• Slicedlice

Katt lös i magen

För en vecka sedan tog jag in en hemlös katt. Han är ungefär 1 år, kastrerad, och allmänt välmående. Men han har varit lös i magen i princip hela veckan. Efter första natten fick han diarré och kräktes en gång, och jag började ge honom skonkost i form av kokt torsk och ris. Det hjälpte en del och han kräktes inte igen, men han är fortsatt lite lös i magen. Men han verkar vara pigg och glad i övrigt - äter med god aptit, leker både själv och med mig, vill gärna gosa och spinner och knådar.
    Idag när han skulle få frukost ville han inte äta sin "gröt" med mosat ris och torsk, så jag blandade i lite blötmat för att göra det mer aptitligt. När han fortfarande inte ville ha, gav jag honom en liten klick blötmat som han åt - men inte med samma glupskhet han vanligtvis har. Lite senare när han inte ville ha en bit godis blev jag orolig. Någon minut senare spydde han upp den lilla mängd blötmat jag hade gett. 
    Innan frukosten var han lika pigg och glad som vanligt, han kom in i mitt rum när jag vaknade och hoppade upp för att gosa lite i vanlig ordning, och så klöste han på sin klösbräda innan han fick gå ut på balkongen som han älskar. 

Jag ska ta honom till veterinär i veckan för en allmän hälsokoll samt chipkontroll. Men tills dess vill jag bara rådfråga någon då denna morgon gjort mig orolig. Hur hade ni gjort? Har ni tips på mat att ge en katt med känslig mage?

• Svar på tråden Katt lös i magen
  • Anonym (Eh)

"I veckan", när är det? Du fattar att katten kan vara död innan dess...? Katter är väldigt känsliga för vätskeförlust, de klarar sig inte många dagar då.

Kokt fisk och kyckling bör vara milt för magen. Försök ge "ren" mat, dvs inte kattmat utan människomat, t ex leverpastej och annat "köttigt". Satsa på protein. Katter behöver inte äta ris alls, de är köttätare i grund och botten. Satsa på det katten behöver mest, dvs kött.

• Anonym (2288)

Om inte katten äter ordentligt snart (under dagen) måste den till veterinär. En katt som svälter sig själv på grund av dåligt mående kan få leversvikt, och det är mycket svårare att vända/bota än en dålig mage. Jag vet att det är mycket pengar för en oförsäkrad katt men hellre att du tar den akut idag eller tidigt imorgon än att du väntar för länge och katten antingen behöver läggas in eller avlivas. Satsa också på "riktig" skonkost som du köper hos veterinären. Finns också bra pastor och pulver för att återställa tarmbalansen.

Troligen har katten levt på en kost med små mängder av vad den kan hitta, så att komma in och få rikligt med näringsrik mat har fått magen i obalans. Tyvärr blir katter lätt illamående och då slutar de äta, vilket gör att de mår ännu sämre, och så vidare... Man behöver ofta hjälp av bryta den onda cirkeln. 

När magen är bättre bör du också avmaska den, då parasiter kan göra magen ännu känsligare. Men gör inte det nu, eftersom döda maskar blir ännu svårare för magen att hantera. 

• Dexter dot com

Katter kan utveckla fettlever och bli uttorkad snabbt och eftersom du inte har bakgrund på katten så hade jag åkt in med katten omgående .

• Anonym (2288)
    Anonym (Eh) skrev 2024-11-28 08:47:40 följande:

"I veckan", när är det? Du fattar att katten kan vara död innan dess...? Katter är väldigt känsliga för vätskeförlust, de klarar sig inte många dagar då.

Kokt fisk och kyckling bör vara milt för magen. Försök ge "ren" mat, dvs inte kattmat utan människomat, t ex leverpastej och annat "köttigt". Satsa på protein. Katter behöver inte äta ris alls, de är köttätare i grund och botten. Satsa på det katten behöver mest, dvs kött.

Direkt felaktigt. Vit fisk, kokt kyckling funkar okej. Alltid små portioner fördelade över många tillfällen. Leverpastej innehåller dels ofta kryddor men också massor av fett. Ger man för mycket och/eller för mäktig mat tar pankreas stryk och tillståndet förvärras. Har katten varit svält en längre tid kan den också drabbas av metabol överbelastning, som är dödligt. 

