• Astriidlind

Kommer ett tredje barn förstöra bandet?

Hej! 

jag står inför ett dilemma. När jag träffade min man sa jag att jag ville ha tre barn och sedan dess har han ångrat sig nu när vi har två. En pojke på 5 och en flicka på 3. Nu har jag kunnat övertala honom till ett tredje men jag vet helt plötsligt inte om jag vill det längre. Jag vet att man aldrig ångrar ett barn men jag är så rädd för att det fina bandet barnen har idag skall förstöras. Alltså att någon hamnar utanför. Eller det praktiska med att ha två? Hur har ni med 3 upplevt att det gått? 

• Svar på tråden Kommer ett tredje barn förstöra bandet?
  • Anonym (Linda)

Den viktigaste frågan är väl egentligen om er relation kommer överleva ett tredje barn ? Ni vet inte vilket barn ni kommer få och en bebis innebär så otroligt många uppoffringar och kompromisser i lång tid framöver.  Det blir en helt ny dynamik i familjen som kan skapa sprickor i ett förhållande.  Behöver du dessutom övertala/tjata dig till detta barn så är det ju inte en bra början... och jo man kan ångra sitt val av ännu ett barn om priset och konsekvenserna var högre än man trodde 

• Astriidlind
    Anonym (Linda) skrev 2024-11-28 11:22:53 följande:

Den viktigaste frågan är väl egentligen om er relation kommer överleva ett tredje barn ? Ni vet inte vilket barn ni kommer få och en bebis innebär så otroligt många uppoffringar och kompromisser i lång tid framöver.  Det blir en helt ny dynamik i familjen som kan skapa sprickor i ett förhållande.  Behöver du dessutom övertala/tjata dig till detta barn så är det ju inte en bra början... och jo man kan ångra sitt val av ännu ett barn om priset och konsekvenserna var högre än man trodde 

Vår relation är jättebra och han är en jättebra och närvarande pappa. Jag har inte tjatat då jag själv känt mig osäker men det är något i mig som säger att jag kommer ångra mig om jag inte gör detta. Men är som sagt mest rädd för hur relationen mellan mina två blir. 
  • Anonym (Syskon)

Jag svarar i egenskap av att ha varit ett barn med två syskon med liknande åldersskillnad som ni skulle få. Det var toppen! Vi har umgåtts i olika konstellationer. Ju fler desto roligare ur barnens perspektiv, däremot ska ju ni som föräldrar vara överens och ha tid, ork och ekonomi för tre barn.

• Anonym (I)

Får alltid dåliga vibbar när en person måste övertala sin partner till att skaffa barn/fler barn. 

• Astriidlind
    Anonym (Syskon) skrev 2024-11-28 14:42:09 följande:

Jag svarar i egenskap av att ha varit ett barn med två syskon med liknande åldersskillnad som ni skulle få. Det var toppen! Vi har umgåtts i olika konstellationer. Ju fler desto roligare ur barnens perspektiv, däremot ska ju ni som föräldrar vara överens och ha tid, ork och ekonomi för tre barn.

Ja det är precis då jag tänker att det kommer förhoppningsvis bara vara roligt för dom. Har själv tre syskon och har så mycket fina minnen. 
  • Astriidlind
    Anonym (I) skrev 2024-11-28 14:50:14 följande:

Får alltid dåliga vibbar när en person måste övertala sin partner till att skaffa barn/fler barn. 

Jag förstår det och jag har egentligen inte försökt så mycket tills jag verkligen prata allvar om det och det var då han förstod hur mycket jag ville ha det och han har egentligen inte så mycket emot det förutom att han tycker livet med två tror han då är mycket enklare. Men han är en pappa som kommer överösa barnet med kärlek. 
  • Anonym (CH)

Stanna vid 2. Jag har 3 barn och det tog död på relationen och orken. Man ångrar såklart inte ett barn men jag ångrar att vi inte stannade vid 2. 

Svar på tråden Kommer ett tredje barn förstöra bandet?