• Anonym (Jadå)

Förtjust i en kille men han har jättehemskt tänder.

Hej

Är förtjust i en kille. Men.. Han har fler tänder som är dragna plus att resten av hans tänder verkar vara i dåligt skick.

Känns konstigt att dissa en så bra kille bara pga det. Men samtidigt känns det som en väldigt stor grej.

• Svar på tråden Förtjust i en kille men han har jättehemskt tänder.
  • Anonym (E)

Ifall han är en bra kille och du verkligen tycker om honom så förstår jag dig. Vet du hans bakgrund? Vad det kan bero på? Missbruk? Dålig ekonomi? Eller kanske sjukdom som orsakar tandlossning? Jobbigt läge men tänder går ju att fixa.

• Anonym (Kille)

Tänder går alltid att fixa du kanske får en drömkille så kan ni fixa hans tänder sen så är problemet löst

• Anonym (Klass fråga)

Säg för guds skull INTE det till honom! Om du ska avsluta så välj någon annan anledning. Många lider verkligen av detta, som inte har råd att gå till tandläkaren. Och jo, det har blivit ett stort problem i Sverige. Och har faktiskt ökat. Senaste undersökningar visar att allt fler avstår att gå till tandläkaren. Det har blivit förskräckligt dyrt. Om man inte har någon möjlighet att ta lån. Vilket krävs, om man har dåliga tänder. Så är det i princip omöjligt. Inte ens tand stödet täcker en vanlig undersökning längre 

Det kan ju vara många olika orsaker bakom. Men han kanske inte har möjligheten ekonomiskt. Många har inte det idag. Och det är en klassfråga numera..

Tycker det är ren idioti att det inte ingår i högkostnadsskyddet, då det i allra högsta grad tillhör kroppen. Och kan leda till allvarliga hjärtsjukdomar och död i flesta fall. 

Vad än du beslutar, gör det snyggt. Finns det någon möjlighet att hjälpa honom, genom ett lån? Det är ju annars en möjlighet.

• Anonym (Klass fråga)

* död i värsta fall 

• Anonym (Jadå)

Nä.. jag vill absolut inte påtala det. Men jag tycker ändå det är superjobbigt. Vet att han hade ett missbruk i 20 års åldern, han är 40 idag. Så jag antar att det är pga det men han har ju haft bra inkomst i många år utan att åtgärda det.

• Anonym (H)
    Anonym (Jadå) skrev 2024-11-30 22:38:46 följande:

Nä.. jag vill absolut inte påtala det. Men jag tycker ändå det är superjobbigt. Vet att han hade ett missbruk i 20 års åldern, han är 40 idag. Så jag antar att det är pga det men han har ju haft bra inkomst i många år utan att åtgärda det.

Jag skulle inte välja att vara med någon som har råd och möjlighet att fixa tänderna men är nöjd med ha dåliga tänder och stinkande mun.
    Det är samma sak som att låta bli att duscha , byta kläder , välja att vara ofräsch rent allmänt.
  • beli
    Anonym (H) skrev 2024-11-30 22:50:16 följande:
    Jag skulle inte välja att vara med någon som har råd och möjlighet att fixa tänderna men är nöjd med ha dåliga tänder och stinkande mun.
    Det är samma sak som att låta bli att duscha , byta kläder , välja att vara ofräsch rent allmänt.
    Jag håller helt med. Att tänderna är i någorlunda gott skick är jätteviktigt. Kyssas och hångla går ju inte med nån med dålig tandhälsa.
  • Anonym (xx)
    Anonym (Jadå) skrev 2024-11-30 22:38:46 följande:

Verkar konstigt. Det är ju basal hygien att sköta sina tänder. Och har han arbete har han råd, men verkar inte bry sig. 

Jag förstår dig till fullo. 
  • Anonym (xx)
    Anonym (Klass fråga) skrev 2024-11-30 21:19:02 följande:

Säg för guds skull INTE det till honom! Om du ska avsluta så välj någon annan anledning. Många lider verkligen av detta, som inte har råd att gå till tandläkaren. Och jo, det har blivit ett stort problem i Sverige. Och har faktiskt ökat. Senaste undersökningar visar att allt fler avstår att gå till tandläkaren. Det har blivit förskräckligt dyrt. Om man inte har någon möjlighet att ta lån. Vilket krävs, om man har dåliga tänder. Så är det i princip omöjligt. Inte ens tand stödet täcker en vanlig undersökning längre 

Det kan ju vara många olika orsaker bakom. Men han kanske inte har möjligheten ekonomiskt. Många har inte det idag. Och det är en klassfråga numera..

Tycker det är ren idioti att det inte ingår i högkostnadsskyddet, då det i allra högsta grad tillhör kroppen. Och kan leda till allvarliga hjärtsjukdomar och död i flesta fall. 

Vad än du beslutar, gör det snyggt. Finns det någon möjlighet att hjälpa honom, genom ett lån? Det är ju annars en möjlighet.

Man lånar inte ut pengar till någon som inte har en ok ekonomi, chansen att få tillbaka pengarna är små.

Antingen har han råd och bryr sig inte, eller så har inte råd och då är frågan varför. Och detta varför kan vara en anledning till att göra slut. 
Svar på tråden Förtjust i en kille men han har jättehemskt tänder.