För att undvika att "övermata" en sjuk katt är det därför bättre att köpa ett färdigt veterinärfoder där man kan utfodra enligt tabell eller uträkningar från djurhälsopersonal. 
  • Slicedlice
    Anonym (Eh) skrev 2024-11-28 08:47:40 följande:

Wow vilka förutfattade meningar... SJÄLVKLART kommer jag åka in med honom omgående om han inte blir bättre idag. Ska även tillägga att han dricker duktigt, har också i extra vatten i hans mat. Och somsagt - han äter just nu KOKT FISK och ris. Inte endast ris. Och precis som någon annan skrev; leverpastej är fettigt och innerhåller kryddor - vilket inte alls är snällt för hans mage. Överallt står det att koktfisk/kyckling blandat med ris är jättebra för katter som är lösa i magen.

Han är också avmaskad, glömde skriva det i inlägget.
  • Anonym (Eh)
    Slicedlice skrev 2024-11-28 09:20:56 följande:
    Wow vilka förutfattade meningar... SJÄLVKLART kommer jag åka in med honom omgående om han inte blir bättre idag. Ska även tillägga att han dricker duktigt, har också i extra vatten i hans mat. Och somsagt - han äter just nu KOKT FISK och ris. Inte endast ris. Och precis som någon annan skrev; leverpastej är fettigt och innerhåller kryddor - vilket inte alls är snällt för hans mage. Överallt står det att koktfisk/kyckling blandat med ris är jättebra för katter som är lösa i magen.

Han är också avmaskad, glömde skriva det i inlägget.
    Den förutfattade meningen består av att du inte verkar kunna särskilt mycket om katter för då hade du suttit med katten på akuten NU istället för att käfta på internet.
  • Slicedlice
    Anonym (Eh) skrev 2024-11-28 09:27:35 följande:
    Den förutfattade meningen består av att du inte verkar kunna särskilt mycket om katter för då hade du suttit med katten på akuten NU istället för att käfta på internet.
    Ja, jag är ingen kattexpert, det är därför jag läser på mycket samt frågar om råd/input från kattägare. Som jag har sagt - om katten inte blir bättre, dvs inte äter snart, kommer jag åka in. Han är pigg just nu, går på toan och dricker vatten, har lekt lite samt sovit och inte kräkts något mer. Har inte testat att ge honom mer mat än, men ska snart iväg för att köpa riktig skonkost och se om han vill ha. Skulle han fortfarande inte ha aptit kommer jag genast åka in. Jag ser inte att jag käftar någonting. Har fått många bra svar redan och känner mig mer säker på vad jag ska göra för katten.
  • Lynx123

Det finns en speciell kräm på apotek och veterinärkliniker som du sputar in 1-2cm av (beroende på sort, vikt etc) som brukar hjälpa. Viktigt att åtgärda snabbt så att kissen inte torkar ut.

• Slicedlice
    Slicedlice skrev 2024-11-28 08:25:48 följande:
    Katt lös i magen

För en vecka sedan tog jag in en hemlös katt. Han är ungefär 1 år, kastrerad, och allmänt välmående. Men han har varit lös i magen i princip hela veckan. Efter första natten fick han diarré och kräktes en gång, och jag började ge honom skonkost i form av kokt torsk och ris. Det hjälpte en del och han kräktes inte igen, men han är fortsatt lite lös i magen. Men han verkar vara pigg och glad i övrigt - äter med god aptit, leker både själv och med mig, vill gärna gosa och spinner och knådar.
    Idag när han skulle få frukost ville han inte äta sin "gröt" med mosat ris och torsk, så jag blandade i lite blötmat för att göra det mer aptitligt. När han fortfarande inte ville ha, gav jag honom en liten klick blötmat som han åt - men inte med samma glupskhet han vanligtvis har. Lite senare när han inte ville ha en bit godis blev jag orolig. Någon minut senare spydde han upp den lilla mängd blötmat jag hade gett. 
    Innan frukosten var han lika pigg och glad som vanligt, han kom in i mitt rum när jag vaknade och hoppade upp för att gosa lite i vanlig ordning, och så klöste han på sin klösbräda innan han fick gå ut på balkongen som han älskar. 

Jag ska ta honom till veterinär i veckan för en allmän hälsokoll samt chipkontroll. Men tills dess vill jag bara rådfråga någon då denna morgon gjort mig orolig. Hur hade ni gjort? Har ni tips på mat att ge en katt med känslig mage?

En uppdatering: Har gett honom lite mat igen och han åt, ligger nu och sover, ingen mer kräkning och är fortsatt normal i beteendet. :)
Svar på tråden Katt lös i magen