• Anonym (Undrande)

Nån mer som känt att dom egentligen valt fel karriär?

Jag är 45+ och har hela mitt liv jobbat inom IT. Att jag valde IT-utbildning berodde troligtvis mest på att mina föräldrar, som vet noll om IT, alltid tjatade om hur bra det verkade vara att jobba inom det området. Så jag bet ihop, tog mig igenom utbildningen, men har aldrig varit speciellt förtjust i jobbet även om villkoren i övrigt varit väldigt bra. Har också alltid känt mig som en udda fågel kring kollegorna som ofta känns som dom har nån form av diagnos.

Och fick jag leva om mitt liv vet jag inte vad jag borde valt för annan roligare väg. Så ni andra som hamnat inom ett område ni egentligen inte brinner för... Varför gjorde ni det valet från början och vet ni vad ni hellre skulle jobbat med om ni fick en andra chans?

• Svar på tråden Nån mer som känt att dom egentligen valt fel karriär?
  • Anonym (Solsken)

Varför byter du inte då?
    Själv har jag inte "valt" någon karriär direkt.
    Jag har inte jobbat så mycket i mitt liv men trivs med jobbet jag har nu.
    Man kan väl alltid försöka byta jobb om man inte trivs?

• Lynx123

Både jag och min partner skolade om oss sent i livet och det har funkat jättebra. Det är aldrig för sent!

• Anonym (Jurist)

Jag känner ofta att jag har valt fel, valde delvis utifrån intresse, men även utifrån förväntningarna från omgivningen att jag självklart borde satsa eftersom jag hade så bra betyg. Yrket som sådant är i grund och botten helt ok, men kombinerat med min personlighet är det ett recept på hur man bränner ut sig? Jag hade förmodligen valt att bli lärare om jag hade fått välja igen. Man kan såklart skola om sig, men det är inte riktigt lika lätt när man redan har pluggat i många år och har barn som är lite extra allt. Jag har kollat upp möjligheterna till omskolning, men än så länge har jag stannat vid att undervisa inom mitt ämnesområde.

• Anonym (Undrande)
    Anonym (Jurist) skrev 2024-11-27 20:33:27 följande:

Jag känner ofta att jag har valt fel, valde delvis utifrån intresse, men även utifrån förväntningarna från omgivningen att jag självklart borde satsa eftersom jag hade så bra betyg. Yrket som sådant är i grund och botten helt ok, men kombinerat med min personlighet är det ett recept på hur man bränner ut sig? Jag hade förmodligen valt att bli lärare om jag hade fått välja igen. Man kan såklart skola om sig, men det är inte riktigt lika lätt när man redan har pluggat i många år och har barn som är lite extra allt. Jag har kollat upp möjligheterna till omskolning, men än så länge har jag stannat vid att undervisa inom mitt ämnesområde.

Jag förutspåddes av flera av mina lärare under grundskoletiden att jag skulle komma tillbaka som lärare. Men skulle jag bli lärare idag skulle jag rätt snabbt göra en Stefan Holm och bli utkastad för flumskola och uppkäftiga elever hade jag aldrig tolererat. Skrattande
Svar på tråden Nån mer som känt att dom egentligen valt fel karriär?