katt som väcker mig
Hej! Min 5-månaders hankatt vill alltid sova i min säng och jag hatar det. Hur får jag honom att inte gå upp i min säng? Sover väldigt lätt och kan inte komma till ro när han är i min säng. Jag har testat att ha dörren till sovrummet stängd och honom utanför, men jag vill helst kunna ha dörren öppen för det kan bli kvavt i rummet för min man och jag delar rummet och så är det ett gammalt hus med självdrag. Nu medan han är liten så får han heller inte gå ut utan han är innekatt åtminstone tills i sommar, helst till han är ett år, men hans båda föräldrar är utpräglade ute-katter och jagar väldigt bra, så han är kanske lite rastlös med att bara vara inne. Köpte honom också just för att han är väldigt lugn och älskar att gosa och gör det nästan all vaken tid. Alla andra i min familj tycker det är jättehärligt att han sover i deras sängar och han har möjlighet att göra det, men han vill sova i min säng och ingen annans.
Sen har jag en fråga till och det är hur jag ska få bort att han gärna väcker mig klockan halv 6 på morgonen om han har möjlighet och gärna vill att jag ska komma upp och gosa med honom. Matskålen är full på natten för att han inte ska väcka mig, men han gör det och om jag går upp då så vill han ha lite gos och sen somnar han i min famn medan jag har gått upp och är klarvaken.