon löper men vill inte kastrera henne. 
    Om hon är så svår hade jag tagit katten till veterinären, mycket möjligt att det är något bakomliggande som stör hennes aptit. Visst finns det kräsna katter, men det du beskriver är inte riktigt normalt för en frisk katt. Och givetvis bör du kastrera katten så snart det är lämpligt, det finns inget positivt med att låta en katt förbli okastrerad. Det är bara jobbigt för henne att hålla på att löpa i parti och minut. Det är ju inte ovanligt att de börjar kissa på konstiga ställen och så i samband med löp heller.
  • Anonym (?)

Ok, taskig input men hur ser det ut i andra änden? Fast form eller raketbajs?
    Jag och ett ex hade två perser som hade enorma problem med sina magar. De sket ner sig själva och varandra på löpande band. 
    Det var bad och dusch ibland flera gånger om dagen - jobbigt för oss och inte minst för dem.
    Till slut skickade vi avföringsprov till labb. De saknade totalt goda bakterier i mag/tarmsystem.
    Lösning blev snordyr specialmat och efter en tid hjälpte det.
    Vi var mycket nära att lämna tillbaka katterna innan det löste sig.

Svar på tråden Äter dåligt