Katt lös i magen
För en vecka sedan tog jag in en hemlös katt. Han är ungefär 1 år, kastrerad, och allmänt välmående. Men han har varit lös i magen i princip hela veckan. Efter första natten fick han diarré och kräktes en gång, och jag började ge honom skonkost i form av kokt torsk och ris. Det hjälpte en del och han kräktes inte igen, men han är fortsatt lite lös i magen. Men han verkar vara pigg och glad i övrigt - äter med god aptit, leker både själv och med mig, vill gärna gosa och spinner och knådar.
Idag när han skulle få frukost ville han inte äta sin "gröt" med mosat ris och torsk, så jag blandade i lite blötmat för att göra det mer aptitligt. När han fortfarande inte ville ha, gav jag honom en liten klick blötmat som han åt - men inte med samma glupskhet han vanligtvis har. Lite senare när han inte ville ha en bit godis blev jag orolig. Någon minut senare spydde han upp den lilla mängd blötmat jag hade gett.
Innan frukosten var han lika pigg och glad som vanligt, han kom in i mitt rum när jag vaknade och hoppade upp för att gosa lite i vanlig ordning, och så klöste han på sin klösbräda innan han fick gå ut på balkongen som han älskar.
Jag ska ta honom till veterinär i veckan för en allmän hälsokoll samt chipkontroll. Men tills dess vill jag bara rådfråga någon då denna morgon gjort mig orolig. Hur hade ni gjort? Har ni tips på mat att ge en katt med känslig mage?